צבא וביטחון

סוכם: יימשך הסיוע בשכר דירה לחיילים בודדים משוחררים

יו"ר וועדת העלייה והקליטה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) סיכם היום (רביעי) עם משרדי האוצר והביטחון כי יימשך הסיוע בשכר דירה לחיילים-בודדים משוחררים. סיוע זה הופסק לפני כשלושה חודשים. כמו כן סיכם כי בשבוע הבא יושלמו הפרטים לתשלום כ-1,500 ש"ח, במקום דמי אבטלה, לכל חייל בודד שקיבל היתר עבודה – ולא יכול היה לנצלו בגלל משבר הקורונה.

ביטן גילה בדיון כי משרד הביטחון קיבל תקציב מיוחד עקב הקורונה, ותקציב זה לא מומש במלואו – ואם לא ינוצל עד סוף השנה, ישוב לאוצר. לפיכך, סיכם היום ביטן כי המשך הסיוע בשכר-דירה, יינתן מתקציב זה. מדובר בתקציב הקרן לחיילים משוחררים, והאוצר הסכים להסדר-תקציבי זה.

לדברי נטע בר זיו, רכזת ביטחון באגף התקציבים באוצר, הסכום לתשלומי שכר הדירה והפיצוי החודשי, יוקצה מתקציב משרד הביטחון הקיים, שטרם נוצל, ושכר-הדירה ישולם גם בדיעבד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ענבל פז-פיטל, מהקרן לחיילים משוחררים במשרד, הבטיחה כי הסיוע בשכר דירה יועבר ישירות לחשבונות החיילים הבודדים כבר בשבוע הבא.

קרן וייס, ראש ענף פרט בצה"ל, הדגישה כי צה"ל דואג לכל החיילים המצויים במצוקה כלכלית, ולכן הפתרון שיוענק לחיילים-בודדים, צריך לחול גם שאר החיילים. להשוואה זו התנגד ביטן, כי לא ניתן להתנות סיוע ל-935 חיילים-בודדים, במציאת תקציב לכלל החיילים בעלי היתר-עבודה.

תומר ניאזוף, ראש ענף מקרו-כלכלה ומחקר במשרד הביטחון, טען כי אכן בתקציב החיילים המשוחררים יש תקציב לא ממומש בהיקף כמה מאות-מיליוני ₪, אך התעקש כי חייל בודד צריך לקבל סיוע כמובטל – מהביטוח הלאומי.

בדיון הקודם בנושא נחשף כי 930 חיילים-בודדים קבלו היתר עבודה מצה"ל, לעבוד במהלך שירותם הצבאי על מנת לכלכל את עצמם. אך בגלל הקורונה, החיילים לא יכולים לממש את היתרי העבודה שלהם. רובם התפרנסו מעבודות מזדמנות כמלצרות ומסעדנות.

בדיון הקודם הוצע לתמוך בחיילים הבודדים בעלי היתר עבודה שלא יכולים לממשו, בתמיכה כספית-חודשית, במקום דמי אבטלה – כפי שהוחלט לגבי אוכלוסיות דומות במצוקה כלכלית קשה.

ביטן הדגיש כי "חיילים אלה לא היו חייבים להתגייס, ובחרו לעשות זאת למרות מצבם הכלכלי והמשפחתי. החשש שבמידה ולא יינתן סיוע מהיר לחיילים אלה, חלקם יערקו ואחרים יבחרו לפרוש מהשירות הצבאי ולא לסיימו, דבר שיפגע בעתידם בכלל ובהטבות בפרט, שלהם זכאים חיילים, לאחר ששרתו שירות צבאי מלא. צה"ל משקיע בחיילים אלה וחבל שהשקעה זו גם תרד לטמיון במידה וחיילים אלה יערקו או יפרשו מצה"ל על מנת לעבוד ולכסות את חובותיהם הרבים שצברו בתקופה מורכבת זו".

צה"ל מסר כי "כיום משרתים בצה"ל כ- 10,600 חיילים בעלי היתר עבודה פרטית, שרובם ניתנו מטעמים כלכליים. מתוך כלל החיילים המחזיקים בהיתר עבודה 935 הם חיילים בודדים, 339 הם חיילים שבני משפחתם הוכרו כזכאי תשלומי משפחה ו-2,502 חיילים נשואים. 36% מכלל המחזיקים בהיתר-עבודה – משרתים ביחידות קדמיות. מרבית זכאי היתר עבודה שעבודתם נפגעה, קיבלו סיוע כלכלי מטעם צה"ל, כמענה לצורך הכלכלי אותו הציגו".

דובר צה"ל הוסיף, כי ישנם חיילים המצויים במצוקה כלכלית אשר לא יכולים לקבל היתר עבודה פרטית לאור אופי שירותם, בעיקר במערך הלוחם, ובאחריות צה"ל לתת מענה גם לאוכלוסייה זו, והדבר נעשה באמצעות מתן סיוע כלכלי בהתאם לנסיבותיו של כל חייל.

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח