פוליטי / מדיני

תקרית דיפלומטית בדיון הוועדה: "אתה צריך להתבייש בעצמך"

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל בראשות ח"כ אבי דיכטר דנה היום (שלישי) בנושא בחינת השקעות וניהול קרנות עושר בעולם. בדיון השתתפו בשיחת זום מאיחוד האמירויות, המזכיר הכללי של מועצת המשקיעים הבינ"ל של איחוד האמירויות מר אבו עבדאללה ג׳מאל אלג׳רואן אלשנטי, וכן תת-המזכיר לענייני סחר חוץ במשרד הכלכלה של איחוד האמירויות מר ג'ומעה מוחמד אל-קיט.

יו"ר הוועדה פנה לאורחים מהאמירויות ואמר, אתם מגלגלים בקרן העושר שלכם, טריליוני דולרים ואנחנו במיליוני שקלים. אני לא חושב שנגיע לטריליון, בטח לא דולרים, אבל אנחנו מעניינים ללמוד איך הקרן עובדת, ומה הקווים המנחים.

המזכיר הכללי של מועצת המשקיעים מר ג׳מאל אלג׳רואן אלשנטי, אמר בדיון, כי היקף הקרן שבניהולו משקיעה טריליון וחצי דולר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לשאלת ח"כ דיכטר האם בכוונת הקרן להשקיע בישראל, השיב ג׳מאל אלג׳רואן יש לנו כוונה להשקיע בישראל, נעשית כבר עבודה בנושא ויש רעיונות שונים. זו תהיה הקרן הראשונה הבילטרלית ישראלית-ערבית. לדבריו, תת המזכיר מונה להיות האחראי על הקשרים עם מדינת ישראל. בעניין עצמאות העסקית של הקרן אמר ג'מאל, מועצת המנהלים של שהקרן היא מוסד עצמאי. המועצה בעזרת משרד הכלכלה מייצגת בחוזקה את הסקטור הפרטי, כדי להגן על ההשקעות הבינ"ל של האיחוד. תפקידנו להיות החוליה המקשרת בין המשקיעים הבינ"ל לאיחוד. אנחנו מביאים את קול המשקיעים שלנו מול השותפים שלנו. ג'מאל הציג מצגת של מפת ההשקעות של הקרן ברחבי העולם.

לאיחוד האמירויות ישנם ארבע קרנות, כל קרן עצמאית, יש לה מדיניות ואסטרטגיית השקעה משלה, מבנה וממשל משלה. כולם מצליחות מאוד, מנוהלות ומפוקחות היטב. הקרנות לא מוכרות וקונות בתדירות גבוהה, הן עוסקות בהשקעות עתידיות או ארוכות טווח.

לשאלת דיכטר בעניין רווחי הקרנות והמחויבות להשיב כסף למדינה השיב המזכיר, אני קצת מהסס לדבר על מספרים באחוזים, אבל בטריליון וחצי דולר, אני מוכן לקבל היום, הם יחיו באושר עם החזר על ההשקעה של פחות מ-10%. אני לא רואה היום אפשרות לאחוזי החזר על השקעה דו ספרתיים. אני יכול להצהיר שבזמן המגיפה עשינו שלוש ארבע עסקאות גדולות בסקטור הטלפון ותעשיית המידע.

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

תת-המזכיר לענייני סחר חוץ במשרד הכלכלה של איחוד האמירויות מר ג'ומעה מוחמד אל-קיט, אמר בדיון, אחד האלמנטים החשובים שבגללם איחוד האמירויות מתקדמת בקשרים עסקיים, היא הדרך בה אנו מגבשים תכניות. לדוגמה, לגבי גיוון כלכלה ירוקה. עשינו רפורמה גדולה בחוקי המסחר של איחוד האמירויות שהפכו אותה תחרותית יותר וגם יותר ידידותית לסקטור הפרטי לעשיית עסקים. הייתי רוצה לציין שקיימות נמצאת בליבת העשייה של האיחוד האמירויות.

תקרית העיבה על חגיגיות הדיון כאשר במהלכו, יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר הוציא מהדיון את ח"כ סמי אבו-שחאדה (הרשימה המשותפת) לאחר שהאחרון החל להטיח דברים קשים בערבית כלפי אורחי הדיון מאיחוד האמירויות.

ח"כ שחאדה פנה בערבית אל האורחים מאיחוד האמירויות ואמר, (מתורגם מערבית לעברית) "אתה מבין מה אתה צריך לעשות, או שאתה לא מבין? את כל הדו-שיח על נרמול היחסים? אני מניח שיכולות להיות הרבה בעיות אבל ברור שגם אמות המידה המוסריות ממלאות תפקיד בעולם.

אבו-שחאדה המשיך וסנט באמירתים: " אפילו אם יש השלכות כלכליות ברמה מסוימת (נכנסים בדברים זה של זה) אתה יודע שיש בעיה. אתה לא מתבייש? אני אומר את זה בשבילך אולי תצא ממך איזה בושה אולי תתבייש. חשבתי שתביא בחשבון שיקולים. להבנתי אין מוסר בכל הדו שיח. אתה יכול לעשות כעולה על רוחך אם אתה לא מתבייש בסדר? אבל אם יש מעט מוסר בעולם אתה צריך להתבייש בעצמך בדברים שכאלה."

כאמור, לאחר שח"כ אבו-שחאדה לא נענה להפצרות יו"ר הוועדה ח"כ דיכטר לחדול מהשיח, דיכטר קרא לאבו-שחאדה לסדר שלוש פעמים, ולאחר מכן שחאדה הוצא מהדיון.

בסוף השיחה דיכטר פנה לאמירתים ואמר: "אני מתנצל על האירוע, אנחנו נמצאים במומנטום של הסכמי אברהם בכל האזור, יש גופים כמו הרשות הפלסטינית שמסרבים להבין שדברים משתנים, ואנחנו מדברים על שלום, לא על עסקים, עסקים באים לאחר השלום. זאת מפלגה אחת בפרלמנט שלנו שהצביעה נגד הסכמי אברהם. הם מסרבים להכיר שזה מזרח תיכון חדש."

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עוד אמר ח"כ דיכטר: "אני רוצה לומר לכם "כל הכבוד" כי אני יודע שזה לא קל לשמוע חבר כנסת, אחד מ-120 שמעליב אתכם כי חתמתם על הסכם עם ישראל שהוא מייצג בעצמו, אבל זה חלק מדמוקרטיה ואני מנסה לשמור עליו כאן ולהסביר לו שזה בלתי אפשרי להמשיך ככה אבל הוא הגיע לעשות פרובוקציה ולא לשמוע אז לא הייתה לי ברירה, אז אני רוצה להתנצל שנית שראיתם את כל ההצגה הזאת. אנחנו מאוד שמחים לראות את שניכם כאן ואני מקווה שנוכל לראותכם במהרה וזה יהיה תענוג לראות אתכם כאן איתנו. אני מעריך את הזמן שלכם ומאחל לכם כל טוב וללמוד ממכם יותר ואת ההזדמנות ללמוד יותר. תודה רבה. אם ירצה השם השלום הזה יגדל."

בתום הדיון דיכטר אמר: "המילים שנאמרו, היו מאוד מבזים, שחאדה השתמש במונחים של חוסר כבוד, אלו דברים קשים מאוד. הייתי בטוח שנוכח דבריו של ח"כ אבו-שחאדה, האמירתים ירדו מהקו. זה שהם נשארו, זה אומר שהם אנשי מקצוע, שיודעים מה הם עושים, מבינים את מי ומה הם מייצגים. בעיניי זה הדבר היותר חשוב. דיכטר ביקש לעדכן את משרד החוץ ואת משרד רה"מ על התקרית. אינני יודע איך הסיפור הזה יחזור אלינו כבומרנג כי אלה דברים קשים מאוד. דיכטר אמר בסוף הדיון כי הוא יתקשר להתנצל בפני האורחים."

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button