חדשות הארץ

אירוע זיהום הזפת: כתם חשוד זוהה כתוצאה מפליטה מאונייה מול חופי אשקלון

המשרד להגנת הסביבה עדכן היום (שבת) כי היחידה הימית של המשרד נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לכך. במסגרת זו, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ- REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוהה באמצעות לוויין, והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים – הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.

אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם הגורמים האירופים בניסיון לזהות את כלי השיט שהפליגו בקרבת מיקום הכתם במסגרת הזמן המתאימה, על-מנת לגלות את מקור הזיהום. בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המשרד מבצע בדיקת עומק למציאת הגורם המזהם מתוך האוניות החשודות ומשתמש בכל האמצעים שברשותו כדי לאתר את כלי השיט המזהם. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד. מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום חמישי האחרון ביקורת פתע באונייה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל, ואולם היא נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האונייה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל.

המשרד להגנת הסביבה עומד בקשר עם גופים בין-לאומיים, וככל שיהיה זיהוי לאונייה והיא תאותר, המשרד יפנה למפקחים במדינות היעד לבצע ביקורת באוניות.

לשם הבנת סדרי הגודל של האירוע: דלק שנישא כדלק הינע (כבנזין לאונייה) יכול להגיע עד 4,000 טונות ויותר לאונייה (מזוט). בנוסף, בנתיבים ימיים אלה יש מכליות נפט המפליגות ונושאות בקרבן עד כ- 250-300 אלף טונות נפט גולמי ומוצריו. על-פי פריסת הזפת לכל אורך חופי הארץ, ברצועת חוף של כ-160 קילומטר, לא ניתן לאמוד בצורה מדויקת את כמות הדלק שנפלטה מהאונייה, אך מומחי המשרד להגנת הסביבה מעריכים כי ההיקף הוא בין עשרות למאות טונות דלק.

ביום שבת בבוקר, טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה איתרה כתמי זיהום בים מול חופי חיפה במספר נקודות. סירות שהפעיל המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון את מקור הזיהום מקרוב ולאפשר טיפול שלו בים, לא מצאו את כתמי הזיהום, שייתכן כי הגיעו לחופים באזור כזפת. המשרד להגנת הסביבה פרס ציוד ספיגה בחופי חיפה למיזעור פגיעה בחופים. מעבר לכך, המשרד מדגיש כי טיסת הסיור הראתה כי בכלל המקומות הים נקי, וכל עוד לא מתחוללת סערה נוספת אין עוד כתמי זיהום הניכרים לעין בשלב זה.

מוזמנים למלא את טופס ההרשמה לאירועי הניקוי שיתקיימו בשבוע הקרוב בקישור הבא

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמרה: "אנחנו בוחנים מידע שהתקבל מסוכנות הבטיחות הימית האירופית, שלפיו זוהה בים באמצעות לוויין כתם החשוד כשמן לפני כשבוע, כ-50 קילומטר מחופי ישראל. איתרנו כ-10 אוניות שחלפו במקום, ואחת מהן או יותר עשויה להיות חשודה כאחראית לאירוע החמור שפקד את חופי ישראל.הטבע שלנו, הסביבה הימית והבריאות של כולנו הם לא הפקר! לזפת המזהמת שפגעה בחופים ובבעלי החיים יש אחראי שפעל ברשלנות ובחוסר אחריות. הנזק שנגרם לטבע צריך להדאיג כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו ממשיכים בכל האמצעים כדי לאתר את האחראי לאירוע, להפעיל נגדו את כל הסמכויות שבידינו ולמצות עימו את הדין."

עוד אמרה השרה גמליאל: "אלפי המתנדבים שהגיעו בסוף השבוע וההתגייסות של הציבור למאמצי ניקיון החופים מחממת את הלב. הזפת היא חומר מסוכן, והמתנדבים שרוצים להמשיך ולסייע מוזמנים לעשות זאת רק בתיאום עם הרשויות המקומיות, רשות הטבע והגנים ואקואושן, שהכשירה איתנו מתנדבים לנושא."

חוף תל דור. צילום: יוסי אוזן
Back to top button