פוליטי / מדיני

סקר: 75% מיהודי אירופה לא מדווחים על התקפות אנטישמיות

מצבם המידרדר של יהודי אירופה, הגיעו היום (רביעי) שוב לוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) הדגיש את את מצבם של יהודי אירופה, לאור ממצאי דו"ח של המכון למחקר מדיניות יהודית בלונדון, שפורסם לפני כשבועיים.

לפי המחקר מספר היהודים בכל יבשת אירופה כולל בריטניה, טורקיה ורוסיה מצוי בשפל של לפחות אלף שנים. במאה ה-19, 90% מיהודי העולם התגוררו באירופה. המחקר גילה כי כיום רק 10% מיהודי העולם חיים באירופה, 1,329,400 יהודים. במחצית המאה האחרונה, אירופה איבדה כמעט 60% מהאוכלוסייה היהודית. עוד מצא המחקר כי מתוך 118,000 יהודי גרמניה, 40% מעל גיל 65 ורק 10% מתחת לגיל 15 – והקהילה היהודית בגרמניה מזדקנת מבלי להתרבות.

החוקרים מציינים כי קיימת הגירה ממדינות רבות באירופה על רקע אנטישמי, על רקע קריסת הקהילות וגם בגלל התבוללות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 1970 בכל אירופה, כולל ברית המועצות, גרו 3.2 מיליון יהודים. אחרי נפילת מסך הברזל עזבו 1.5 מיליון יהודים. כמו כן יש בריחת יהודים ממדינות מערב אירופה. בצרפת חיו בשנת 1970 530,000 יהודים וכיום רק 449,000 יהודים. 51,445 יהודים היגרו לישראל ורבים אחרים לקנדה. בטורקיה חיו בשנת 1970, 39,000 יהודים וכיום חיים במדינה רק 14,600 יהודים.

בנוסף, נישואי התערובת מצמצמים את הקהילות: בפולין, 70% מהיהודים מתחתנים עם בן זוג לא-יהודי. בהונגריה, בהולנד, בדנמרק ושבדיה – 50%.

בצרפת שיעור נישואי התערובת הוא 31%, בבריטניה 24% ו-14% בבלגיה.

החוקרים מציינים כי ברוב מדינות אירופה צפויה ירידה במספר היהודים בגלל התבוללות וילודה נמוכה. 70,000 יהודים ילידי ישראל חיים באופן קבוע באירופה.

כאשר בבריטניה מתגוררים 18 אלף ישראלים, בגרמניה 10,000, בצרפת 9,000 ובהולנד 6,000.

יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן הדגיש כי "באירופה היהודים נאלצים להסתיר את הסממנים היהודיים, חוששים להסתובב עם כיפה ברחוב, ובתי כנסת מאובטחים על ידי המשטרה המקומית. מדינת ישראל צריכה לתמוך בקהילות היהודיות בחו"ל, כי לא כל היהודים יוכלו או ירצו לעלות. הקהילות מצפות לקשר עם מדינת ישראל באמצעות תכניות לימודים לחינוך הפורמאלי והבלתי-פורמאלי, לתמיכה כספית, ולמפגשים בזום בין ראשי הקהילות לנציגי הממשל בארץ. החינוך היהודי הוא חינוך פרטי ויקר, שלא כל משפחה יהודית יכולה להרשות לעצמה".

ביטן קרא למשרד התפוצות לממן שליחים בנוסף למימון הסוכנות וההסתדרות הציונית, ולקבל פירוט ביצוע התקציב של 60 מיליון ש"ח, שהוא פעל להשגתם, לסיוע לקהילות, ולהכין תכנית לחמש שנים לסיוע לקהילות – ובעיקר אלו הקטנות.

לדברי יוזם הדיון, ח"כ יוסף טייב (ש"ס) "מדינת ישראל צריכה לשאול את עצמה, איך מתייעלים בעזרה לקהילות באירופה, בהתמודדות עם האנטישמיות וההתבוללות. בגלל האנטישמיות, יהודים רבים מסתירים את יהדותם, מתביישים בה, וחוששים ממנה – והתופעה מביאה לניכור לזהות זאת, וממילא לנישואי תערובת. צריך לקבץ את כל הגורמים הפעילים כסוכנות היהודית, משרדי התפוצות, החוץ והחינוך. אנו שואפים שרבים יעלו, אך יעלו דווקא אלו החזקים מבחינה יהודית, והקהילה נשארת חלשה, ללא מנהיגים, וההשלכות החינוכיות, התרבותיות והקהילתיות הן רבות". יהודים רבים חוששים לשלוח את ילדיהם למוסדות הקהילה.

הרב פינחס גולדשמידט, רבה הראשי של מוסקבה ונשיא ועידת רבני אירופה, ציין כי ירידת מספר היהודים בשנים האחרונות נגרמה בעיקר מגל הטרור שהחל בצרפת, והתפשט לשאר מדינות אירופה – וממילא חשש יהודים רבים להשתתף בפעילויות הקהילה ולשלוח ילדיהם לבתי הספר היהודים. "אירופה החלה להיאבק בטרור, אך עדיין עתיד החינוך היהודי, הפורמלי והלא-פורמלי, עדיין בסכנה. הקורונה השביתה תרומות רבות, ולכן מדינת ישראל חייבת להירתם – ולא רק ע"י שליחת שליחים חינוכיים. בלי חינוך יהודי, לא יהיו יהודים, ובלי יהודים – לא תהיה עלייה".

לדברי הרב יואל מרגי, נשיא הקונסטיטואר, ארגון יהודי צרפת, העולם ואירופה מתחילים להבין את משמעות הטרור והאיום האיסלאמי, אך יש אחריות הדדית בין הקהילות היהודיות לבין מדינת ישראל, ובשנים האחרונות האחריות היא יותר מכיוון מדינת ישראל, לתמיכה וסיוע לקהילות. "כל דור פוחת מספר היהודים בצרפת, וכיום הגענו לסוף מאגר היהודים העתידים לעלות. מצב הנוער קשה מפרוץ משבר הקורונה, בגלל היעדר חינוך ובתי כנסת".

ד"ר דב מימון, מהמכון למדיניות העם היהודי, אין שום תרחיש חיובי ליהדות אירופה, בגלל דעיכה כלכלית ועליית האיסלמיזציה. מימון צפה שלושה תרחישים עתידיים: איסלמיזציה גוברת ביבשת – ואז רבים מהיהודים יעזבו, מאבק חריף באיסלמיזציה – והיהודים, כמו שאר המיעוטים יסבלו וירגישו נרדפים, או עימות חריף בין האירופאיות והאילסם – וגם בתרחיש זה היהודים ירצו לעזוב.

הוא קרא לפעולה ממשלתית מתכללת במאבק באנטישמיות, בחיזוק החינוך היהודי, ושליחת שליחים לציונות ויהדות.

ד"ר לורנס ויינבאום, מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, הזהיר כי יש לתת את הדעת איך מקרבים גם את ילדי המשפחות המעורבות, שיבינו שהמורשת שלהם היא דבר עשיר, מרתק, קוסם ומושך. בנוסף, הוא קרא לסבסוד החינוך היהודי בגולה, כדי לאפשר גם למשפחות מעוטות-יכולת לשלוח את ילדיהן לחינוך זה, שהוא פרטי לגמרי בגולה.

לדברי יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית, סקר של האיחוד האירופי שנערך לפני כשנה, העלה כי 75% מיהודי אירופה שנפגעו מאנטישמיות – כלל לא מדווחים על כך. נתון זה חייב להעיר אותנו: כי מי שפוחד להיות יהודי – בסוף כבר לא יהיה יהודי. הוא סיפר על פעילות ההסתדרות בלימודי עברית בגולה, חיזוק החוסן הקהילתי, ושליחת יותר מ-200 שליחים מדי שנה. פרופ' דינה פורת, ראש המרכז לחקר יהדות אירופה באוניברסיטת תל אביב, הוסיפה כי משמעות סקר האיחוד האירופי היא, כי רק כרבע מהאירועים האנטישמיים ביבשת בכלל מטופלים ונחקרים. לטענתה, לא האנטישמיות גורמת להתבוללות.

צילום: A.G
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח