חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: הסיגד הוא עדות לשימור המסורת העתיקה של יהודי אתיופיה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים היום (שני) בטקס התפילה המרכזי לציון חג הסיגד של העדה האתיופית בישראל, שהתקיים בטיילת ארמון הנציב בירושלים. השנה בשל מגבלות נגיף הקורונה, התקיים הטקס באופן מצומצם ודברי הנשיא שהוקלטו מראש הוקרנו בטקס.
 
"ברכות מִיְרוסלם, מירושלים!" פתח הנשיא את דבריו ואמר: "חג הסיגד, חג הגעגוע והכיסופים לירושלים, מקבל השנה משמעות מיוחדת. השנה, בצל הקורונה, רבים מאיתנו מתגעגעים לירושלים, מרחוק. אלפי שנים לאחר שהגענו אל מחוז חפצנו, אל ירושלים, אל ציון, בלתי נתפס לחשוב שנבצר מאתנו לעלות לרגל, אל הטקס המסורתי בטיילת ארמון הנציב, הצופה אל ההר הקדוש, אל הכותל, אל "יפה נוף, משוש כל הארץ"."
 
"הקהילה האתיופית לימדה את כולנו מהי מסירוּת נפש, מהי אהבת ירושלים, מהי נחישות, ומהי אמונה כנה, לא מתפשרת, שעוד נגיע," אמר הנשיא והוסיף: "חמישים יום אחרי יום הכיפורים, במעמד התפילה הקדוש של הסיגד, אנחנו קוראים שוב, כבכל שנה, להרחבת תחומו של חשבון הנפש. והשנה יותר מתמיד, החברה הישראלית ומדינת ישראל צריכות את חשבון הנפש הזה. כדי שנוכל להתחזק יחד, כדי שנוכל להבריא יחד, כדי שנוכל להתמודד עם ההווה, ולהתכונן לבאות."
 
"הסיגד הוא עדות מופלאה לשימור המסורת העתיקה והמופלאה של יהודי אתיופיה. במשך אלפי שנים, שמרו הקייסים באתיופיה על אוצרות התרבות היהודית והעבירו אותם מדור לדור. אוצרות רוח שהם חלק חשוב במסורת הרוחנית של עם ישראל, כל עם ישראל, על כל גווניו," אמר הנשיא וביקש להזכיר במעמד זה את קס הדנה שהלך רק לאחרונה לעולמו, וכן את אברה מנגיסטו שהדאגה לשלומו מעיבה על שמחת החג.
 
"כולנו מתפללים לשלומו ומייחלים לחזרתו הביתה, ולחזרת השבויים והנעדרים אלינו, הביתה. מירושלים, מציון, אני מאחל לכם ולנו, לכל בית ישראל, חג סיגד שמח!"

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא ברכות לרגל חג הסיגד: "אני שמח לציין היום יחד אתכם, ועם כל עם ישראל, את חג הסיגד. החג הזה מעלה על נס את הקשר של יהודי אתיופיה עם התורה, עם ארץ ישראל ועם ירושלים; הוא מסמל את המסירות הגדולה שלכם שנדרשה כדי לשמור על הזהות היהודית בגלות, במשך מאות רבות של שנים; והוא גם מציין את האחדות בקהילה ובעם ישראל כולו."

עוד אמר ראש הממשלה נתניהו: "כיום אנחנו נאבקים יחד בנגיף הקורונה, ויותר מתמיד, אנחנו זקוקים לאחדות, ולשיתוף הפעולה של כולם. לכן, השנה חג הסיגד, בדומה לשאר החגים, יהיה שונה. הוא יהיה מצומצם, כל אחד יחגוג עם משפחתו וקהילתו הקרובה. אבל אנחנו יחד אתכם בלבבות."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה סיכם: "יוצאי אתיופיה היקרים, אתם תורמים לחברה הישראלית בתחומים רבים: בצבא, בממשלה, בכנסת, ברפואה, בחינוך, בתרבות – בכל תחום. הממשלה בראשותי שמה לעצמה יעד להעצים עוד יותר את התרומה הזאת. אנחנו הבאנו לצמצום פערים, בחינוך, באקדמיה, בספורט, בשירות בצה"ל, במשטרה. כולם רואים את זה, המספרים לא משקרים. אנחנו נלחמים בגזענות ובאפליה – תופעות בלתי נסבלות בעיני. הקמנו יחידה למיגור הגזענות שמטפלת במאות פניות בשנה מכל המגזרים."

אילוסטרציה. צילום: pixabay

 

Back to top button