חדשות הארץ

הנשיא ריבלין בטקס ציון עשור לאסון הכרמל: "את הכאב שלכם אי אפשר לכבות"

בתום חודש הנצחה וציון עשור לאסון הכרמל בארגוני החירום וההצלה, נערך היום (שלישי) הטקס השנתי המרכזי לזכר הרוגי אסון הכרמל בו קיפחו את חייהם 35 צוערי קורס קצינים של שב"ס, שניים ממפקדי הקורס, שלושה לוחמי אש, שלושה קציני משטרה בכירים ונהג האוטובוס.

צילום: דוברות שב"ס

הטקס, אשר עמד בסימן עשור לגבורתם של הנופלים, נערך בהתאם למגבלות הקורונה, הנחיות משרד הבריאות והסגר, כך שהאקטים הטקסיים ובהם משמר הכבוד, מטס טייסת הכיבוי המשטרתית, הנחת הזרים ודבריהם של נשיא המדינה, ראש הממשלה והשר לביטחון הפנים צולמו מבעוד מועד.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר: "בחנוכה ההוא, אסון השריפה הנורא מכל תבע 44 מטובי בנינו, צוערי שירות בתי הסוהר, שוטרים, לוחמי אש ומתנדבים. עשר שנים חלפו, התינוקות שנולדו אל תוך השכול הם היום כבר בני עשר, הצבע הירוק חזר אל הטבע, אבל אנחנו לא שוכחים את יקירכם שביקשו להציל חיים ושילמו בחייהם. אתם שילמתם את המחיר היקר מכל. בני המשפחות היקרים, את הכאב שלכם אי אפשר לכבות ואת הגעגועים שרק מתחזקים אי אפשר להקטין או לצמצם אנחנו מחבקים אתכם גם אם מרחוק. תהיה נשמתם של הבנות והבנים שעלו בסערה השמיים צרורה בצרור החיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות שב"ס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נשא דברים: "המראות הקשים משרפת היער הגדולה בתולדות המדינה מוסיפים לעמוד לנגד עינינו: להבות האש העצומות, השמיים השחורים מעשן, הבתים החרבים, כיליון הטבע, שרידי האוטובוס המפויח, ומעל לכל – האובדן קורע הלב של טובי בנינו ובנותינו: 37 צוערים ומפקדים בקורס הקצינים של שב"ס, נהג האוטובוס שהסיע אותם לפנות אסירים מכלא 'דמון', שני כבאים, נער צופה אש ושלושה קציני משטרה. כולם היו חדורי שליחות, כולם מחויבים למשימתם, כולם גיבורים. היו בהם יהודים, ערבים ודרוזים, גברים ונשים, חילונים ודתיים, ותיקים ועולים. הם ניצבו שכם אל שכם, בערבות הדדית, עד הסוף המר."

עוד אמר ראש הממשלה: "בעשר השנים שעברו מאז הטרגדיה, הנצחנו את הנספים בדרכים רבות: אנדרטאות, חורשות זיכרון, גשרים, ספרים, כתבות בתקשורת ועוד מיזמים. אני רוצה להדגיש במיוחד שתי נקודות: הראשונה – הפקת הלקחים. הקצינו עוד משאבים ועוד אמצעים לכוחות הכיבוי וההצלה. שיכללנו את תורת הלחימה בדלקות נרחבות ודאגנו לאימונים ולציוד מתאים, שנותנים מענה לתרחישים שונים. כמובן, מעל הכל, תרתי משמע – הקמנו את טייסת הכיבוי על-שם הנער אלעד ריבן ז"ל, הצעיר מבין החללים. כלי הטיס של 'טייסת אלעד' הוכיחו את יכולתם וכשפרצו שרפות גדולות בשנים האחרונות, הטייסת הייתה שם. הטייסת שלנו גם משתפת פעולה עם עוד מדינות באזורנו. כשצריך אנחנו עוזרים להן, והן עוזרות לנו. "

צילום: דוברות שב"ס

ראש הממשלה נתניהו המשיך: "הנקודה השנייה – המורשת. חללי אסון הכרמל הם מופת של אהבת האדם, אהבת העם ואהבת הארץ. רוח ההתנדבות שלהם, תעצומות הנפש, ההתגייסות לטובת האחר תוך סיכון עצמי – כל הערכים הללו מוטמעים במסלול ההכשרה של ממשיכי דרכם, במערך הכבאות, בשב"ס ובמשטרת ישראל. פעולה נחושה – עד לניצחון".

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, אמר: "הנופלים שאת זכרם אנו מציינים היום עוד היו במלוא כוחם, אנשי מעשה וייעוד, בליבם כוח ולהט להגן על שלומו וביטחונו של הציבור, לבצע משימה שאין נעלה ממנה – להציל חיים. עשר שנים לאחר מכן, העצים מלבלבים בירוק, הכרמל פורח אך אנו זוכרים כיצד השמש הלכה והשחירה באותו היום, ובנו נשבענו, כבר ביום ההוא, ובכל שנה, שאם יתרגש עלינו חלילה אסון שכזה – הוא ימצא אותנו מוכנים טוב יותר לקראתו. מערך ביטחון הפנים על גופיו השונים חזק ואיתן מאי פעם. הזמנים בהם לוחמי האש פעלו במבוזר, ללא מעטפת וקורת גג אחת אחודה, השתנו."

צילום: דוברות שב"ס

השר אוחנה ציין: "קיימנו במהלך חצי השנה האחרונה תרגיל משולב לפינוי בית סוהר יחד עם כוחות כב"ה כולל הטייסת האווירית, משטרת ישראל, שב"ס ומד"א. ביצענו תרגיל רחב היקף להתמודדות רב-מערכתית עם שריפות ענק במספר מוקדים במקביל. בשנה החולפת מערך הכיבוי האווירי של כיבוי והצלה היה עסוק בעצירתן וחיסולן של שריפות ברחבי הארץ וטייסת אלעד – הקרויה על שם אלעד ריבן ז"ל, נער מתנדב לכיבוי והצלה שנספה באסון – הטילה עשרה מיליון ליטרים של חומרי כיבוי ומעכבי בעירה ומנעה בכך את התפשטותן של שריפות ליישובים מאוכלסים. עלינו להתמיד ולדבוק בעוצמתה ובחוזקה של מדינת ישראל."

צילום: דוברות שב"ס

השר לביטחון פנים סיכם: "זהו הציווי הגדול של בנינו ובנותינו, גיבורינו, 44 כוכבי מרום שכבו טרם השלימו זוהרם. ננצור את זכרם של הנופלים ונמשיך לאמץ אתכם, בני המשפחות היקרים. אתם אלה שחינכתם, גידלתם, תמכתם ביקיריכם, יקירינו, והפכתם אותם לאות ומופת לכל אותם "מגיבים ראשוניים", אנשי כוחות החירום וההצלה בכל רחבי העולם, ועל כך נתונה לכם תודתנו הנצחית".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח