צרכנות

למה עם סיבים אופטיים האינטרנט מהיר הרבה יותר?

האינטרנט הוא אחת המהפכות המשמעותיות ביותר בתולדות המין האנושי, ולא בכדי משווים את השינוי הדרמטי שמשפיע על החיים של כולנו לאירועים כמו המהפכה החקלאית או המהפכה התעשייתית. הנוכחות שלו בכל תחומי החיים כל כך דומיננטית, עד שלפעמים אנחנו שוכחים שרק לפני 20-30 שנים הרשת העולמית התחילה להתפתח באמת (גוגל, למשל, הוצג לציבור הרחב רק ב-2001, ויוטיוב בא לעולם ב-2005).

ההתפתחות המואצת של האינטרנט הובילה לכך שהיקף התעבורה בו מזנק משנה לשנה, וכולנו צורכים תכנים רבים יותר ובפרט וידאו. המגמה הזו הולידה צורך ממשי באינטרנט מהיר באמת, ומי שמספקים את הצורך הזה הם הסיבים האופטיים.

מה זה סיבים אופטיים?

סיבים אופטיים הם סיבים שניתן להעביר לאורכם אותות אופטיים, כלומר אור. סיבים אלה מורכבים משתי שכבות – ליבה ומעטפת. גם הליבה וגם המעטפת בנויים מחומר שקוף, אבל יש ביניהם הבדל מהותי מאוד – במקדם השבירה של האור. תכנון מוקפד ומדויק של ליבת כל סיב ושל המעטפת שלו מבטיחים העברה יציבה ואמינה של קרני אור לאורך כל הסיב, גם כשהוא מפותל מאוד. התוצאה: האותות האופטיים יכולים לעבור מרחקים עצומים מבלי שהאיכות שלהם תפחת.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד כדאי לדעת שהסיבים האופטיים דקים עד מאוד. בזכות עובדה זו ניתן לייצר כבל עם כמות גדולה של סיבים אופטיים ובהתאם להעביר בו כמות גדולה מאוד של מידע, כאמור למרחקים ארוכים, ובשתי מילים – אינטרנט מהיר.

אגב, את האיכויות הייחודיות של הסיבים האופטיים ואת התועלת הרבה שטמונה בהם גילה חוקר סיני בשם צ'רלס קאו עוד בשנת 1966, כשהאינטרנט עוד היה בסך הכל רעיון (גם אם פורץ דרך) שנבחן במעבדות מחקר.

היתרונות המשמעותיים של הסיב האופטי

היתרון הראשון והחשוב מכולם של הסיבים האופטיים הוא כאמור האפשרות להעביר מידע למרחקים ארוכים מבלי שרמת הדיוק תיפגע או שעוצמת האותות תיחלש, וזאת בניגוד לשיטות אחרות של שידור נתונים (ובפרט אלה המבוססות על אותות חשמליים ולא אופטיים).

היתרון השני הוא עלות הייצור של הסיבים האופטיים, שהלכה והצטמצמה עם השנים כך שכיום ניתן לייצר כבלים אופטיים בעלות סבירה – ולכן גם להציע אינטרנט מהיר במיוחד במחירים שפעם אפשר היה רק לחלום עליהם.

היתרון השלישי הוא העמידות של הסיבים עצמם לנזקים מסוגים שונים לרבות אירועי מזג אוויר. עובדה זו מבטיחה שהאינטרנט המהיר יהיה גם אמין ויציב.

היתרון הרביעי: אינטרנט מהיר שמבוסס על תקשורת אופטית לא מייצר קרינה אלקטרומגנטית כמעט. סיבים אופטיים מתקדמים לא פולטים קרינה כזו, כך שניתן לפרוס רשת תקשורת מסוג זה בראש שקט.

גם בהיבט החשוב מאוד של אבטחת מידע יש לסיבים האופטיים יתרון על מתחריהם: קשה מאוד לשלוף אינפורמציה שמשודרת בדרך זו (בניגוד למשל לכבלי הנחושת שלהם קל לצותת). בעידן של פשעי סייבר הולכים ומתרבים, זהו כמובן יתרון בלתי מבוטל.

הקצב של פריסת הסיבים האופטיים בישראל הופך למהיר יותר ויותר עם הזמן, כשהחלוצה בתחום היא חברת אנלימיטד – ששייכת לקרן תשתיות ישראל (35%), לחברת החשמל (30%) ולסלקום (35%).

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח