בריאות

ילד נפל וקיבל מכה שהובילה לדימום בכליה – הטיפול המהיר הוביל להצלת חייו

ילד בן 10 הגיע לאחרונה למרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) לאחר חבלה קהה שקיבל מנפילה על פינת ספסל למותן השמאלית. פציעתו גרמה לדימום מאסיבי בעקבות קרע של הכליה השמאלית. במצב זה נשקפה סכנה לא רק לאובדן הכליה, אלא אף לאובדן חייו כתוצאה מהדימום הנרחב.

אימו של הילד סיפרה "הוא היה בחדר אחר הצהריים ושמענו פתאום בום די גדול והוא ישב מכופף ליד ספסל העץ שבחדר וצעק 'איי, קשה לי לנשום' ותפס את הבטן. אבל המקום לא היה נפוח או אדום. לאחר מכן הוא הפך חיוור והחל להקיא. בניסיון להתקלח להתנקות מהקיא – הוא ממש הרגיש שהוא מאבד הכרה והזמנו אמבולנס. במד"א הסבירו לי בשיחה שאסור שהוא יירדם כי הוא התחיל להיות מעורפל ולא כל כך מגיב. הכל קרה מהר בתוך 15 דקות. הורים צריכים לשים לב שגם אם אין דימום חיצוני צריך להיות ערניים. היה לנו המון מזל".

האבחון המהיר לדימום בכליה כתוצאה מן המכה התרחש במחלקה לרפואה דחופה ילדים (מלר"ד, מיון ילדים) על ידי ד"ר אילן יונגסטר מנהל היחידה למחלות זיהומיות ילדים והמרכז לחקר המיקרוביום במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) ביחד עם הצוות במלר"ד ד״ר נמרוד אופיר-מומחה בילדים וד"ר מאי בן ארי מתמחה בילדים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר האבחנה בוצע צנתור וסתימת הדמם (אמבוליזציה) על ידי ד"ר דוד קרוייס מהיחידה לרדיולוגיה פולשנית בתמיכת צוות המחלקה האורולוגית ומחלקת הרדמה. במהלך הפעולה ד"ר קרוייס זיהה את מקור הדימום Cone Been C.T (טכנולוגיה חדשה שמסייעת להפחית קרינה וחומר ניגוד למקום) ועצר אותו בהצלחה. יתר על כן, בפעולה זו הוא הצליח לשמור על מרבית הכליה שלא נפגעה, ומנע את אובדנה.

"לרוב במקרים כאלה נאלצים לנתח בגלל מצב קשה של החולה ולחצי דם שאינם יציבים" הסביר ד"ר קרוייס.

ד"ר קרוייס הוסיף כי "במקרה הנוכחי החולה היה יחסית יציב והפגיעה הייתה במיקום שהחלטנו לנסות ולעצור את הדימום ללא ניתוח ובהליך צנתורי שאיננו פולשני ובעל סיכונים פחותים בהרבה והחלמה פשוטה ביחס לניתוח".

הילד אושפז בטיפול נמרץ ילדים ולאחר שהשתפר מצבו הועבר למחלקת אורולוגיה ילדים. לאחר כתשעה ימים מהפציעה השתחרר, כאשר הכליה שנפצעה מתפקדת יפה ונראה שלא יסבול מנזק קבוע בעתיד.

ד"ר עמוס נאמן מנהל היחידה לאורולוגיה ילדים במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא), שממשיך במעקב אחר הילד ומצב הכליה, ציין: "בדיקת הC.T הדגימה גם דימום פעיל וגם דליפת שתן מן הכליה. בעקבות הצנתור (אמבוליזציה) הופסק הדימום והילד התייצב. צריך להבין שלילדים, בגלל שאין להם רקמת שומן עבה באזור הכליה, טראומה קלה כתוצאה ממכה עשויה להוביל לפגיעה משמעותית, כאבים עזים חיוורון ודם בשתן דורשים פנייה לטיפול רפואי דחוף".

צילום: עידן גרוס
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח