פוליטי / מדיני

"העדר יכולת להתפרנס בעבודות מזדמנות, מקשה על החיילים הבודדים"

במסגרת ציון "יום העליה" בכנסת, הוקירה היום (רביעי) וועדת העליה, הקליטה והתפוצות את פועלם של החיילים-הבודדים, שרובם הם עולים-חדשים.

יו"ר הוועדה דוד ביטן (הליכוד) הדגיש כי "חיילים בודדים ראויים למלוא הכבוד וההערכה. התקופה שבה אנו חיים במדינה, היא תקופה מאתגרת: נגיף הקורונה פוגע בכל אזרחי המדינה בכלל, ובחיילים הבודדים בפרט. הבדידות, הסגר, להיות רחוקים מהקרובים ומהמשפחה, העדר יכולת להתפרנס אפילו בעבודות מזדמנות, מקשה על מצבם של החיילים הבודדים".

ביטן ציין כי "במסגרת דיוני הוועדה, דאגתי בשיתוף עם שר האוצר לוודא שכל חייל בודד יקבל מענקי קורונה כפי שקבלו כלל האזרחים. הוועדה שבראשותי חוקקה את החוק שאיפשר לחיילים הבודדים להשתמש בכספי פיקדון לכל מטרה. כמו כן בתקופת הסגר האחרון, איפשרה הוועדה בשיתוף עם משרד התחבורה לעשרות חיילים לצאת לחופשות המיוחדות לבקר את משפחותיהם למרות הסגר ו"סגירת השמיים. כמו-כן בכנסת הנוכחית הקמתי ועדת משנה לעניין חיילים בודדים בשירות ובשחרור בראשות ח"כ אלכס קושניר. הוועדה קיימה מספר ישיבות שנוגעות למצוקות הכלכליות וליווי משפטי של חיילים בודדים בשירות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הוועדה פנה בישיבה לשר מיכאל ביטון ולרמטכ"ל בבקשה לאפשר לחיילים בודדים העומדים כעת לפני שחרור, לאפשר להם לשרת בשירות-סדיר-נוסף – כפי שהתאפשר במהלך הסגר הראשון. השר ביטון הודיע כי כל החיילים הבודדים המשוחררים שאינם עובדים, אינם סטודנטים ואין ברשותם רכב – יקבלו מהביטוח הלאומי הבטחת הכנסה בסך 1,400 ש"ח. כל משתתפי הועדה ציינו כי המענה בתחום הדיור והסיוע בשכר דירה מצה"ל לחיילים-הבודדים הוא נמוך, לא מתאים לתנאי השוק ויש לפעול להעלותו.

בישיבה עלה הצורך של החיילים-הבודדים בסיוע נפשי, שהתגבר מאוד בתקופת הקורונה. לדברי חברי הועדה המענה בצה"ל לא מספק, ולא ניתן בשפת-אמם של החיילים, ויש להגביר מערך זה דווקא בתקופת הקורונה.

החיילים הבודדים סיפרו על סיפור עלייתם לישראל, מתאילנד, ברזיל, מקסיקו, דרום-אפריקה, ארה"ב, צרפת, אתיופיה ואוקראינה, על גיוסם לצה"ל והתמודדותם עם הבדידות והמרחק מהמשפחה. שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה, התפלאה על שבצה"ל לא מציינים את יום העליה. עוד הודיעה השרה, כי תייעד תקציב ממשרדה לצורך מענה לעולים בתחום בריאות הנפש.

הסוכנות היהודית בחרה להנציח את צביקה לוי ז"ל, "אבי החיילים הבודדים" שנפטר, בפרויקט "חמסה", שיסייע לחיילים בודדים במסלול חייהם בארץ.

חיילי צה"ל בלילה – צילום: דובר צה"ל
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח