חדשות הארץ

למרות המחסור בעובדי סיעוד: עובדים זרים לא מורשים להיכנס לארץ

ועדת הפנים והגנת הסביבה ערכה היום (שלישי) דיון בכנסת בדבר מחסור חמור בעובדי סיעוד. זאת, כאשר למעלה מ-8 חודשים עובדים זרים לא מורשים להיכנס לארץ. יו"ר ועדת הפנים מיקי חיימוביץ': "אם משרד הפנים לא יכול להסדיר את העניין בהוראת שעה מהירה, אקדם תיקון חקיקה פרטי". הדיון התקיים ביוזמת ח"כ אתי חוה עטייה.

סיגל, אם לבן 19 עם צרכים מיוחדים סיפרה היום במהלך הדיון: "5 שנים אני מתכתבת עם אגף ההיתרים לקבל אישור העסקה לעובדת זרה והיא עדיין בלי אישור".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה כי "למעלה מ-8 חודשים לא מורשים עובדים זרים להיכנס לארץ. חסרים 15,000 עובדים זרים. הקשישים והנכים ראויים לחיים בכבוד והם בחוסר אונים משווע. מצבה של אמי הידרדר בחודשים האחרונים וזו באמת תופת. אתה חייב להשיג עובד זר שיטפל וישגיח, ופשוט אין. יש ימים שאני כאן והראש אצל אמא. הניסיון למצוא לה עובד זר זה כמו עוד משרה מלאה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיפה סיגל ואמרה: "עובדים זרים מעדיפים לטפל בזקן. שם יש להם פרטיות ושקט, ולכן למשפחות עם ילדים מאד קשה למצוא עובד. מצאתי עובדת שסיימה שירות. היא הסכימה לטפל בתמיר אם אני אעזור לה לקבל אישור שהייה בארץ. המוגבלות של הבן מאד מורכבת. היא מסייעת לו 24/7. מדהימה. יש לה ניסיון, יש לה טכניקהכשיש עובד ואתה סומך עליו, אתה מפנה את עצמך לשאר המשפחה, לעבודה. אם היא מגורשת, כל המשפחה יורדת לטמיון".

משה נקש, מנהל רשות האוכלוסין הסביר: "אנחנו עובדים לפי החוק ולפי התקנות. אנחנו לא יכולים לעבור על התקנות. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "אנו במציאות לא נורמלית. בגלל הקורונה כבר 8 חודשים עובדים חדשים מנועים מלהגיע ארצה. זה משבר חד פעמי. אתם מבינים שצריך לשנות את ההנחיות? אם אתם לא תשנו, אני אגיש חוק. אתם מבינים את מצוקת השעה?" נקש: "חד משמעית, מבינים ועושים".

ח"כ אתי עטייה, יוזמת הדיון הבהירה כי "יש פניות רבות לוועדה ההומניטרית. מדובר בקשישים ומוגבלים. צריך לעשות הכל להביא לפתרון. להוריד בירוקרטיה, לפנות לשרי הפנים ולשר העבודה והרווחה. ברשות האוכלוסין היחס מתחת לכל ביקורת. גם בבית הדין לעררים הראש קטן. ב-15 ביולי הגשתי הצעה לסדר. סגן השר משולם אמר שנוקטים צעדים ומאז לא נעשה דבר".

ח"כ קטי שטרית אמרה: "זה נושא הומניטרי. נחשפתי למקרים שפנו אלי. אדם בן 90 משקל תשובה שלילית כי המטפלת לא סיימה 24 חודש, אבל מקרה דומה, שהמשפחה שכרה עו"ד ושילמה לו 17,000 ש"ח, קיבלו אישור.אם אין היד משגת לשלם לעו"ד, גזרנו את דינו למות. הוא לא יחזיק מעמד. זו פשיטת רגל מוסרית. מדברים על ערבות הדדית. חכו. הקורונה תיגמר, ואז תחזרו לעבוד לפי הספר".

אביטוב זלקין, איגוד בתי האבות הדגיש כי "לפחות 8,000 משרות פנויות לאיוש מיידי בבתי האבות – אך הישראלים לא מעוניינים לעבוד בהן חרף האבטלה הגואה. בעוד לכ-50 אלף מטפלים זרים לקשישים המתגוררים בביתם המדינה מאשרת העסקת עובד זר, הרי שהיא יוצרת אפליה ולא מאשרת ולו תקן אחד לכ-27 אלף אזרחים סיעודיים ותשושי נפש, הנאלצים להתגורר במחלקות סיעודיות בבתי האבות. במקום לקדם את החלטת הממשלה לייבא עובדים זרים – באוצר שוקלים להטיל מס על העסקתם כדי לקדם תעסוקת ישראלים".

משה נקש הוסיף ואמר: "שר הפנים פנה לשרי העבודה והאוצר וביקש פטור לעמלה וסכום מינימלי לאגרה. ועדת האגרות לא הסכימה לאשר פטור. רק אתמול האוצר אישר. זה לא חנה אצלנו. אנחנו עשינו הסכמים בילטרליים בזמן שיא כדי להביא לכאן 2500 עובדים".
יו"ר הוועדה ח"כ חיימוביץ': "בחודשים האחרונים נמנעתם מאכיפה, ובכך למעשה אפשרתם לפחות לי שמצא עובד זר, גם אם אין לו אשרה, להיעזר בו. זה חיים של אנשים. אתם חייבים להאריך את אי האכיפה". נקש: "שווה לשקול. נכין הארכה של אי האכיפה. הוועדה ההומניטרית אישרו מעל 90% מהפניות ממקום הכי מתירני".

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ' סיכמה: "ככל שנדרש להסדיר את הנושא בהוראת שעה, תכינו אותה ותביאו לוועדה, אני מתחייבת להעלות אותה לדיון ואישור באופן מידי. במידה ולא תהיה ברירה, ונראה שאין שיתוף פעולה של משרד הפנים בצורה יעילה וזריזה, אנחנו נאלץ לקדם תיקון חקיקה פרטית, שההשלכות שלה יהיו רחבות וגדולות יותר. מדובר בנושא שהוא בנפשם של אזרחים רבים, דיני נפשות של ממש."

אילוסטרציה. צילום: Pexels
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח