פוליטי / מדיני

מליאת הכנסת אישרה סופית את תכנית המענקים לעסקים

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) את הצעת החוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4), התשפ"א-2021. בקריאה שלישית תמכו 26 ללא מתנגדים.

החוק קובע כי עסקים ימשיכו להיות זכאים למענק הסיוע בעד השתתפות בהוצאות קבועות הדרושות להפעלת עסקיהם בתקופת הקורונה, בגין ירידה של 25% ומעלה במחזור עסקיהם גם בחודשים ינואר ופברואר 2021, ובנוסף קובע פיצוי חד פעמי לעסקים שסובלים מפגיעה ממושכת בגין המשבר.

מענק ההוצאות הקבועות משולם בעד תקופות זכאות של חודשיים, והתנאי הבסיסי לזכאות הוא ירידה במחזורים של פעילות העסק. על רקע העובדה שענפים רבים לא שבו להיקף הפעילות שהיה להם טרם פרוץ המשבר והחלטת הממשלה על סגר שלישי, קובע החוק כי תנאי הזכאות לחודשים-ינואר פברואר 2021 למענק הוצאות קבועות, ימשיך להיות במסגרת מתווה מדורג ובו ירידה של 25% עד 60% במחזור העסק ובהתאם לגודלו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר בהארכת ההקלה בתנאי קבלת המענק לעומת נוסח החוק המקורי, שקבע ירידה של 40% עד 80%. בנוסף מסמיך החוק את שר האוצר, להאריך את תקופת ההקלה (פיצוי החל מירידה של 25% במחזור) עד לחודש יוני 2021, שהינה כרגע המועד לסיום תחולת החוק וחלוקת המענקים.

על מנת לממן הקלה זו ואת הפיצוי החד פעמי הנוסף שמעניק חוק זה, קובע החוק כי הפיצוי בגין מענק הוצאות קבועות לחודשים מאי ויוני 21, יהיה מחצית מגובה הסכום ששולם עד לחודש זה. מענק מלא לחודשים אלה יוענק רק אם יתוקצב במסגרת חוק יסוד משק המדינה או במסגרת חוק תקציב לשנת 2021.

בנוסף קובע החוק מענק חד-פעמי חדש אשר יינתן לעוסקים שספגו במהלך המשבר פגיעה ממושכת. לעוסק שמחזור עסקאותיו עד 300 אלף ש"ח נקבע כי הפיצוי יוענק בהתאם לגובה הפגיעה בירידת מחזורו (בדומה למתווה הפיצוי בגין הוצאות קבועות), על ירידה במחזור של 25%-40% – יקבל העוסק 3,000 ש"ח, על ירידה של 40%-60% – יקבל 5,000 ש"ח על ירידה של 60% ומעלה – יקבל 9,000 ש"ח.

לעוסק עם מחזור עסקאות של מעל 300 אלף ש"ח, נקבע כי הפיצוי יהיה מחצית מסכום כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, בתנאי שסכום זה לא יפחת מ-9,000 ש"ח ולא יעלה על 50,000 ש"ח. לעניין עסק עם מחזור של 300 מיליון ש"ח ומעלה, נקבע לבקשת הוועדה כי הפיצוי יהיה 60% מהסכום של כל המענקים בגין הוצאות קבועות שקיבל, עד לתקרה של 50,000 ש"ח.

בנוסף התווסף לחוק, כי החל מחודש ינואר 2021 יבוטל התנאי לפיו עסק שנפסל לו תיק ברשות המיסים בשנים 2018 ו-2019 לא יהיה זכאי למענקי הסיוע, גם אם הוא עומד בתנאים הקבועים בחוק, וכי כל מקרה שכזה ייבדק לגופו. עוד נקבע במסגרת החוק לא יוטלו עיקולים על המענקים המעוגנים בו. עוד קובע החוק את הארכת התקופה לגבי מענק הסיוע לעצמאים ולשכירים בעלי שליטה בגין אובדן רווחים בשל התפשטות הקורונה (מענק סוציאלי לעסקים), כך שהמענק יחול גם לתקופת החודשים ינואר ופברואר 2021.

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) תקף: "אני חייב להוריד את המפלס של החגיגיות שיש בקואליציה על תכנית הסיוע. אנחנו נדרשים הים להוציא עוד ועוד כסף, רק בגלל שממשלת ישראל פחדה ליישם את תכנית הרמזור. לאם היא נעלמה? הכניסו את כל מדינת ישראל לסגר רק בגלל שמפחדים להתמודד עם כמה חברים בקואליציה שלא מוכנים שיסגרו אזורים מסוימים."

ח"כ יעקב אשר (ש"ס) הגיב: "אי אפשר שלא להגיב על דברי הבלע וההסתה של ח"כ פורר שהוא עיוור צבעים. אצלו ברמזור יש רק צבע אחד – שחור. רק זה מעניין אותו ברמזור, חרדים ואולי קצת ערבים לפעמים, תלוי במצב הפוליטי. אם שבוע ימים עודד פורר וחבר מרעיו לא יזכירו את השם חרדים אין להם על מה לדבר."

קרדיט: freepik

Back to top button