חדשות הארץ

עובדי רט"ג ומתנדבים יצאו לנקות את גושי הזפת שנסחפו לחופים בישראל

החל משעות הבוקר אתמול (רביעי) התגלו לאורך רצועת החוף הים תיכוני בישראל – מחופי מטה אשר שבצפון ועד לחופי בת ים וראשון לציון, נחיתות רבות של גושי זפת טרייה. ההערכה היא, כי יש עדיין זפת בים והיא ממשיכה לנחות בחופים – הבוקר היא נחתה גם בחופי אשדוד וניצנים.

שמורת הבונים. צילום: שרית פאלצי, רשות הטבע והגנים

כל הרשויות המקומיות החופיות קיבלו מהמשרד להגנת הסביבה הנחיה ליישם תוכניות החירום המקומיות ולהיערך לניקוי היום (ה'), ככל שהסערה תשכך. אנשי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית נמצאים בשטח ובקשר ישיר עם הרשויות המקומיות ועם המפעלים לאורך החופים ורשות הטבע והגנים.

עובדי רשות הטבע והגנים ומתנדבי אקואושן יצאו למבצע לניקיון החופים. עיקר הפגיעה הנה בחופי גלים, דור הבונים וים גדור. ריכוזים קטנים יותר נצפו גם בחוף השרון, פולג ובית ינאי. במסגרת הניקיון מצאו עובדי רשות הטבע והגנים שחף שנלכד בזפת וחילצו אותו מהים וצב ים קטן שגופו נעטף בזפת. הצב והשחף פונו לטיפול רפואי בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי לאחר שקיבלו טיפול ראשוני בשטח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
חוף פלמחים. צילום: שלומי בן שימול רשות הטבע והגנים

מקור הזיהום עדיין אינו ידוע, ונראה כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל. באירוע מסוג זה, כאשר לא ידוע מקור הזיהום, פעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום – בעיקר הרשויות המקומיות החופיות. אך בניגוד למצב שבו יש מקור ידוע, שאותו ניתן לתבוע על הוצאות ניקוי, במצב הנוכחי אין מקור זיהום, ולכן גם אין מקור לתביעה ולשיפוי בגין הוצאות הניקוי.

לפיכך, השרה להגנת הסביבה הנחתה את יו"ר הנהלת הקרן ומנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, לפנות לחברי הקרן למניעת זיהום הים כדי לעשות שימוש בסעיף התקציבי המאושר למימון פעולות ניקוי במקרי חירום. "האירוע הנוכחי עונה לקריטריון זה ובהתאם למטרות הקרן", מציינת השרה גמליאל, "ומשום כך ניתן לסייע תקציבית לרשויות המקומיות שישלימו את ביצוע הניקוי על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה".

נחיתות של זפת תועדו עד כה בחופי 16 רשויות מקומיות בישראל: המועצה אזורית מטה אשר, עכו, חיפה, טירת הכרמל, חוף הכרמל, ג'יסר א-זרקה, חדרה, עמק חפר, חוף השרון, נתניה, הרצליה, תל אביב, בת ים, ראשון לציון, אשדוד, וחוף אשקלון שבה התגלו הבוקר נחיתות זפת.

חוף פלמחים. צילום: שלומי בן שימול רשות הטבע והגנים

רשויות מקומיות חופיות החלו הבוקר, היכן שמאפשר הים והסערה, בפעולות ניקוי החופים מגושי הזפת שנחתו מהים לאורך רצועת החוף מאזור נהריה ועד לאשדוד, שם התגלו הבוקר נחיתות זפת. עמותת אקואושן בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, מובילה ומפעילה את הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים. מתנדבים מארגונים כמו אנשי הים התיכון הצטרפו ליוזמה והם פרוסים היום בשטח בחופים השונים ומובילים את פעולות הניקוי.

על פי סוג הזפת ומרקמה, ההערכה היא כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שייט שעבר מול חופי ישראל. אנשי היחידה הימית נמצאים בקשר עם המרכז במלטה REMPEC (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים וחופים במזרח התיכון) ועם הסוכנות האירופית EMSA, בניסיון לבדוק מקורות אפשריים לאירוע מסוג זה.

תוכנית החירום הלאומית לטיפול בתקרית זיהום ים בשמן (תלמ"ת) אשר אושרה בממשלה ומתוקפה פועל המשרד להגנת הסביבה באירועים מסוג זה, הגדירה 3 רמות (TIER) לתגובה לאירועי זיהום ים וחופים.

חוף תל דור. צילום: יוסי אוזן

המשרד להגנת הסביבה הגדיר את האירוע כ"בין-מקומי" ברמה TIER 2B- באירוע כזה, לא ידוע מקור הזיהום ופעולות הניקוי מבוצעות על-ידי בעלי תוכניות החירום המקומיות שנפגעו מהזיהום, בהנחיית היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

גיא איילון מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים, אמר: "רשות הטבע והגנים יצאה הבוקר לטפל בזיהום החופים המסיבי בזפת כדי למזער את נזקי הזיהום. הרשות פועלת בכל גזרות החוף של שמורות הטבע והגנים במבצע ניקוי הזפת. פעולות הניקיון מבוצעות בחוף גלים, שמורת הבונים, וחוף גדור."

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, הוסיפה: "גושי הזפת נחתו בכל חופי הארץ ממקור שאינו ידוע. אנחנו בקשר עם גורמים באגן הים התיכון כדי למצות את הבדיקות למציאת מקור אפשרי לאירוע מסוג זה, ובמקביל, פועלים כדי לסייע לרשויות כדי למצוא מימון לפעולות הדחופות לניקוי. ראינו הבוקר תמונות של צבי ים שנפגעו מהזפת, צריך לפעול במהירות כדי לנקות את החופים ולמנוע מבעלי חיים נוספים להיפגע".

Back to top button