חדשות הארץ

תחנת הכוח ברמת חובב נמכרה, "חברת החשמל כבר איננה מונופול"

היום (חמישי), נמסרה בטקס רשמי תחנת הכח 'רמת חובב', בדירקטוריון חברת החשמל בתל אביב –הרוכשים, שייכים לקבוצת Ramat Hovav Power Limited Partnership והעבירו לחברת החשמל סך של 4,256,500,018 ₪ במסגרת הרכישה.

מכירת התחנה תורמת לירידת התעריף בשנת 2021, 5.5%.

רמת-חובב היא תחנת הכוח השנייה שחברת החשמל מוכרת, זאת כחלק מהרפורמה במשק החשמל עליה הוחלט ביולי 2018. תחנת הכוח "אלון תבור" הייתה התחנה הראשונה שנמכרה למגזר הפרטי לפני כשנה, לקבוצה MRC Alon Tavor Power Ltd .

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הטקס התקיים במעמד: שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון- טל, מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, יו"ר קבוצת שיכון ובינוי, תמיר כהן, ויו"ר דירקטוריון קבוצת אדלטק, אורי אדלסבורג.

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ אמר במעמד הטקס כי "מכירת תחנת הכוח ברמת חובב בכ-4.25 מיליארדי שקלים היא עוד צעד ענק לקידום הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל. מדובר בהבעת אמון גדולה במשק החשמל כאשר בתקופת הקורונה נמכרת תחנת כוח בסכום אדיר כזה. זהו ניצחון ענק לרפורמה שהובלתי ושהעברתי בממשלה ובכנסת רק לפני כשנתיים – חברת חשמל יוצאת בהדרגה מתחום ייצור החשמל והתחום הזה הופך לתחרותי. כתוצאה מהמכירה תתאפשר גם הורדה נוספת של מחירי החשמל, שמאז שנכנסתי לתפקידי ב-2015 ועד היום כבר ירדו המחירים בכ-20%. אנחנו משנים את כל משק החשמל ומשק האנרגיה לרווחת כלל אזרחי ישראל".

אלוף במיל. יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת החשמל אמר כי "חברת החשמל ממשיכה, כפי שהתחייבה, ליישם באופן איכותי ודווקני את כלל החלטות הרפורמה במשק החשמל. החברה מקדמת באופן נחוש את התחרות המתפתחת בייצור החשמל במשק האנרגיה. היום, החברה נפרדת מעוד נתח משמעותי מיכולות הייצור שלה, והיא כבר איננה מונופול."

עוד הוסיף רון-טל כי "הדירקטוריון, הנהלת החברה והעובדים מחוייבים להמשיך ולהפוך את החברה למודרנית, טכנולוגית, יעילה, שלא רק שלא מונעת תחרות, אלא מקדמת אותה, ורוצה להיות חלק ממנה. יישום כלל יעדי הרפורמה תורם באופן ישיר לכל אזרח במדינת ישראל, באמצעות ירידה מתמשכת בתעריף, המסייעת להורדת יוקר המחיה בישראל, במיוחד בתקופה מאתגרת זו, של התמודדות עם מגיפת הקורונה. תחנת 'רמת חובב', ומכירתה היום היא אבן דרך משמעותית בהיסטוריה של החברה. המשקיעים זיהו את הערך העצום שברכישת תחנת כוח פעילה, חיה ונושמת. אני מברך את קבוצת Ramat Hovav Power Plant Limited Partnership בעליה החדשים של התחנה ועל הצטרפותם למשק תחרותי, יציב וצומח".

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל התייחס לעמידה בלוח הזמנים בתקופת הקורונה ואמר: "ניהלנו את אחד המכרזים הפומביים הבינלאומיים הגדולים והמורכבים במשק בשנים האחרונות , וזאת בתקופת קורונה על האילוצים הרבים אשר העמידה בפנינו, ותוך עמידה בלוח הזמנים אשר הוכתב ברפורמה. אנחנו מחויבים לכל ליישום הרפורמה על כל חלקיה שמשנה את פניה של החברה ושל משק החשמל ואבן דרך זו היא ההוכחה נוספת לכך. בטרם המסירה, עובדי תחנת הכוח רמת חובב עשו לילות כימים כדי לשפץ ולמסור את התחנה כשהיא במיטבה. במעמד זה אנו נפרדים מעובדי התחנה שימשיכו לעבוד בה תחת הרוכשים החדשים. הפרידה איננה קלה לנו אבל אנחנו סמוכים ובטוחים שקבוצת הרכישה תבטיח את זכויות העובדים ותטפח אותם כפי שנעשה עד כה".

אורי אדלסבורג, יו"ר קבוצת אדלטק הודה לבכירי משרד האנרגיה, חברת החשמל ולגורמים המממנים בפרויקט, והתרגש כאשר סיפר, כי לאביו שהלך לעולמו לפני מספר חודשים "היה חלום להקים תחנות כח פרטיות בישראל" וכי הוא מלא גאווה על כך ש"היום הגשמנו את החלום והפכנו לחברת החשמל הפרטית המובילה בישראל. על כן, זה היה רק טבעי שאת תחנת הכוח הגדולה ביותר שלנו נקרא 'אורות יוסף' על שמו".

אדלסבורג הוסיף כי אף שהתחנה עוברת לידי השותפות רק היום, בפועל "אנו נוכחים בשטח כבר זמן רב וכבר למדנו להכיר ולהעריך את השותפים החדשים שלנו, עובדי התחנה שמצטרפים אלינו למשפחת אדלטק ושיכון ובינוי. אנו יוצאים יחד לדרך חדשה, נפתח נשדרג ונרחיב את תחנת הכוח, נעבוד יחד על הגדלת הזמינות, היעילות והנצילות שלה ממש כמו שאנו עושים בכל התחנות האחרות שלנו".

מימון העסקה בוצע ע"י סינדיקציית מלווים שאורגנה ע"י בנק מזרחי טפחות ובנק דיסקונט. באירוע נכחו אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט ויובל גביש, סמנכ"ל וראש החטיבה העסקית של הבנק.

בתמונה מימין: אורי אדלסבורג, השר שטייניץ, יפתח רון-טל, עופר בלוך, תמיר כהן

צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח