חדשות הארץ

יום ניקוי החופים והים: 100 תחנות מידע מוצבות לאורך החופים

יום ניקוי החופים והים הגדול בעולם מתקיים היום (שישי) מראש הנקרה בצפון ועד אשקלון בדרום (כולל בחופי אילת והכנרת) ובהשתתפות מתנדבים, פעילי סביבה ואזרחים טובים. המטרה: להדגיש למקבלי ההחלטות, את החשיבות של שמורות ימיות וים נקי.

את יום ניקוי החופים והים, שיימשך עד אחרי הצהרים, מקיימת קואליציית הים התיכון, המורכבת משורה ארוכה של גופים וארגונים, בהם אנשי הים התיכון, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, חיים וסביבה, מגמה ירוקה, צלול, אקואושן, תנועת הצופים, האיחוד האירופי, רשות הכנרת, שגרירות ארה"ב בישראל, עיריות ורשויות לאורך החוף, המשרד להגנת הסביבה, איגוד הצוללנים וקהילות מקומיות רבות, של שוחרי ים וסביבה, את אירוע ניקוי החופים והים הגדול בעולם. מטרת האירועים, היא להשפיע על מקבלי ההחלטות, בשלושה תחומים עיקריים: הקמת שמורות ימיות נוספות, איסור על הכנסת חד פעמי לחופים ואכיפה.

על פי הערכות שונות, מדי שנה בשנה, מושלכים לימים ולאוקיינוסים, כ-8 מיליון טונות של פלסטיק. דוח ניטור לאומי של פסולת ימית, לשנת 2019, שנערך על ידי המשרד להגנת הסביבה והמכון לחקר ימים ואגמים, מעלה כי כ – 70% מהפסולת בים, מורכבת מחלקי שקיות ואריזות פלסטיק, והשנה נוספו גם מסכות וכפפות חד פעמיות, לפסולת בחופים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת יום ניקוי החופים והים הגדול, ממוקמות כ-100 נקודות לאורך החופים, בהן מופעלות תחנות מידע על סוגיות בים ובחוף ומתקיים ניקיון לאורך חופי הים התיכון, מראש הנקרה שבצפון, ועד אשקלון בדרום, כולל חופי מפרץ אילת וחופי הכנרת. באירועים צפויים להשתתף אלפי מתנדבים, פעילי סביבה ואזרחים.

האירועים מתקיימים, בין היתר, בחופים הבאים: ראש הנקרה, בצת, אכזיב, שבי ציון, בוסתן הגליל, חוף הדקל, חוף עכו, קריית ים, קריית חיים, החוף השקט, רמב"ם, בת גלים, התכלת, שקמונה, הכרמל, זמיר/דדו, הסטודנטים, חוף כרמל, נווה ים, הבונים, נחשולים, מעיין צבי, מעגן מיכאל, שדות ים, אולגה, מכמורת, בית ינאי, נעורים, בלו ביי, סירונית, ארגמן, פולג, השרון, געש, שפיים, אפולוניה, אכדיה, הצוק, תל ברוך, מציצים, הילטון, גורדון, פרישמן, בוגרשוב, מדרון יפו, גבעת עלייה, חופי בת ים, חופי ראשון לציון, חוף פלמחים, חופי אשדוד, חופי אשקלון, ניצנים, חופי אילת וחופי הכנרת.

חברת ורידיס איכות הסביבה, שתקלוט את הפסולת שתיאסף בחופים, במפעל ה-RDF שהיא מפעילה, באתר חירייה, מעריכה כי תיאסף כמות של בין 3-5 טון של אשפה.

מייקל רפאל, רכז ארצי של קואליציית אנשי הים התיכון, מארגון 'אנו' אמר כי "כולנו תקווה שההירתמות הנרחבת, תשפיע על מקבלי ההחלטות, לפעול למען עתידו של הים. החי והצומח הימיים מספקים עבורנו שירותים קיומיים – אוויר לנשימה, מקור למזון, תשתית לחקלאות ועלינו להגן עליהם."

עוד הוסיף רפאל כי "מדינת ישראל התחייבה עד 2020 להכריז על 10% משטח הים של ישראל כשמורות ימיות ונכון להיום, הכריזה רק על 3% מהשטח הימי בישראל, דבר המותיר מינים ימיים רבים בסכנה. שמורות טבע ימיות, הן הפתרון היחיד המוכר על ידי המדע, ככזה שיכול לספק הגנה משמעותית ולהבטיח את עתידו של הים".

אשפה בחוף מכמורת. צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע.
אשפה בחוף מכמורת. צילום: איריס ארבל, החברה להגנת הטבע.
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח