חדשות הארץ

גברים אלימים יעברו הערכת מסוכנות: אושרה תכנית למאבק באלימות במשפחה

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את התכנית למאבק באלימות במשפחה שהגיש שר העבודה והרווחה איציק שמולי. התכנית ממוקדת במתן מענה מיידי להתגברות המקרים של אלימות במשפחה כפי שמשתקפים מהדיווחים למשרד העבודה והרווחה ולמשטרה מאז תחילת משבר הקורונה.

סעיף מרכזי בתכנית מתמקד בטיפול בגברים אלימים. על פי ההחלטה, ועדה בין משרדית תבחן את המלצות משרד העבודה והרווחה לחייב גברים שנמצאים בהליך פלילי או שהורשעו בעבירות אלימות, לעבור הערכת מסוכנות וכניסה לטיפול שיקומי בטרם חזרתם לקהילה. זאת לצד פיתוח האפשרויות הטיפוליות והשיקומיות לגברים, בין אם באמצעות דירות מעבר במקביל לכניסה לתכנית טיפולית אינטנסיבית במרכזים שמפעיל משרד העבודה והרווחה לטיפול באלימות במשפחה, ובין אם בהוסטלים טיפוליים שיקומיים שמפעיל המשרד. תכנית זאת תגובש בשיתוף נציגים ממשרדי העבודה והרווחה, ביטחון הפנים, האוצר, המשפטים, החינוך והשוויון החברתי.

הוועדה תבחן גם התרת חסמים בהעברת מידע על נפגעי אלימות במשפחה בן הגורמים הציבוריים השונים: משרדי ממשלה, המשטרה, רשויות מקומיות ועמותות. סעיף זה נועד לאפשר את חיזוק ממשקי העבודה בין הגורמים השונים בביצוע פעולות מניעה ובבניית תכנית טיפולית. משרדי העבודה והרווחה והמשפטים יבחנו כיצד ניתן להתיר חסמים אלו בכפוף לדינים הנוגעים לשמירה על הפרטיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סעיף נוסף בתכנית מתייחס לפיתוח תכניות מניעה באמצעים קהילתיים ויצירת קשר אקטיבי עם משפחות אשר נמצאות בסיכון מוגבר למעורבות בתופעות של אלימות במשפחה, זאת בשיתוף עם המשרד לקידום קהילתי. כמו כן מוצע בתכנית לגבש אמצעים לסיוע אקטיבי במיצוי זכויות של נפגעות ונפגעי אלימות במשפחה, לרבות קבלת ייעוץ משפטי.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי, אמר: "לצד יישום מלא של החלטות קודמות ופתיחת מסגרות חירום נוספות, גיבשנו הצעה לתכנית חירום אפקטיבית שנועדה לחזק היכולת שלנו להתמודד עם תופעת האלימות במשפחה בארבעה תחומים מרכזיים: מניעה, שיקום וטיפול בפוגעים, הגנה על נפגעות ונפגעים וסיוע במיצוי כל זכות על ידי פיתוח מענים חדשניים. אני מאמין שבשיתוף עם כל משרדי הממשלה, הרשויות והגופים הציבוריים הרלוונטיים ניתן לגבש את התכנית ולהביא אותה לביצוע בתוך זמן קצר."

שר הרווחה הוסיף: "הבשורה המרכזית בתכנית היא בכך שלראשונה אנחנו מציעים להפוך את המשוואה שעל פיה נשים הן אלו שצריכות להתרחק מביתן ולקבל הגנה ומציעים במקום זאת לבחון אפשרות לחיוב גברים אלימים לעבור אבחון מסוכנות ולהיכנס להליך טיפולי בזמן הרחקתם מהבית. הגברים המכים הם שצריכים להיות מורתעים, מבודדים ומטופלים, וכיום הדבר מתבצע רק אם הגברים מסכימים באופן וולנטרי להיכנס לתכנית כזו".

מחודש מרץ עד לחודש אוקטובר השנה חל גידול של 240% במספר התיקים שנפתחים מדי שבוע במחלקות לשירותים חברתיים ברחבי הארץ. בשבוע שהחל ב-15 במרץ (ערב הכניסה לסגר הראשון) נפתחו 65 תיקים חדשים ואילו בשבוע שהחל ב-25 באוקטובר השנה נפתחו במחלקות 153 תיקים. מאז חודש מרץ נפתחו במחלקות לשירותים חברתיים 2,658 תיקי טיפול באלימות במשפחה, עליה של 16% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. לצד העלייה בפניות, תוגברו המקלטים ונפתח מקלט חדש לנשים הזקוקות לבידוד בטרם כניסה למקלט. בנוסף צפויים להיפתח 2 מקלטים נוספים ייעודיים לחברה הערבית והחרדית, 4 דירות לגברים מורחקים, 4 מרכזי חירום ו-60 יחידות נוספות למניעת אלימות ברשויות המקומיות נמצאות בתהליכי פתיחה.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח