פוליטי / מדיני

אושר: אדם שהגיע לגיל פרישה יוכל לקבל תשלום בדיעבד של הבטחת הכנסה

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הבטחת הכנסה (תיקון מס' 55), התשפ"א-2020, של חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיקי לוי וטלי פלסקוב. מכיוון שמדובר בהצעה תקציבית נדרש לה רוב של 50 חברי כנסת ואכן בקריאה השלישית תמכו 67 ללא מתנגדים.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

מוצע לקבוע כי מי שהגיע לגיל פרישה והגיש תביעה לקבלת גמלת הבטחת הכנסה, והתברר כי עמד בתנאי הזכאות בשל גילו גם לפני הגשת התביעה, יוכל לקבל גם תשלום רטרואקטיבי של הגמלה בעד תקופה של לא יותר מ12 חודשים לפני שהגיש את התביעה, ואולם הוא לא יהיה זכאי בעד התקופה הרטרואקטיבית להטבות אחרות לפי דין הניתנות לזכאים לגמלת הבטחת הכנסה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "פעמים רבות, בשל חוסר היכרות עם הזכויות המגיעות להם ובשל קשיי נגישות וקשיי שפה וביורוקרטיה, מגישים אזרחים ותיקים תביעה לגמלת הבטחת הכנסה באיחור. האזרחים הוותיקים, המתקיימים מקצבת אזרח ותיק וזקוקים לגמלת הבטחת הכנסה מאבדים חודשים של זכאות בשל אותם קשיים בהגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

יו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ חיים כץ (ליכוד), אמר: "אנחנו חייבים לדאוג שכל מי שיכול ימצה את זכויותיו ויקבל את מה שמגיע לו. למה אם מישהו היה חולה ואיחר בחודש המדינה צריכה לקחת לו את זה?"

ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן), הוסיף: "לצד המחלוקות הקשות שיש בבית הזה, כולנו התעלינו לרגע ותמכנו פה אחד בהצעת חוק שאין צודקת ממנה. ההצעה לא עולה כסף למדינה כי זה כסף שמגיע לאזרחים ולא קיבלו אותו רק כי נתקלו בבירוקרטיה או לא ידעו שהם זכאים לקצבה".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר: "הצעת החוק הזו חשובה מאוד, נכונה ובאה לתקן עיוות. החוק הזה עושה צדק ומביעה חמלה. האוכלוסייה המבוגרת בישראל בשנה האחרונה התמודדה עם קשיים לא פשוטים, יש עוד הרבה מה לתקן.

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

ח"כ טלי פלסקוב (ליכוד) ציינה: "קשישים לא צריכים להיענש על כך שהמידע על הזכאות שלהם להשלמת הכנסה לא הגיע אליהם. מדובר באנשים שלא חשופים למידע, שלא שולטים בשפה ואסור שהם ייפגעו ויפסידו בגלל זה את מה שמגיע להם ויכול לעזור להם משמעותית במימון של צרכים בסיסיים כמו מזון, תרופות וציוד הכרחי לבית. מיד לאחר מכן נדאג שביטוח לאומי ייצא בקמפיין הסברה רחב היקף שיודיע לקשישים על הזכאות הזו."

Back to top button