חדשות חוץ

המדען שחוסל: ראש תוכנית הגרעין האיראנית מחסן פח'רי-זאדה

מחסן פח'רי-זאדה מהאבאדי, אשר על פי דיווחים באיראן חוסל לפני זמן קצר (שישי) בטהראן, היה מדען גרעין איראני בכיר האחראי על פיתוח הנשק הגרעיני באיראן. מחסן היה פרופסור לפיזיקה גרעינית אשר למד באוניברסיטת האימאם חוסיין בטהראן, אוניברסיטה אשר מתקבלים אליה רק חברי משמרות המהפכה. על אותם סטודנטים נאסר לטוס לחו"ל או לעבוד בחברות פרטיות. בנוסף, שימש כמרצה קבוע באוניברסיטה.

פח'רי-זאדה היה קצין במשמרות המהפכה האסלאמית ובמשרד וראש המרכז למוכנות וטכנולוגיות הגנה מודרניות. שימש כראש פרויקט הגרעין הצבאי האיראני- פרויקט 111. בנוסף, היה ראש פרויקט "עמאד", פרויקט הנשק החשאי לפיתוח מערכות נשק ובהעשרת אורניום- פרויקט שמטרתו לקדם את טהראן אל עבר פצצת האטום. עבודתו בתחום הגרעין החלה עוד לפני שנת 1991 ולכן, כבר 30 שנה שהוא נחשב ליעד מודיעיני עיקרי של סוכנויות הביון המערביות, בעיקר אלה של ארצות הברית וישראל.

במהלך מסיבת עיתונאים אשר ערך ראש הממשלה בשנת 2018, נחשפו מסמכי גרעין אשר המוסד הביא לארץ, בהם הוצג פח'רי-זאדה כראש תכנית הגרעין האירנית וכמנהל ארגון "ספנד"- ארגון לפיתוח נשק עבור הממשלה האיראנית באופן חשאי. "זכרו את השם", אמר ראש הממשלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שותפי עבודה רבים שלו חוסלו במהלך השנים, ביניהם גם קאסם סלימאני, מפקד כוח קדס במשמרות המהפכה והיום, לאחר שנים רבות בהן ניסה לשמור על פרופיל מאוד נמוך וכונה "איש הצללים", חוסל גם הוא. על פי דיווחים זרים, החיסול התבצע בשדרות מוסטפה חומייני, באזור דמאוונד במזרח טהראן, כאשר היה במכוניתו יחד עם מאבטחיו.

בחשבון הטוויטר הרשמי של משמרות המהפכה נכתב: "איראן תנקום על חיסול מדענים כמו שנהגה בעבר". לעומת זאת, גורמים אחרים באיראן מכחישים את החיסול.
ראש הממשלה פרסם סרטון בחשבון הפייסבוק שלו לאחר הדיווחים על החיסול, בו אמר: "אני לא יכול לשתף אתכם בכל הדברים שעשיתי השבוע".

צילום: מקורות איראניים
צילום: מקורות איראניים
צילום: מקורות איראניים
צילום: מקורות איראניים

מסיבת העיתונאים שערך ראש הממשלה ב-2018. צילום: רועי עידן

פינויו לבית החולים.

תגובה אחת

Back to top button