פוליטי / מדיני

השרה להגנת הסביבה: הפיקדון על בקבוקי ליטר וחצי ייצא לדרך

"הפיקדון על בקבוקי ליטר וחצי יצא לדרך. השאלה כבר איננה אם אלא מתי. אנו במשרד ערוכים להתחיל בכך בכל שלב, גם בעוד חודש", כך הודיעה השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, שהופיעה היום (שני) בפני ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן), בבואה לדווח על פעילות משרדה.

השרה גמליאל דיווחה לוועדה שמשרדה הפיץ לאחרונה 4 תזכירי חוק: "חוק רישום כימיקלים, הרחבת חובת הפיקדון על בקבוקי משקה גדולים, תקנות איסור סחר בפרוות ותיקון הגנת חיות הבר בעניין הרעלות. מאמצי האכיפה של המשרד בחצי השנה האחרונה הניבו 83 תיקי חקירה, 19 עיצומים כספיים בהיקף של 15 מיליון ש"ח, 52 שימועים, 190 התרעות, 21 כתבי אישום שהוגשו.

בדיווחה התייחסה השרה לחמישה נושאים בהם מתמקד המשרד: שינוי האקלים ומעבר לכלכלה דלת פחמן, כלכלה מעגלית וניהול משאבים, הגנה על המגוון הביולוגי, חינוך סביבתי וקיימות, הפחתת זיהום אוויר, קידום טכנולוגיות סביבה (קלינטק) והתייעלות רגולטורית וטרנספורמציה דיגיטלית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי חיימוביץ אמרה: "כשנכנסתי לתפקידי כיו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה הגדרתי את הטיפול וההערכות של ישראל למשבר האקלים כנושא דגל של הוועדה. קיימנו כבר מספר דיונים בנושא ואנו מלווים את המנהלת להערכות לשינויי האקלים בראשה עומד מר אלון זסק ממשרדך בצורה צמודה. אני תמיד אומרת שהקורונה היא רק קדימון למשבר האמיתי הגדול שניצב לפתחנו משבר האקלים."

עוד דיווחה השרה גמליאל לוועדה כי המשרד להגנת הסביבה הוציא קול קורא תלת שנתי לפעולות חינוך סביבתי בתקציב של 50 מיליון ש"ח ל-200 רשויות מקומיות. את הפעילות שרוכזה בעבר סביב יום הניקיון הוחלט לאפשר לאורך כל השנה, והמשרד תקצב אותה ב10.6 מיליון ש"ח. גם להכשרת מורים וגננות הוקצו 10 מיליון. תמיכה בארגוני סביבה תוקצבה ב-5 מיליון, ובמידה והארגונים יצטרכו תקציב נוסף, הבטיחה השרה גמליאל, יוקצו עוד 5 מיליון, לפי פרויקטים. לקידום טכנולוגיות סביבה הקצה המשרד להגנת הסביבה 35 מיליון. יש כמה פיילוטים של טכנולוגיות סביבה בשלב מתקדם של פיתוח. המסלול פתוח לכל תחומי הסביבה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ, ציינה כי "סוגיה שמשרדך חייב לתת את דעתו מיד היא הטיפול במי הנגר והניקוז. אנו בפתחו של המשבר הגדול ביותר בשל הבנייה המאסיבית. אם לא תבינו שיש להפנים את החלחול והניקוז בהסכמי הגג, שזה צריך להשתנות ברמה התכנונית, יחזרו המחזות הקשים של שיטפונות שגורמים נזקים וסבל רב. לא הגיע הזמן שהמשרד להגנת הסביבה יקח זאת על עצמו? כרגע זה יושב במשרד החקלאות".

השרה גמליאל השיבה: "נושא הניקוז סובל מפיצול סמכויות. היה צריך להיות משרד אחד להגנת הסביבה, אנרגיה ומים. עד אז יש מפגשים עם שרים מקבילים. לפעמים יכולים לקדם. ביקשתי שיכינו תוכנית נחלים, ונעבוד בשיתוף פעולה".

ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד – תל"ם) שאל את השרה: "במסגרת ההבנות עם איחוד האמירויות מדובר על צנרת נפט וגז ממפרץ אילת לאשקלון. מה עמדתך?" השרה גמליאל: "בקשתי נייר עמדה מהגורמים המקצועיים" ח"כ יוראי הרצנו: "יפרסו צינורות על אלפי קילומטרים. זה פוטנציאל לזיהום בלתי נתפס". השרה גמליאל אמרה כי "אני מציעה לקיים דיון בנושא".

ח"כ להב הרצנו הקשה: "הצגת תצוגת תכלית מרשימה. לי חסר חוק אקלים".

השרה גמליאל השיבה: "בימים אלה עמלים כדי שיוגש. אולי נעביר אותו בשלבים. מה שבהסכמה, נעביר".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו): "כתושב אשקלון, חייבים לפתור את תשלום הארנונה על ידי קצא"א. זה במגרש הוועדה הזו.שקצא"א תתחיל לשלם ארנונה, ולא רק על 15 דונם מתוך 400 הדונם עליהם היא יושבת. שאלה שניה לגבי הרכב החשמלי. הרגולטור של האיחוד האירופי פרסם לפני שבוע שישראל בפיגור. התוכנית שסוכמה על יד הממשלה עושה ההיפך מלעודד רכב חשמלי. המס עולה ומשתווה למס על רכב רגיל".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "היעד של ישראל למעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות הוא 30%. זה יעד צנוע. יש קריאה להעלות אותו ל-50%. גם זה צנוע".

ח"כ אריאל קלנר (ליכוד): "איך שומרים שבמפרץ חיפה יעמדו בתקנים? איך המשרד אוכף את התקנים?". ומה קורה עם המשרפה במעלה אדומים? כל האחרות כבר הוקפאו ושם המכרז מתקדם".

השרה גמליאל השיבה: "כשנכנסתי למשרד למדתי על הקצאת סכום מטורף ל-8 משרפות להשבת אנרגיה. בדקתי את סוגיית הפסולת וגיליתי כישלון חרוץ של המשרד. החלטתי לעצור את ההשקעות הגרנדיוזיות. אף אחת מהתחנות להשבת אנרגיה כרגע לא מתקדמת. הסוגיה תחזור לשולחני. יש לנו יעד להגיע להטמנה של 20% בעשור הקרוב. אנו נבוא לדיון נפרד בוועדנ להציג את התוכנית והחזון להגיע ליעד הזה. התוכנית האסטרטגית בעניין תגיע לפתחי מחר."

השרה גמליאל המשיכה: "בעניין קצא"א, המנכ"ל ביקר שם כבר פעמיים. נתאם פתרונות, כמו בתחנה המרכזית בתל אביב. מקבלים עיצומים כספיים שלא נראו קודם. התוצאה חשובה, שבעלי המפעלים יפנימו. אנו פותחים בדיאלוג, ומצד שני התוצאה תקבע – אם למרות הדיאלוג אין תוצאה, נעשה מה שצריך, כולל קנסות."

השרה להגנת הסיבה סיימה ואמרה: "בעניין יעד השימוש באנרגיות מתחדשות, אני הובלתי קו של 40% והממשלה החליטה על 30%. זה יעש שייבחן בהמשך, יש ועדות שקמו ויצטרכו להגיש מסקנות למשלה. כרגע היעד לצערי 30%. לא הצלחתי לשכנע, אבל זה לא סוף פסוק".

יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "בקו הגז לאילת יושקעו 700 מיליון. יש חשש למתקן הנזלה עם השלכות נוראיות. אילת לא צריכה קו גז. זה הכל לייצוא. מה עמדתך?" השרה גמליאל: "לא נתנו דעתנו על כך".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח