בריאות

בי"ח רמב"ם: שירות חדש מסייע לנשים הסובלות מכישלונות חוזרים בטיפולי IVF

ש', בת 40 מאזור הצפון, עברה ארבעה מחזורי טיפולי הפריה חוץ גופית, אך למרות שהניבה עוברים רבים וניסתה להרות שוב ושוב, כל הניסיונות כשלו.

ש' לא לבד. על פי הספרות הרפואית, כאשר גיל האישה הוא גורם מהותי, עד 90% מהעוברים, אינם תקינים מבחינה כרומוזומלית והחזרת עובר בודד לרחמה של אשה, במסגרת טיפולי IVF, ככל הנראה יכשלו על רקע זה, כך עולה מהנתונים. אולם, שירות חדש הניתן כעת, לראשונה בצפון, ברמב"ם, יכול לשנות את התמונה עבור הנשים הללו ולשפר באופן ניכר את סיכויי ההצלחה להריון תקין וללידת תינוק בריא.

"סקר גנטי טרום השרשתי הוא בדיקה המאתרת פגמים במבנה הכרומוזומים של העובר, עוד לפני החזרתו לרחם", מסביר דר' עופר פאינרו, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ברמב"ם, את הנעשה במסגרת השירות החדש, "באמצעות דגימת מספר תאים מן העובר ובדיקתם במעבדה, אנחנו יכולים לאתר בעיות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון ואחרות, טרום השתלת העוברים ברחם. חשוב לא פחות הוא איתור העוברים שאינם תקינים מהבחינה הזו וצפויים שלא להתפתח ולמעשה להוביל לכישלון התהליך או הפלה. התהליך הזה מאפשר לנו לבחור את העוברים הבריאים, אלו עם הסיכויים הגבוהים ביותר להתפתח ולהוביל ללידת תינוק בריא. בעקבות התהליך הסיכויים עולים מ-25-30% עד ל-60-70%".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בסקר ה PGT-A, כפי שהוא נקרא בעגה המקצועית, נדגמים מספר תאים אשר נלקחו מן העובר, באמצעות ריצוף מתקדם, על מנת לבדוק האם מספר הכרומוזומים בתאים תקין (46 כרומוזומים בכל תא). הביופסיה, כמו גם החזרת העוברים מתבצעות ברמב"ם, כאשר בדיקת הדגימה נעשית באיכילוב, הודות לשיתוף פעולה שנחתם לאחרונה בין שני המרכזים הרפואיים.

"רמב"ם הוא המקום היחיד בצפון שבו מתבצע סקר PGD, כלומר אבחנה גנטית טרום השרשתית עבור זוגות הנושאים מחלות גנטיות", מציין דר' פאינרו ומוסיף, "כעת, עם השירות החדש, הרחבנו את יריעת האבחונים המקדימים עבור עוברים שנוצרים בטיפולי IVF, ואנו מציעים את הבדיקות המתקדמות ביותר שקיימות כיום בישראל, כמו מספר בתי החולים מובילים באזור המרכז. זוהי בשורה לנשים הזקוקות לטיפולי הפריה חוץ גופית באזור הצפון".

אז מה זה PGT-A ומי צריך את זה? דר' פאינרו מסביר. צפו:

בתמונה: דר' עופר פאינרו, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית ברמב"ם. צילום: הקריה הרפואית רמב"ם
Back to top button