חדשות הארץ

נשיא המדינה קיבל את עיטור המדליה היוקרתית של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, עוטר היום (חמישי) במדליית הכבוד של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון (The Washington Institute) מדליית ההוקרה מעלה על נס מנהיגים יוצאי דופן אשר שירותם הציבורי והישגיהם המקצועיים מיישמים הלכה למעשה את ערכי המכון הדוגל בלמדנות וידע היסטורי נרחב ככלים חיוניים למדיניות נבונה ויעילה, המקדמת שלום וביטחון במזרח התיכון.

בין מקבלי המדליה נמנים נשיא ארה"ב ביל קלינטון, מזכירי המדינה האמריקאים הנרי קיסינג'ר וקונדוליסה רייס, ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, ומלך ירדן עבדאללה השני. המלך הירדני אף שלח ברכה מצולמת מיוחדת לנשיא המדינה לרגל קבלת המדליה היוקרתית וברך אותו על כך.

במעמד הענקת המדליה לנשיא המדינה, אמר מנכ"ל מכון וושינגטון, רוברט סאטלוף, כי זו זכות לכבד את הנשיא על: "מחויבותו ליושרה, לסובלנות, לאחדות ולתקווה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לאחר מכן שוחח הנשיא עם סטאלוף בראיון שהתקיים כשיחת וידאו והועבר לאנשי מכון וושינגטון ולקהל רחב של אנשי מדיניות, אקדמיה ותקשורת מובילים, במקום אירוע ההענקה השנתי שלא התקיים עקב מגבלות המאבק בנגיף הקורונה.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

הנשיא הודה למר סאטלוף ולמכון וושינגטון על קבלת המדליה, וציין שזוהי זכות גדולה עבורו להימנות עם מקבליה לאורך השנים. בשיחתם התייחס הנשיא לחוסנה של הדמוקרטיה בישראל, עסק בשינויים פורצי הדרך באזור ודיבר על תקוותיו לסיום עתידי של הסכסוך עם הפלסטינים, מתוך אמון וכבוד הדדי.

"ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית – לא פחות יהודית ולא פחות דמוקרטית,״ הדגיש הנשיא בדבריו על הדמוקרטיה הישראלית והוסיף: ״גם 120 חברי הכנסת כולה, אינם יכולים לשנות את אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית בדיבור אחד".

בהתייחס להתפתחויות האזוריות, בירך הנשיא על הסכמי הנורמליזציה האחרונים ודיבר על הצורך לבנות אמון עם הפלסטינים. "ללא אמון, איננו יכולים להגיע לשום סוג של הסכמים והבנות, או להביא לסיומה של הטרגדיה בה אנו חיים, ולכונן שלום אמת".

הנשיא הדגיש: "עלינו להבין – לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. יש לנו שלום עם המצרים במשך יותר מארבעים שנה, יש לנו שלום עם הירדנים במשך 27 השנים האחרונות – יש לנו שלום עם המלך, עם הנשיא, עם הממשלים, לפעמים יש לנו שלום עם הצבאות כשצריך לשמור על ביטחון האזור כולו. אבל אין לנו שלום בין העמים וכל עוד אין שלום בין העמים, לא נוכל להביא עצמנו לשלום אמת, להבנה אמיתית".

צילום: מארק ניימן / לע"מ

על הפלסטינים אמר הנשיא: "אנחנו יכולים לדבר על 'שתי מדינות לשני עמים', 'מדינה אחת לכל העמים', 'פדרציה', 'קונפדרציה' – אבל ראשית עלינו לבנות אמון. ניסיתי לומר זאת לכל נשיא אמריקני, עלינו למצוא את הדרך לבנות אמון. גם הנשיא טראמפ הבין שללא ביטחון ובניית אמון, לא יעזרו עסקאות, אתה מוכרח לסמוך על מישהו. הוא הבין, אבל אין מישהו שמבין זאת באזורנו".

הנשיא דיבר על תפקידם החשוב של אזרחי ישראל הערבים כגשר לשכנותיה של ישראל ואמר: "אני עושה הרבה על מנת להפוך את ערביי ישראל לגשר האמיתי בין האוכלוסיות. הייתי גם רוצה שאזרחי ישראל הערבים יהפכו לגשר בינינו לבין העולם הערבי כולו. אין לנו מלחמה עם האסלאם ומעולם לא הייתה לנו מלחמה עם האסלאם. למרבה הצער הייתה לנו מלחמה עם מדינות ערב שדחו את עצם הרעיון של קיומה של מדינה יהודית. אבל אני באמת מאמין שכשאזרחי ישראל הערבים יטוסו לאבו דאבי, ויישאלו מאיפה הם והם יגידו 'אנחנו ישראלים', נתחיל למצוא את הדרך הנכונה ליצירת אמון אמיתי בין מדינות האזור".

הנשיא דיבר גם על ההערכה העמוקה של אזרחי ישראל לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ, וברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, עימו שוחח השבוע בטלפון.

בהתייחס לחשיבות הידידות העמוקה בין ישראל לארצות הברית, אמר הנשיא: "אנחנו לא רפובליקנים ולא דמוקרטים – אנחנו יודעים שהעם האמריקני הוא חבר – וזו חברות שחוצה מפלגות. אנו יודעים שהידידות בין האמריקנים לישראלים חורגת מהפוליטיקה. כל מי שייבחר או נבחר לנשיא אמריקני, היינו רוצים את הקשבתו. אנו יודעים שלא מדובר רק בכבוד שמקורו בערכים שלנו, בצורת החשיבה שלנו או בהתנהגות שלנו, אלא כי בנוסף לכל אלה יש לנו שותפות אסטרטגית אמיתית בתחומים רבים".

המדליה הוענקה לנשיא המדינה באופן אישי בבית הנשיא, על ידי נציגי המכון בישראל – רובין נוישטיין, נציגת וועד הנאמנים של מכון וושינגטון, והרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (במיל') גדי איזנקוט עמית מחקר במכון, שאמר במעמד ההענקה: "הנשיא ריבלין, אתה איש של רעיונות ואיש של העם. מלומד, שהמקום ממנו באת מנחה אותך בבניית הדרך לעתיד. מדינאי שכוונותיו ויושרתו הם מעל לכל ספק. בעתות זעם, מחלוקת וחוסר סובלנות, אתה קול עוצמתי של סובלנות, אחדות ותקווה".

Back to top button