פוליטי / מדיני

ח"כ פורר לנציגת הפרקליטות: מה רף הראיות הנדרש מאישה מוכה, רצח?

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (רביעי) את דיונה הראשון כוועדת בדיקה למאבק בתופעת האלימות במשפחה. בדיון הפתיחה החליטה הוועדה לבחון את פעולות הממשלה במאבק באלימות במשפחה בדגש על טיפול המשטרה והפרקליטות בתלונות על עבירות אלימות במשפחה.

יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי הוועדה החלה לפעול לאור ריבוי מקרה הרצח במשפחה בתקופה האחרונה: "הגשת התלונה היא אולי השלב הראשון שהנושא יוצא החוצה והטיפול בו הוא דרמטי וקריטי גם בטיפול בתלונה עצמה ומה עושים איתה אחר כך, מה עושים האם מגישים כתב אישום או לא מגישים כתב אישום".

בתחילת הדיון ביקש ח"כ פורר לשמוע עדויות של נשים שהגישות תלונה למשטרה כאשר הן מגיעות עם עדויות על האיומים לרצח. בת אל אחת המתלוננות חשפה כי בזמן הטיפול בתלונה שלה כנגד אלימות מצד בעלה כנגדה וכנגד ילדיה הגיעו חוקרים לגן של ילדיה ולבית הספר בו לומד בנה. "בוצעה חקירת ילדים במהלכה הוציאו את ילדי באמצע מסיבת פורים עם מסכות בגן וחקרו אותם בחצר הגן כשכולם מסתכלים", סיפרה בת אל, "העמידו מצלמת ילדים באמצע מתחם גנים בחצר וצילמו אותם. גם בני שהיה בכיתה א' בתלמוד תורה חרדי הובא לחדר מורים על ידי החוקרת ושם נחקר כאשר המורים שלו מכינים לעצמם קפה. הילדים שתקו בחקירה ונכנסו לטראומה רצינית להרבה מאוד זמן. התיק שלי הועבר לפרקליטות והוא נסגר מחוסר ראיות". היו"ר פורר שאל: "הוא בעצם נסגר מחוסר ראיות כשאת הבאת ראיות?".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בת אל השיבה: "הבאתי תמונות, הקלטות וצילומי ווצאפ בזמן אמת מכל השנים והתיק השני גם נסגר". כתבת חדשות 12 מיכל פעילן שחשפה את העדויות המטלטלות התייחסה לעדות של בת אל: "היא אמרה את אחד המשפטים הנוראיים ששמעתי לאורך השנים; 'יכול להיות שהיה עדיף להישאר בבית ולהירצח פעם אחת פעם אחת במקום מה שהיא עוברת מול המערכת ומרגישה שהיא נרצחת מולם כל פעם מחדש', זה מבחינתי משפט שאנשים צריכים לא לישון בשקט בעבודה שלהם אם אנחנו גורמים לאישה שנמצאת במצב כזה להרגיש כל כך לא מוגנת וכל כך לא בטוחה מול המערכת משהו חייב להשתנות".

עדה נוספת בשם הבדוי ירדן שנמצאת במקלט כבר שנה וחודש סיפרה: "הילדים היו איתי. בעלי חטף לי את הילדים 4 פעמים. הייתי במקלט באזור המרכז ואז באזור הדרום. בית המשפט טוען שאנחנו צריכים משמורת משותפת. זה אדם עם עבר עשיר במשטרה. הילדים לא איתי והוא לא נותן לי לדבר איתם. אני אפילו לא יכולה לדבר על זה. הגשתי 7 תלונות ואמרו שהדברים שלו לא איומים אלה איחולים. הוא לא נעצר לא לשנייה ולא ליום אחד. הוא פינצר לגננת שלי את הגלגלים ואיים על חייה מול כל הילדים".

כשהיא ממררת בבכי אמרה ירדן: "הרווחה מעודדת את זה שאני אהיה במשמורת משותפת איתו. זה לא הגיוני בכלל".

ח"כ פורר פנה לדנה בן צבי ראש חוליית אלימות במשפחה במדור נפגעי עבירה במשטרה ואמר לה: כשאתם סוגרים תיק מה הרף הנדרש גם כשמביאים הקלטות וצילומים? האם זה לא הרף הנדרש לראיות כדי לנהל תיק בבית משפט. אני רוצה להבין מה הנוהל כאשר אישה מקבלת צו הגנה מבית משפט ושופט מבקש שיהיה לה ליווי משפטי למה לשלוח אותה לתחנת משטרה? תעשו נוהל שאם יש הוראה של שופט אז היא תקבל ליווי".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) : "זה צריך להיות נוהל של הנהלת בתי המשפט".

ח"כ פורר שאל: "אם עכשיו צריך לעצור מישהו בבית המשפט, אומרים לו 'עשה טובה סע לתחנת המשטרה הקרובה ויעצרו אותך שם?' זה נוהל סביר בעינייך?"

רפ"ק בן צבי השיבה: "לא".

ח"כ פורר בישר: "תובילו שזה יהיה הנוהל, הנה המסקנה הראשונה של וועדת הבדיקה".

ח"כ תומא-סלימאן ציינה: "אני חושבת מאוד שכדאי מאוד לפנות להנהלת בתי המשפט כדי שזה יהיה נוהל פנימי שלהם שאם יש אישה בסכנה גבוהה שיהיה ליווי".

"מצופה מהמשטרה כשיש תלונה לבצע פעולות חקירה ושהתיקים לא יסגרו", הסביר ח"כ פורר, "פה הגיעו עם הראיות לתחנת המשטרה. עם ההקלטות והאמירות שנאמרו כי לא מדובר בעבירה אלא 'באיחולים'". רפ"ק בן צבי השיבה: "זה לא נכון המקרה הזה, תיק האיומים כן הוגש בו כתב אישום".

ח"כ פורר שאל: "קודם אמרת שאת לא מכירה את התיקים שאנו מדברים עליהם, אז את מכירה או לא מכירה?".

ד"ר עו"ד בת-עמי ברוט ראש יחידת הסיוע הארצית לנפגעי עבירה בפרקליטות המדינה, אמרה: "אנו נמצאים בזירה הפלילית ואנו צריכים לעמוד ברף הפלילי".

ח"כ פורר הקשה: "פה מגיע אישה עם הקלטות והעניין הזה פשוט מטואטא מתחת לשטיח. מה רף הראיות הנדרש – רצח?".

עו"ד בת-עמי השיבה: "אנו בודקים את חומר הראיות ואנו זקוקים לסיכוי סביר להרשעה וחס וחלילה לא נדרש רצח. כשיש ראיות מספיקות אנו מגישים כתב אישום".

עו"ד איילת רזין היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע, פירטה: "יש פה מקרה אחרי מקרה ואומרים פה יש תקלה ופה הנתונים מראים אחרת. אי אפשר להתעלם מהדברים שעלו שם לפנים. והראיות זועקות וכשיש טעות ועוד טעות זאת כבר מדיניות. אנחנו מגיעים לסגר השלישי וחייבים כבר היום וועדה בין משרדית שתבדוק איזה מענים נותנים למורים שיפגשו ילדים בזום לזהות נורות אזהרה. ניסגר בבתים ולא יהיו סוכני איתור". ח"כ תומא-סלימאן: "נשים נרצחות בגלל אותן טעויות. אנחנו כל הזמן מחפשות איך להגן על אנשים אבל יושבים מולנו גורמים מהרווחה והמשטרה ואפילו לא לספק את התשובות לוועדה. לא מרגישים מחויבות להתכונן ולתת את התשובות הנכונות. לצערי הרב נעדר מספר חודשים ואני מאוד מקווה שבשטח לא נצטרך לשלם מחיר מאוד כבד שהרשויות עדיין לא למדו לשפר את התפקוד שלהן".

סנ"צ דקלה פוגל אמרה: "מבקשת לדחות את האמירות המאוד קשות שנאמרו פה כנגד שוטרי ישראל. סוגיית האלימות במשפחה היא אחד הנושאים הכי משמעותיים שמשטרת ישראל מנסה לקדם". ח"כ פורר: זה לא היה אחד היעדים שהשר שלכם הציב בתקופה הזאת של הקורונה". סנ"צ פוגל אישרה זאת אך אמרה: "אם יש המלצה של תובע לא להגיש כתב אישום בתיק כזה היא תבחן על ידי קצין בדרגה הכי בכירה. התובעים מלווים בצורה הדוקה ואישית את כל נפגעי העבירה".

היו"ר פורר סיכם: "במקרים האלה של אלימות בתוך המשטרה אסור שיהיו תקלות, זה מסתיים ברצח. אנחנו לא מדברים פה על תקלות של פנצ'ר ברכב. המשמעות פה היא חיי אדם. לצערי יש פה תחושה שמתייחסים כאילו מישהו לא היה בסדר ולכן לכל המערכות אני אומר שלא יהיו תקלות. אם מישהי מגיעה למשטרה עם ראיות והמשטרה לא חוקרת זה האמא של התקלות. לגבי ליווי משטרתי זאת לא תקלה זה מחדל. מרגע ששופט מחליט על ליווי כזה יש סכנת חיים מאותו רגע ולכן חייב להיות ליווי משטרתי ואנו נדרוש זאת בנוהל".

צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח