צבא וביטחון

"הרגו את הבן שלי וקיבלו עונש חודשיים לנקות שירותים"

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) לדיון בעניין התאונות בצבא ואופן תחקורם. יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד – תל"ם), אמר בפתח הדיון: "צעירים נותנים את מיטב שנותיהם לצבא על מנת לעשות שירות קרבי ומסכן. הצבא צריך להסיק את המסקנות גם אם אלו מסקנות קשות. הייתי קצין ביחידה קרבית ומכיר את המציאות שבה יודעים שגם אם נעשה טעות נשלם על כך מחיר. הדיון קשה ולא פשוט אבל צריך לעשות אותו. נושא התאונות לא צריך להיות מדובר רק כאשר אלו קורות, אלא לדון בהם בצורה רצינית".

פנחס יוספי, אביו של החייל אביתר ז"ל שנסחף למוות בנחל חילזון, אומר בדיון הוועדה בראשות ח"כ עפר שלח על הסדר הטיעון שנעשה בתביעה כנגד מפקדיו של בנו: "לא קיבלנו עד היום שום דבר כתוב על בננו שנהרג. לא מתי הייתה קביעת המוות ולא מי קבע. לא קיבלתי שום דו"ח. שמענו מהחיילים והצוות, דברים אחרים מהמפקדים. העונש שקיבלו – הרגו בן אדם והלכו לנקות שירותים. לפחות היו צריכים להאשים אותם כדי שלא יהי זלזול בחיי אדם. לא רוצה בכלא במפקדים אבל אל תזלזלו במוות. אין פה שום רתיעה ושום הרתעה".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עילי חיות, חייל מגלן שנפצע בצבא, היה אלוף הארץ בריצה וכעת נכה על כסא גלגלים, וסיפר בכאב בוועדה: "לצערי לא למדו כלום מהמקרה שלי ואני יושב פה על כיסא גלגלים סתם, על מסורת מטופשת שהייתה צריכה להיעלם מהעולם. תוך כדי שאני שוכב בצורה קשה מאוד, המפקדים כבר חושבים מה ייעשו להם, ובמקום לפנות אותי לבית חולים בנסיעה של רבע שעה, אני מגיע רק אחרי שעתיים, בקושי מטפלים בי, רק חושבים מה יקרה איתם. הייתי צריך לשכנע אותם שלא ייעשה להם כלום."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עוד אמר חיות: "כבר שהתעוררתי, קבעו לי המפקדים שכל מה שאני זוכר לא נכון. מפקד היחידה ששינה גרסאות לא עשו לו כלום. היחידה ניתקה איתי מגע. אני לא בקשר עם אף אחד מהיחידה. המציאו גרסה שעשיתי את זה מעצמי. המקרה הבא מעבר לדלת. לא עשו כלום כדי לעצור את זה. מפקדים צריכים להבין שחיי אדם הם לא הפקר, לא רק בקרב אלא גם באימונים".

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button