פוליטי / מדיני

ראש הממשלה: הכלכלה שלנו נפגעה הרבה פחות מרוב כלכלות המערב

לאחר ישיבת קבינט הקורונה, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שני) במסיבת עיתונאים על החלטות הקבינט ועל הצעדים הצפויים להתמודדות עם המשבר. את נאומו, פתח ראש הממשלה בברכת "חג שמח" לבני העדה האתיופית: "ערב טוב אזרחי ישראל, אני מבקש לברך את אחינו ואחיותינו בני העדה האתיופית, שחוגגים היום את חג הסיגד. יוצאי אתיופיה כתבו פרק חדש בסיפור הציוני. הם שמרו על הגחלת היהודית במשך דורות ארוכים. הם גם עברו מסע קשה ביותר בדרך לארץ. כולנו מצדיעים להם על תרומתם לחברה ולמדינה."

ראש הממשלה התייחס לרכישת חיסונים ואמר כי "אני מגיע לכאן מישיבת קבינט הקורונה. אני מיד אפרט את ההחלטות החדשות שקיבלנו במסגרת המאבק הנחוש שלנו במגפה העולמית. אבל ראשית, כמה מילים על החיסונים. אני בטוח ששמעתם את החדשות המצוינות מהיום של חברת "מודרנה" על כך שהיא פיתחה חיסון לקורונה ביעילות של 94.5 אחוז. כבר בחודש יוני אישרתי יחד עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין, את החתימה עם חברת "מודרנה" על אספקה של חיסונים לישראל, ואני רוצה להבטיח לכם שישראל תהיה אחת המדינות הראשונות שתקבל את החיסון של "מודרנה". אתם זוכרים גם שביום שישי האחרון חתמנו גם עם חברת "פייזר" על אספקה של שמונה מיליון חיסונים לארבעה מיליון אזרחים. זה שתי מנות חיסון לכל אזרח."

עוד הוסיף ראש הממשלה: "לפני שעה קלה שוחחתי עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, על האפשרות לרכוש אופציה על החיסון "ספוטניק 5". אנחנו נדון בזה בימים הקרובים. המטרה שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים, מכמה שיותר מקומות, לכמה שיותר אזרחים – וכמה שיותר מהר. אני חוזר ומדגיש: כל זה לא יקרה מהיום למחר, זה ייקח עוד זמן – אבל לא מדובר בשנים, מדובר בחודשים. ולכן אנחנו כבר רואים את האור בקצה המנהרה. ושוב אני אומר, עד שיגיעו החיסונים, וגם אחרי שיגיעו, אסור שנגלה רפיון ושאננות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה התייחס לאחריות האישית ולשמירה על ההנחיות: "דווקא עכשיו, יותר מתמיד, אני מבקש מכם אזרחי ישראל – לא להיתפס לשאננות, ולהמשיך לשמור על הכללים. הנה הכללים: מרחק, ידיים, מסכות. מה שכל ילד חמוד וילדה חמודה אצלנו בבית הספר יודעים, בכיתה א', כל אחד מאיתנו יכול לעשות. בצד שיתוף הפעולה שלכם, אנחנו נמשיך לקבל את ההחלטות הנכונות, השקולות והאחראיות. ההחלטות הללו מעמידות את ישראל במקום טוב מאוד ביחס לשאר מדינות העולם. אתם זוכרים שבגל הראשון של הקורונה היינו בין הראשונים להיכנס לסגר, ובין הראשונים לצאת ממנו. וכך קרה בדיוק בגל השני, כפי שצפיתי שיקרה – בזמן שאנחנו יוצאים מהסגר, מדינות רבות באירופה נכנסות אליו אחרי שהן שוברות, לצערי, שיאים של תחלואה. מי נכנס לסגר השני? מי לא – בריטניה, צרפת, חלקים מגרמניה, בלגיה, איטליה, הולנד, פולין, ליטא, ועכשיו הצטרפה גם אוסטריה."

"הנה הגרף המעודכן של אירופה," הציג נתניהו לנוכחים, "אתם רואים את הממוצע של אירופה. צ'כיה ובלגיה, עשו בדיוק את מה שאנחנו עשינו, אחרי שראש ממשלת צ'כיה גם התקשר אלי, והם ירדו. אנחנו ירדנו ואנחנו נמצאים במקום טוב. שוחחתי אתמול עם ידידי, קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ. הוא רצה לשמוע על הניסיון שלנו בסגר, משום שהוא נכנס כרגע לסגר, וכפי שאני רציתי לשמוע ממנו על הפעולות שלהם לגבי מערכת החינוך. אנחנו מאחלים לכולם הצלחה, כי כולנו בסירה אחת."

"יחד איתכם אזרחי ישראל – בהתגייסות משותפת שאני מודה עליה – הורדנו את התחלואה בישראל לאחת הרמות הנמוכות ביותר בעולם המערבי. אנחנו בנקודה קריטית כי אנחנו בודקים את מקדם ההדבקה בישראל, ולצערי הוא עולה. כשמקדם ההדבקה הוא 1 – אין עליה ואין ירידה. אדם אחד מדביק אדם אחר. כשמקדם ההדבקה הוא פחות מ-1 – המגיפה מתכווצת. אבל כשהוא יותר מ-1 – אדם אחד מדביק יותר מאדם אחד, והמגיפה מתפשטת. הורדנו את הR אך הוא עלה והוא עבר את האחד. לכן, אנחנו חייבים, פשוט מוכרחים להוריד אותו בחזרה. אסור שנפעל בחיפזון, רק לאט לאט ובטוח. אם נהיה פזיזים, אנחנו עלולים לראות זינוק מהיר מאוד בתחלואה, שיפגע גם בבריאות וגם בכלכלה", הבהיר ראש הממשלה.

ראש הממשלה הציג את ההחלטות אשר התקבלו מוקדם יותר היום בקבינט הקורונה: "ולכן היום קיבלנו בקבינט הקורונה את ההחלטות הבאות: אחד, הידוק הסגר והאכיפה על הערים האדומות. שתיים, הנהגת עוצר לילי בערים הכתומות. שלוש, קיצור זמן המעבר מעיר כתומה לעיר אדומה. אנחנו מקצרים את זה בחצי כדי שנהיה מסוגלים לקטוע את שרשרת ההדבקה בזמן. עיר כתומה מתחילה להיות אדומה – אנחנו צריכים לעצור את זה בזמן. ארבע, הגברת האכיפה הארצית והגדלת הקנסות. חמש, פתיחת מרכזי "ביג" החל ממחר. שש, תוכנית ניסיונית, ("פיילוט") לפתיחת קניונים ושווקים. ושבע, פתיחת הלימודים: כיתות ה'-ו' ייפתחו בשבוע הבא ביום ג', ושבוע לאחר מכן, י"א-י"ב. אלו הדברים שאנחנו מתכוונים לעשות וכמובן שאנחנו מבקשים לפעול בכל הדברים האלה לפי התו הסגול ולפי ההנחיות החוקיות."

"אני רוצה להגיד דבר נוסף שחשוב להבין את זה, ואני רוצה שתרשמו את הדברים ותפנימו אותם. אמרתי את זה בערך שש פעמים כרגע בקבינט הקורונה, ואני מוכן להגיד את זה פעם שביעית כאן. קודם כל, ביקשתי שבשבוע הקרוב משרד הבריאות יגיש לי הצעות נוספות להורדת התחלואה. כי הצעדים האלה – לא בטוח שיורידו את התחלואה," הדגיש נתניהו "וסביר להניח שהם יישרו אותה או שמקדם ההדבקה ימשיך לעלות. ולכן אנחנו מוכרחים צעדים מאזנים."

ראש הממשלה התייחס לכך שההחלטות שנקבעו עשויות להשתנות ואף להתבטל במהרה: "אני לא הייתי פוסל אף אחד מהצעדים שפסלו אותם בקלילות כזו או במהירות כזו גם בתקשורת ואפילו בדיונים. אנחנו צריכים עוד צעדים להוריד את התחלואה. ואם אנחנו נראה עליה גיאומטרית, וזה יכול לקרות לנו בימים הקרובים – כל סעיף בתוכנית הזאת שהקראתי עכשיו וגם מסעיפים קודמים, כל אחד מהסעיפים הללו, לא כולם יחד, אבל כל אחד מהם – עלול להתבטל. הנה אמרתי, וחשוב להבין. אנחנו פותחים באחריות ובזהירות. אם נתחיל לראות את העלייה שראינו, גם אצלנו ולצערי רואים עכשיו בכל מדינות אירופה – אנחנו נפעל ונעשה מה שצריך. כי יש לנו אפשרות לצאת מהקורונה. זה בטווח נגיעה של כמה חודשים. אנחנו לא נסכן את הבריאות ואת החיים של אזרחי ישראל."

נתניהו התייחס למשבר הכלכלי: "במקביל, אני רוצה לומר לכם שאנחנו קשובים כל הזמן למצוקה של רבים מכם, שמשלמים מחיר כלכלי בעקבות הטלת המגבלות. ולכן, נוסף על תכניות-הסיוע שכבר הבאנו לבעלי העסקים, לעצמאים, למבקשי העבודה, לנכים – וגם לסטודנטים שהבאנו להם עכשיו תוכנית סיוע של 800 מיליון ש"ח ואני יודע כמה זה היה חשוב להם וחשוב לנו, אביא בקרוב עם שר האוצר עוד תכניות ועוד צעדי סיוע."

"למרות האתגר הבריאותי חסר-התקדים, הכלכלה שלנו איתנה", אמר ראש הממשלה "ויש לנו עוד חדשות טובות היום: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים שלפיהם הכלכלה שלנו נפגעה הרבה פחות מרוב כלכלות המערב, אתם יכולים לראות את זה, הנה ישראל, אנחנו עם נפילה פה של 1.4, והמדינות האחרות: ליטא, ארה"ב, שוודיה, גרמניה, צרפת, קנדה, איטליה, בלגיה, אוסטריה וספרד – כמובן נפלו הרבה יותר. זה הרבעון האחרון, זה גרף שמבוסס על נתוני ה-OECD. ועוד בשורה טובה: חברות דירוג האשראי S&P ו"מודיס", שתיים מחברות הדירוג המובילות בעולם, אישררו את דירוג האשראי הגבוה שלנו. זוהי עוד הוכחה לכך שאנחנו מקבלים את ההחלטות הכלכליות הנכונות, ובזכות החלטות הללו אנחנו יכולים להמשיך לעזור לכם, אזרחי ישראל. ונמשיך לפעול גם בצורה אחראית בבריאות וגם בכלכלה וגם בחינוך."

את דבריו, סיכם ראש הממשלה ואמר כי "בליל ראש-חודש כסלו, חודש של אור, ולקראת חג החנוכה, חג האורים – אני בטוח שאם נמשיך לעבוד יחד, נביא אור גדול למדינת ישראל. וחד משמעית אני אומר לכם – נתגבר על הקורונה."

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
Back to top button