צבא וביטחון

אושר: הורים שכולים יוכלו לציין בספח ת"ז "חלל מערכות ישראל" או "נספה פעולת איבה"

ועדת החוקה אישרה היום (שני) את תקנות מרשם האוכלוסין, לפיהן יתאפשר להורים שכולים שילדם נפל במערכות ישראל או נספה בפעולות איבה לרשום זאת בספח תעודת הזהות שבידם לצד שמו של הילד שנפטר בנסיבות אלו. עד היום ניתן היה לכל היותר לבקש להשאיר את שם החלל או הנספה בתוספת הציון "ז"ל". התקנות ייכנסו לתוקפן 3 חודשים מיום פרסומן.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) אמר: "התיקון קטן אבל הוא ענק, אמיתי ומחויב מציאות, נפלה בחיקנו הזכות לתקן זאת. החובה שלנו היא לדאוג להנצחה ואני מודה לידידי השר אריה דרעי על הטיפול המהיר בנושא. אני מודה לכם בשם כל עם ישראל, זה מעשה נכון שמייחד אותנו כעם".

פרופ' שלמה מור יוסף מנהל רשות ההגירה והאוכלוסין, העיד על עצמו כאח שכול ואמר: "הנושא חשוב מאוד, מהותי ומרגש – עד היום היה כתוב "נפטר" על חללי צה"ל ונספי פעולות איבה. הגיעה אלינו פניה של האב השכול חיים איטקיס וחשבנו שראוי לתקן את הדבר הזה. להורים שאיבדו ילד תמיד יש התלבטות כששואלים אותם כמה ילדים יש להם והתיקון יאפשר כיתוב ברור- חלל מערכות ישראל או נספה פעולת איבה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עוד אמר פרופ' מור יוסף: "מה שמוביל אותנו הוא נושא האחידות ולכן נערכו דיונים האם לרשום חלל מערכות ישראל או לפרט את הנסיבות כגון באיזו מלחמה נפל החלל אך בהתייעצות עם יו"ר יד לבנים ועם אריה מועלם סמנכ"ל משרד הביטחון הוחלט על כיתוב אחיד שזכה להסכמה של כולם. קשה לומר שזה אירוע חגיגי אך זהו אירוע מיוחד של תיקון משהו שלא חשבו עליו בעבר."

עופר מנדלוביץ', אביו של עוז מנדלוביץ' לוחם סיירת גולני שנפל ב'צוק איתן' בסג'עיה, סיפר: "לפני שנה וחצי ניגשתי להחליף ת"ז ונדהמתי לראות ליד שמו של בני את הכיתוב "נפטר". העליתי פוסט בו כתבתי שהוא לא נפטר אלא חטף צרור בצבא וכך הוא נהרג".

עוד הוסיף כי "נכון שזה משהו קטן בתוך ת"ז ובקושי רואים את זה, אך ההורים השכולים ירגישו בנוח לפתוח את התעודה ולראות שהמדינה זוכרת שילדיהם לא סתם נפטרו ושהייתה סיבה לכך. הצעתי לסנכרן בין המחשב של משרד הביטחון למשרד האוכלוסין וכך יהיה רשום בדיוק כיצד הוא נספה ואז אפשר להיות יותר ספציפיים, אבל אני בטוח שהמשפחות השכולות מסתפקות גם בתיקון הזה לפיו יהיה כתוב "חלל מערכות ישראל" או "נספה פעולת איבה" ללא פירוט, שמאפשר מעט נחת בנושא הזה."

אלי בן שם יו"ר ארגון יד לבנים, הוסיף: "זו בשורה גדולה להרבה הורים שכולים. נתקלתי בהורים שהולכים עם ת.ז מתפוררות כי שם רשום בנם. לי יש תמיד 6 ילדים והשישי הוא קובי שנהרג באסון המסוקים. הוא תמיד חסר לי, אני קם איתו והולך לישון איתו וכשמורידים את הילד מת"ז זה כאילו הורידו חלק מהגוף."

אריה מועלם, ראש אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון, ציין: "הנוסח מתואם איתנו ומביא לידי ביטוי את המציאות כפי שהיא, ביקשנו 3 חודשים כדי להתארגן מול הביטוח הלאומי ולהביא את ההחלטה לביצוע".

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

Back to top button