פוליטי / מדיני

"הילדים הפכו להיות זומבים, כואב הלב לראות אותם"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח (יש עתיד – תל"ם) דנה הבוקר (שני) באי פתיחת מוסדות הלימוד עבור חטיבות הביניים והימשכות הלמידה מרחוק. נציגים מארגוני בתי הספר והמועצה לשלום הילד אמרו כי ההתעכבות בפתיחת הלימודים הפרונטאליים פוגעת קשה רגשית וחברתית בילדים והעלתה את אחוזי הנוער בסיכון.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר: "דנים בסוגיות של פתיחת המסחר וזה חשוב אבל בפתיחת חטיבות הביניים אין תכנית ואין אופק. אף אחד לא מדבר על היכולות להחזיר גם את הכיתות הגבוהות וגם אחרי שמונה חודשים בתוך המשבר, אנחנו לא רואים שיח רוחבי. לדרוש פתיחה של מסגרות החינוך, זה לא מספיק. צריך החלטה שהתלמידים האלו יחזרו ללמוד ולאחר מכן לקבוע תכניות מעשיות באלו משמרות ומסגרות זה יקרה. נוסף לכף, מתוך ראיה שבגלל סיבות שבגלל הגילאים בתחלואה, תלמידי חטיבות הביניים הם האחרונים בתור, הם גם צריכים צורת חינוך אחרת בלמידה מרחוק ומבט על מיומנויות הלימוד שלהם".

ד"ר אפרת אפללו, מנהלת המחלקה לחינוך וקידום הבריאות במשרד הבריאות, ציינה: "כל הדיונים נוגעים לכל שכבות הגיל ועושים מאמצים לראות איך פותחים לאורך זמן. לא חכמה לפתוח ולמחרת לסגור. אם מערכת החינוך במקום הראשון, אז משרד הבריאות תומך בכך. זו החלטה של קבינט הקורונה. אבל הכל זו החלטה של הריבון כי אם פותחים את זה, אי אפשר לפתוח דברים אחרים. בתחלואה של גילאי 6-10 אנחנו רואים עלייה קלה, עלייה שבשליטה. וממחר כיתות א' וב' חוזרות לכיתות מלאות וגם חורף שמתחיל."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד אמרה ד"ר אפללו: " אז הכל חשוב אבל צריך קצת לחכות עם כיתות ז'-י'. יש עלייה בכיתות א' –ד' – לא אומר שלא עשינו נכון. ההיפך: הכל נפתח בצורה בטוחה וגם העלייה קלה. עדיין יש שליטה. אם נפתח הכל, לא תהיה שליטה. אפשרנו מפגשים בשטח הפתוח ואנו לא קופאים על השמרים, אבל אנחנו לא רוצים שלא יהיו הדרגתיות ולרוץ ולפתוח את הכל".

ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, אמר: "לקחתי כנקודת הנחה שלא רצוי לערבב בין הגדולים ובין הקטנים ולכן הצעתי שמשעה 10 עד 1 הם יקבלו קורסים ושיעורי העשרה במתנסים וכדומה. ומשעה 1 עד 4 הם יהיו בכיתות בתי הספר שהתפנו. ילמדו שם לימודים רגילים. ממילא המורים אמורים להיות עד 15.30 לפי חוק ולא חושב שעוד חצי שעה יפריע להם. מדברים על ילדים שנרקבים חודשים שלמים מול המסכים. הם יכולים לבוא בשעה יותר מאוחרת. למה קופאית בסופרמרקט ונהגים מסתכנים כל יום ועל מורים לא? מהרגע שהעלתי את זה, התגובות הן מאוד טובות וחיוביות. אנחנו עיר ירוקה עם 22 מאומתים ואין סיבה שהפיילוט לא יתחיל".

צופית גולן, נציגת הנהגת ההורים הארצית, הדגישה: "שומעים את התסכול של הילדים שהוא תסכול אינסופי. לא רואים אופק על ילדים אלו. הם נשכחו בבית. אין לגבם כל תכנית או מתווה מתי ואיך ישובו ללימודים. חטיבת הביניים זה גיל ההתבגרות, שלב מאוד רגיש בהתפתחות החברתית והרגשית. חלקם שמגיעים למרחבים הפתוחים בבתי הספר פעם בשבוע אינם יודעים מי חבריהם. החינוך לפני הקניונים. חינוך צריך לבוא לפני הכל. הילדים הפכו להיות זומבים. כואב הלב לראות אותם. הם מרגישים ריבוע שחור וכל השאלה אם יפתחו את המצלמה או לא. הצענו מתווים מאוד ברורים למשרד החינוך ".

יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות אבי קמינסקי, אמר: "חייבים למצוא פתרון לתלמידי חטיבות הביניים ובייחוד לכיתות ז' שעדיין לא מכירים את שאר התלמידים ואת צוות החינוך כיוון שפרט ל-12 ימי לימוד בתחילת שנת הלימודים הם לא הספיקו להכיר את הסביבה הלימודית".

יו"ר ארגון מנהלי בתי הספר, אורית גור כהן, הוסיפה: "מחכים שהילדים נדבקים בתור לחנויות ולקניונים ואז יבואו לבתי הספר. מדינת ישראל מדברת על ערכים שהחינוך מעל הכל אבל בינתיים ממתינים ופותחים דברים אחרים".

מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו״ד ורד ויידמן, התריעה: "אנחנו מזהים בדידות וחוסר בקשר אנושי עם החברים והמורים שלהם. כיתות ז' נמצאות בסוג של משבר. הם לא פגשו כמעט כלום. הם בני אדם שזקוקים יותר מכל תשומת לב ולא בהקשר של מסחר או כי ההורים יכולים ללכת לעבוד. אנחנו מדווחים על עלייה בחרדות. השוליים – נוער בסיכון מתרחבים ואנו יושבים על סיר לחץ חברתי שאם לא נפתור את זה נגיע לדברים גרועים יותר. 30% מהדיווחים על ילדים בסיכון ברווחה, מגיעים ממערכת החינוך. אי אפשר לזהות מצוקות של ילדים בלי המסגרות. לרשויות יש תכוניות הרבה זמן וזה עניין של סדרי עדיפויות לפני הכל. שלחנו לחברי הקבינט ולמשרד הבריאות מה שקורה באירופה שם כמעט כולם פתחו את מערכת החינוך. באירופה המנהיגים התבטאו שהם חוששים מטראומה אם לא יפתחו את מסגרות החינוך".

מאיר אסרף, נציג הסתדרות המורים, אמר: "באילת החריגו עובדי מדינה ושלטון מקומי ולא את עובדי ההוראה. הם משום מה צריכים להיבדק. בנושא הפעלת המורים באופן מיוחד, יש להמתין להוראות משרד החינוך שהוא המעסיק את המורים. הסתדרות המורים כרגע מתנגדת לנושא ה"משמרת השנייה" וכאשר משרד החינוך ייכנס להידברות עם הסתדרות המורים יתנהלו דיונים מקצועיים ורציניים עד להחלטה בנושא".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח