חדשות הארץ

אסטרונאוט ישראלי שני ימריא לחלל בסוף 2021: "יום של שמחה לאומית"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין וקרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה בהכרזה ייחודית ופורצת דרך: האסטרונאוט הישראלי השני בדרך לחלל. איתן סטיבה, טייס קרב בעברו, ייקח חלק במשימה לאומית, היסטורית ומדעית שעתידה להתקיים בסוף שנת 2021. באירוע ההכרזה שנערך היום (שני) בבית הנשיא השתתפו שר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, מנכ"ל קרן רמון רן לבנה, איתן סטיבה, יו"ר הוועדה המדעית ענבל קרייס, וטל רמון בנם של אילן ורונה רמון ז״ל.

סטיבה צפוי להמריא לחלל בסוף שנת 2021 מטעם קרן רמון ובשיתוף מדינת ישראל למשימה מדעית היסטורית בתחנת החלל הבינלאומית ויהיה לאחד מחלוצי תעשיית החלל הפרטית בעולם. סטיבה עתיד לשהות בתחנה 200 שעות במהלכן יבצע שורת ניסויים חסרי תקדים בהיקפם בטכנולוגיות ובפיתוחים מדעיים ישראליים של חוקרים וסטארט-אפים שייקח עמו לחלל, וכן צפוי לקיים פעילויות להנגשת עולם החלל לילדי ישראל.

בחודשים הקרובים יחל את הכשרתו לקראת הנסיעה לחלל, כאשר בשלושת החודשים שלפני הנסיעה יעבור סדרת אימונים מרוכזת בארה"ב, גרמניה ורוסיה. מעבורת החלל תשוגר מפלורידה בסוף שנת 2021.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קרן רמון תוביל את המשימה הישראלית על כל גזרותיה – המדעית והחינוכית – בשיתוף עם משרד המדע והטכנולוגיה וסוכנות החלל הישראלית שיובילו את שותפות משרדי הממשלה בפרויקט. יחד יפעלו לבחור את הניסויים והטכנולוגיות שיגיעו לחלל ולבניית התכנית החינוכית עבור ילדי ישראל. בראש המשימה יעמוד מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה.

את המשימה הבינלאומית יזמה ומובילה חברת Axiom Space. בהגיעם לחלל הנוסעים ישהו בתחנת החלל הבינלאומית (International Space Station – ISS) בכפוף לאישור נאס"א. לצד איתן סטיבה, ייקחו חלק במשימה שני אסטרונאוטים פרטיים נוספים. מפקד המשימה מטעם Axiom Space הוא האסטרונאוט האמריקני הוותיק וסגן נשיא Axiom Space, מייקל לופז אלגריה. ללופז-אלגריה יותר מ-40 שנות ניסיון בעולמות התעופה והחלל; לופז טס לחלל ארבע פעמים ופיקד על המשימה ה-14 לתחנת החלל הבינלאומית.

"זהו יום של שמחה לאומית, וגאווה אדירה," פתח הנשיא את דבריו ואמר: "לא בכל יום אנחנו מכריזים על אסטרונאוט ישראלי שיוצא לחלל. בקרוב, תמריא מכדור הארץ מעבורת חלל ובאחד ההגאים שלה יאחוז, שוב, "אחד משלנו״. טייס ישראלי שעל כתפו רקום דגל כחול-לבן, שיוכיח פעם נוספת, כמו שאנחנו מוכיחים כאן כבר 72 שנה, שאפילו השמיים אינם גבול."

הנשיא פנה לאיתן ואמר: "איתן יקירי, שם למעלה, מעבר לרקיע השביעי, אתה תבצע שורה של ניסויים בטכנולוגיות ישראליות שחלקן פותחו על ידי נערים ונערות ישראלים. אתה תהיה שליחם של אותם מוחות מבריקים, דורות ההווה והעתיד של המחקר הישראלי המשובח, ותסייע להם להבין איך העולם עובד כשמסתכלים עליו מבחוץ. אתה תהיה נציג של ישראל במאמץ האנושי להבין את המנגנון המופלא שמאפשר את החיים על פני הכדור הזה, ולפצח את רזי היקום."

הנשיא ריבלין אמר: "את המסע הזה לחלל, בשם המדע, בשם המחקר, בשם החתירה האנושית הבלתי נלאית – לידע, לתגליות, להבנה, אנחנו משיקים בשעה שהאנושות נמצאת באחד האתגרים הגדולים שלה."

הנשיא ציין: "משבר שלא ידענו כמותו בדורנו. בצל הנגיף, התחוור לנו כמה מושגים גדולים, כמו מדע, רפואה ומחקר, יכולים לטלטל את חיינו מהיסוד. התחוור לנו עד כמה אנחנו לא יודעים – לא רק בַּפלנטות הרחוקות, ובגלקסיות רחבות הידיים, אלא אפילו פה בתוך הכדור הצנוע שלנו. מול הווירוס המיקרוסקופי, הקטנטן, בַּמאמץ למציאת חיסון, אנחנו נדרשים לשלב ידיים, מדענים ממדינות ומעמים שונים. זה כוחו של המדע. הוא מזכיר לנו שאנחנו חלק ממשהו גדול הרבה יותר, ומדבר אל הרוח האנושית שקיימת בכולנו."

הנשיא ביקש להזכיר במעמד זה את אילן, רונה ואסף ז"ל והדגיש עד כמה: "היעדרם היום מהדהד בחלל. היעדר כבד כל כך, מוחשי כל כך, כמעט נוכח. זכיתי להכיר אישית את רונה היקרה, לוויתי אותה במחלתה, וכאבתי איתה את כאבה העצום על אילן שנפל במשימה למען האנושות, ועל אסף שנפל כטייס בחיל האוויר הישראלי. כשרונה הייתה איתנו היא כל הזמן דחפה אותנו קדימה."

עוד אמר נשיא המדינה: "וגם היום אנחנו נעים קדימה. אתם משתייכים למשפחה שהיא סמל ומופת. משפחה שהיא מקור להשראה ולגאווה ישראלית אמתית. משפחה שלא הפסיקה לדבר אל הכוכבים, גם כשהללו נפלו מן השמים. אני גאה לעמוד כאן לצדכם ביום מרגש זה."

הנשיא הוסיף ופנה לאיתן: "במסע שלך, אתה ממשיך ומגשים את המורשת שלהם. היום, אתה הופך להיות השליח של כולנו. אנחנו מעניקים לך את ברכת הדרך, ומאחלים לך הצלחה רבה. צא לשלום ותחזור בשלום ואל תשכח לנופף לנו לשלום שם מלמעלה. אנחנו מחכים לך בבית."

צילום: NASA

שר המדע והטכנולוגיה, יזהר שי, הוסיף: "משרד המדע והטכנולוגיה גאה להיות שותף למסעו של האסטרונאוט הישראלי השני, איתן סטיבה, במשימה לאומית שתחבר סביבה את מיטב המוחות של עשרות אלפי ילדים ומבוגרים, גברים ונשים, מדענים ותעשיינים כאחד. מדינת ישראל כבר נחשבת למעצמה עולמית בתחום החלל. המסע של האסטרונאוט הישראלי השני יתרום לצמיחת תעשיית 'החלל החדש', שתיצור בישראל עשרות אלפי מקומות עבודה ותייצר בארץ ענף חדש ומשמעותי בכלכלת החדשנות והיזמות."

איתן סטיבה אמר: "בעוד שנה תהיה לי ההזדמנות להשתתף במסע לתחנת החלל הבינלאומית – מסע מרתק אל המדע, החינוך וחקר רוח האדם. תחנת החלל הבינלאומית היא אחד ממוקדי שיתוף הפעולה הגדולים בעולם, בה אסטרונאוטים ממדינות רבות חיים, עובדים ולומדים יחד – אחווה שכל כך נחוצה לנו, במיוחד בימים מאתגרים אלה של התמודדות עם משבר הקורונה."

עוד אמר סטיבה: "לאחר האבדן הכואב של אילן ואסף הקמנו יחד עם רונה את קרן רמון וראינו כיצד חקר החלל מגרה את כל החושים, מעורר את הסקרנות ואפילו מאתגר את הדמיון הפרוע ביותר. תקוותי שמסענו המשותף לחלל יפתח ערוצים חדשים לשיתוף פעולה, לשלום ולאמונה ביכולתנו לשמור על הכוכב היפה שלנו, לטובת הדורות הבאים."

צילום: NASA

איתן סטיבה הינו אלוף משנה במיל' – היה טייס קרב בחיל האוויר הישראלי במשך 43 שנים והשתתף בעשרות מבצעים צבאיים. הוא מייסד ויו"ר קרן Vital Capital Fund ועוסק ב-35 השנים האחרונות למען פיתוח יזמות עסקית ומימון פרויקטים במדינות מתפתחות, שנותנים מענה לתשתיות חיוניות לאוכלוסיות מוחלשות. כמו כן, הוא אחד ממייסדיה של קרן רמון ומכהן כחבר בולט ומתנדב ותיק בוועד המנהל של הקרן.

מדברי מנכ"ל קרן רמון, רן לבנה: "מהות המשימה היא הגשמת החזון של רונה – להנגיש את החלל לילדים ולבני נוער ולקדם החדשנות הישראלית בחלל. משימה הזו מציעה הזדמנות חסרת תקדים לחוקרים וליזמים ישראלים שיוכלו לשלוח לחלל ניסויים והדגמות מדעיות. אנחנו מכוונים לכך שהפיתוחים של החוקרים והחברות שיגיעו לתחנת החלל יובילו לפריצות דרך טכנולוגיות, שיתורגמו בסופו של דבר לצמיחה כלכלית וליצירת הזדמנויות תעסוקתיות בישראל".

לבנה הוסיף, כי במהלך המסע לחלל, קרן רמון מתכננת לערוך שידורים מיוחדים מהחלל עבור ילדי ישראל, שצפויים לכלול עשרות הדגמות, ניסויים ושיחות בשידור חי מתחנת החלל עם תלמידים מרחבי הארץ. "אחת מהמטרות המרכזיות שלנו היא לעורר השראה בילדים ובנוער ולקרב אותם לעולמות המדעיים."

משימה זו תהיה המשימה הראשונה לתחנת החלל הבינלאומית (בכפוף לאישורה של נאס"א) שתאויש כולה על ידי אסטרונאוטים פרטיים. איתן סטיבה מתכנן להקדיש את זמנו בחלל לעריכת הניסויים ויתרום את זמנו ואת כל עלויות הנסיעה, לרבות שיגור הציוד הנדרש לניסויים ואחסונם. תרומתו לקרן רמון הופכת את המסע להזדמנות יוצאת דופן לקידום משמעותי של תעשיית החלל והמדע בישראל, וכן מממשת את חזונה של רונה רמון ז"ל, שרצתה להקנות לדור הצעיר בישראל ערכים של מצוינות אקדמית, מנהיגות חברתית ותעוזה פורצת דרך, באמצעות מדע, תעופה וחלל.

איתן סטיבה. צילום: ללא קרדיט

בשבועות הקרובים, קרן רמון בשיתוף משרד המדע והטכנולוגיה עתידות לפרסם 'קול קורא' למדענים, חוקרים ויזמים שיוזמנו לשלוח את הצעותיהם לניסויים. הניסויים המוצעים ייבחרו על ידי ועדה מדעית בלתי תלויה, המורכבת מנציגי מוסדות אקדמיים, מכוני מחקר מובילים בישראל וגופי המרכז והפיתוח הממשלתיים. בראשות הוועדה עומדת ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית.

צילום: Axiom Space

מדברי ענבל קרייס, בכירה בתעשיית החלל בישראל ומנהלת החדשנות בחטיבת מערכות וחלל בתעשייה האווירית: "מדובר בהזדמנות נדירה לבצע ולקדם מחקרים פורצי דרך בחלל, בהיקף נרחב ובפלטפורמה מקצועית רב תחומית. המחקרים יתרמו לחיזוק היכולות המדעיות ברמה הלאומית, להבנת תהליכים טכנולוגיים ולשיפור איכות חיינו כאן על פני כדור הארץ. בד בבד עם חיזוק מעמדה של ישראל כשחקנית בזירה הבינלאומית בפעילות רציפה בחלל."

הקול הקורא לביצוע הניסויים בתחנת החלל הבינלאומית יפנה לקבוצות מדענים ויזמים ממגוון תחומים: תהליכי ניצול אנרגיה מהחלל, תהליכי הפקה ומחזור של חומרים, תהליכי ייצור בחלל, לימוד תהליכים ביולוגיים ורפואיים בתנאי סביבת החלל ועוד. הועדה המדעית תפעל למתן תנופה ליזמות ולחדשנות ישראלית בחלל באמצעות שיתופי פעולה נרחבים ותפעל לביסוס ולחיזוק הקדמה הטכנולוגית הישראלית בקרב הקהילה הבינלאומית.

Back to top button