פוליטי / מדיני

בדרך לבחירות: מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את פיזורה

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק התפזרות הכנסת העשרים ושלוש, התש"ף-2020. על ההצעה של מרצ התקיימה הצבעה שמית והיא עברה ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. הצעת החוק השנייה עברה בהצבעה אלקטרונית ברוב של 61 תומכים מול 54 מתנגדים. ההצעה השלישית והרביעית נדחתה ברוב של 52 תומכים מול 54 מתנגדים. ההצעה החמשית נדחתה ברוב של 50 תומכים מול 54 מתנגדים.

מדובר בשש הצעות שונות – הראשונה של חברי הכנסת ניצן הורוביץ, תמר זנדברג ויאיר גולן, השנייה של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת, השלישית של חברי הכנסת היבה יזבק, סמי אבו שחאדה ואנטאנס שחאדה, הרביעית של חברי הכנסת אחמד טיבי, אוסאמה סעדי וסונדוס סאלח, החמישית של חברת הכנסת אילת שקד וקבוצת חברי הכנסת והשישית של חבר הכנסת איימן עודה וקבוצת חברי הכנסת.

כל ההצעות מציעות לפזר את הכנסת העשרים ושלוש ולקיים בחירות לכנסת העשרים וארבע בתוך 90 ימים מיום פרסומו של החוק, ככל שיתקבל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו היא לפזר את הכנסת העשרים ושלוש על מנת לערוך בחירות כלליות. הממשלה ה-32 היא ממשלה בזבזנית ומנופחת. התנאים שהציבו השותפים השונים להקמת הממשלה היו חריגים ובעייתיים ביותר. בבסיס הקמת הממשלה עומדים הסכמים קואליציוניים המשקפים הטבות פוליטיות שונות שהובטחו לשותפים, שמטרתם היחידה היא לשמור על שלטונו של בנימין נתניהו ולאפשר לו לכהן בעודו עומד למשפט בשל שוחד, מרמה והפרת אמונים."

עוד נכתב: "ממשלה זו אינה פועלת לטובת אזרחי ישראל אלא משקפת פוליטיקאים שעסוקים אך ורק בעצמם. כך, כספי ציבור הועברו ויועברו באישון לילה לצורך תחזוקה הזמני של ממשלה מנופחת ובלתי יעילה שתמנע כל רפורמה ורצון לשינוי, בימים שבהם מדינת ישראל והחברה בישראל ניצבות בפני אתגרים גדולים, ובהם התמודדות עם המשבר הכלכלי שנוצר בעקבות נגיף הקורונה. לאור כל האמור, מוצע לפזר את הכנסת העשרים ושלוש ולאפשר לעם לבחור מחדש את נציגיו."

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר: "זה רגע דרמטי וקשה בחיי הבית הזה וגם בתולדות המדינה שלנו. אבל מה שקשה וחמור בהרבה זה שבראשות הממשלה עומד אדם שעומד למשפט ושמועל בתפקידו יום יום במטרה אחת ויחדה לחמוק מהמשפט הזה. והוא עושה את זה גם כשיש מגיפה וגם כשהחברה הישראלית שקועה במשבר חסר תקדים. נתניהו וחבורת המשת"פים שלו מציבים בראש סדר העדיפויות שלהם את האינטרס האישי של נתניהו ולא של האזרחים.

ח"כ הורוביץ הוסיף: "אם הייתם מקשיבים לנו בני גנץ היה ראש הממשלה ונתניהו היה עוזב מזמן את בלפור. שלוש פעמים רוב הציבור הישראלי הצביעה בעד ממשלה ללא נתניהו וגם היום רוב הציבור חושב שנתניהו חייב ללכת הביתה. כמה מחברי המחנה ירקו בפרצוף הבוחרים בגדו בכל הבטחותיהם וזחלו לממשלת השפל והביזיון הזו. מי שראו עצמם מנהיגי המחנה נכנעו כשהתחיל הקרב. בבחירות הבאות הציבור לא יצביע למפלגות עם סוסים טרויאנים."

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד – תל"ם) ציין: "הדבר היחיד שמאחד את כל אזרחי ישראל בימים אלה, הוא התחושה שהם איבדו שליטה על חייהם. על העבודה שלהם, על הילדים שלהם. איבדו את התחושה שמישהו מנהל את העסק הקרוי מדינת ישראל. הם איבדו שליטה על חייהם, כי הממשלה איבדה שליטה על המגיפה. היא לא מצליחה לנהל את המגיפה. היא לא מצליחה לנהל את המדינה. היא לא מצליחה לנהל את עצמה. הכל אינטרסים פוליטיים, ודיונים משפטיים והטבות מס לנתניהו וג'ובים למקורבים. עסוקים רק בעצמכם ובינתיים מדינת ישראל לא מנוהלת. אתם מסכנים את חיינו. אתם מסכנים את הכלכלה שלנו, מזניחים את ההורים שלנו, שורפים את העתיד של הילדים שלנו."

ח"כ לפיד טען: "הצעת החוק הזו לא מונחת פה היום בתור עוד סיבוב של "רק לא ביבי". היא מונחת פה כי הגיע הזמן להפסיק עם זה, וכל עוד הוא שם, זה לא יפסק. הכעס והשנאה והניהול הכושל והפוליטיקה שהורסת לנו את המדינה – כל עוד הוא שם זה לא ייפסק. הילדים שלנו גדלים בתוך ים של שנאה. זה צריך להיפסק. אני קורא לכנסת לקבל את הצעת החוק, להתפזר, ולתת לאזרחי ישראל לבחור ממשלה שאכפת לה מהם באמת."

ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת) אמר: "מעטים ורעים היו ימיה של הכנסת הזו ופיזורה בטרם עת הוא הדבר הנכון לשעה זו ולכל שעה שקדמה לה. בימיה הרעים לימדה אותנו הכנסת הזו את אומנות השקר, וריקון מתוכן של אמת והבטחות. להוליך את הציבור שולל, ללעוג לו, להנחית עליו מדיניות גרועה לפזר הבטחות ולא לעמוד ולו באחת מהם. חברי כחול לבן הבטחתם לאזרחים שלא תשבו עם נתניהו, אמרתם נעשה הכל ולא נשב איתו וישבתם. אפילו על הרשימה המשותפת הצלחתם לשקר, הולכת חלק מהרשימה המשותפת שולל."

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) הכריז: "ההישג של הרשימה המשותפת בבחירות האחרונות היה חסר תקדים וחלקו בא כי אמרנו לציבור שאנחנו מאיצים את המהלכים כדי להשפיע ומקבלים החלטות קשות שלא קיבלנו בעבר כמו ההמלצה על גנץ, והגוש החוסם. לאחר מיכן כחול לבן זחלה לממשלת נתניהו, מעשה שלא יעשה. לאחר מיכן הרשימה המשותפת לא נחה דקה אחת בפעילות במליאה, בוועדות, מול משרדי הממשלה בנושאים שהם המצוקה האמיתית של הציבור הערבי. אף אחד לא יודע מה יהיו תוצאות הבחירות, למרות הביקורת אנחנו סומכים על הציבור שלנו. אני ער הויכוחים, השעה מצווה עלינו אחדות"

ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) אמר: "אנחנו עם הכוח שלנו, רק אנחנו הערבים, במדינת היהודים, מחליטים אם הכנסת תמשיך או לא. אני אומר לנתניהו, תפנים שאנחנו בני המקום הזה, אין לנו מולדת אחרת מלבדה. אנחנו מהמקום הכי יציב ודמוקרטי הזה, אומרים לך: זה אנחנו שמסיימים את הכהונה שלך. אתה בדרך לבית הסוהר. אני נהנה להסתכל בעיניו של נתניהו ולהגיד לו למה אין לך ממשלת ימין הומוגנית שיכולה לספח ולהעביר חוקים כמו חוק הלאום? בגלל שהרשימה המשותפת הגיעה ל15 מנדטים."

ח"כ איילת שקד (ימינה) ציינה: "עם ישראל בשעות משבר התגלה במלוא עוצמתו וחוסנו. הנביא עמוס היה שואל את עצמו במה חטא עם ישראל שבזמן משבר כזה קשה הוא זכה לממשלה כל כך כושלת. יש כמה פשעים עיקריים לממשלה הזו. הפשע הראשון של הממשלה הוא הפקרת מערכת החינוך, הפשע השני הוא האבטלה, הפשע השלישי הוא הסגר, הפשע הרביעי אגו. בגלל אגו לא נעשו דברים משמעותיים בזמן הנכון. אבל הפשע החמור ביותר הוא התקציב. אי אפשר להמשיך יותר בלי תקציב מדינה, אתם קולטים שהמדינה מתנהלת עם תקציב מלפני שלוש שנים בשעת משבר כל כך קשה? הממשלה המופקת הזו מחזיקה את התקציב כבן ערובה של סכסוכים פוליטיים.

ח"כ נפתלי בנט (ימינה) האשים: "מיליון ישראלים רואים שיש פה ממשלה שפשוט לא אכפת לה מהם. הממשלה הזו לקחתה את אומת הסטארטפ והפכה אותה אומת המריבות. לקחתה את אומת החדשנות והפכה אותה לאומת הסקרים. לקחה את אומת היזמות והפכה אותה למספר אחד בעולם בבחירות. זו האומה שלנו? זה עם ישראל? יש מכנה משותף ללפיד ונתניהו, שניהם עוסקים בפוליטיקה בהפצת שנאה, לחרדים לערבים למתיישבים. גם מצי שגר ביצהר הוא בן אדם, גם אנשי שמאל אוהבים את מדינת ישראל. אנחנו נביא דבר חדש. גם לפיד וגם נתניהו נכשלו בגדול. היום זה אומר שממשלה מתפרקת או שהמדינה מתפרקת."

השר דוד אמסלם השיב בשם הממשלה להצעות החוק לפיזור הכנסת: "יאיר לפיד, אתה דמגוג קטן, חי מהסתה והפצת רעל. מבוקר ועד לילה, מיזה אתה מתפרנס. אתה בן אדם שחי רק על שנאה. מבחינתכם, אם מחר אנחנו מוצאים מזור לקורונה אתם בבעיה. לא מעניין אתכם מדינת ישראל, המאבק היום יומי של האנשים. כשאנחנו סוגרים אתם שואלים למה אנחנו פוגעים בכלכלה, כשאנחנו פותחים אתם שואלים למה אתם פוגעים בבריאות. אם הייתם יכולים להאשים את ראש הממשלה שהוא פיתח את נגיף הקורונה, זה מה שהייתם עושים. האמת לא מעניינת אתכם, לא אכפת לכם מה יקרה פה אחר כך, העיקר שנתניהו לא יהיה ראש הממשלה. ולמה? רק בגלל שהוא עושה טוב."

השר אמסלם הוסיף: "למרות שמצבנו בסקרים מצוין אנחנו בליכוד מתנגדים בעת הזו ללכת לבחירות, ראש הממשלה וחברי המחנה הלאומי עסוקים בלטפל בקורונה ובמשבר הכלכלי. אבל את גנץ שום דבר לא מעניין, הוא נגרר אחרי לפיד ובנט, ואחרי הפוליטיקה של ניסנקורן, אין לו עמוד שדרה. לא מעניין אותו התקציב, אלא הרוטציה. הוא הגיע למסקנה שהוא לא יקבל אותה אז החליט ללכת לבחירות."

השר אמסלם אמר לסיום: "אתם רציתם להביא חקיקה הכי אנטי דמוקרטית שיש כדי שראש הממשלה לא יוכל להתמודד ולתת את האפשרות לציבור. הנאום של גנץ אתמול היה פתטי, ישראל לפני הכל? קיבלתם 17 תיקים ולא היו לכם 17 איש, חשבתם בהתחלה להביא עובדים זרים. ואז נכנסנו לחוק הנורבגי והכנסת לכנסת עוד 7-8 ח"כים כדי שיהיה לך מישהו בוועדות. זה ישראל לפני הכל?. לגבי התקציב, כשיש אי ודאות לא מקבלים תקציב."

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח