חדשות הארץ

נשיא המדינה: חשוב שנזכיר לאילו תהומות עלול להוביל ניכור של "אנחנו" ו"הם"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין עלה הבוקר (רביעי) לקברו של יצחק רבין ז"ל במלאת 25 שנה לרציחתו. הוא הניח את זר נשיא המדינה בחלקת הקבר לקראת הטקס המצומצם שייערך שם מחר בהשתתפות בני המשפחה בלבד לאור מגבלות המאבק בקורונה.

בדברים שישודרו בטקס המקוון שיעביר השנה מרכז ההסברה אמר הנשיא: "זוהי השנה העשרים וחמש, שאנו מציינים את יום הזיכרון, ללוחם, למפקד, לשר הביטחון וראש הממשלה, יצחק רבין זכרו לברכה. גם השנה, אנחנו מציינים את יום הזיכרון הזה, על אף מצב החירום שבו אנו מצויים. על אף הגבלות הקורונה. אנחנו מתעקשים לציין את היום החשוב הזה, מכיוון שימי הזיכרון הללו הם החוליות בשלשלת שקושרת אותנו לעמנו, לעצמנו, להיסטוריה שלנו, ולשורשים שלנו. אלה נקודות הציון שסביבן אנחנו מתכנסים, שנה בשנה, כואבים, משוחחים, עורכים חשבון נפש."

צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא ריבלין הוסיף: "לצערי, פעמים רבות אנו שומעים קולות, לעיתים עניינים, לעיתים ציניים, שמתנכרים ליום הזיכרון הזה. מתכחשים אליו. טוענים שהיום הזה, והאיש הזה, אינם נוגעים להם. וּמֵהעֵבֶר האחר, קולות אחרים מבקשים לגדר את ציבור הזוכרים, ולהדיר מהחובה לזכור, ומהזכות לזכור. אבל, ביום הזיכרון הזה, חשוב שנזכיר לאילו תהומות, לאיזה חורבן, עלול להוביל ניכור חריף של "אנחנו" ו"הם"."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא ציין: "כילד ירושלמי, הערצתי את חטיבת הראל, ומפקדה, יצחק רבין, על שחילצו אותנו מהמצור. במלחמת ששת הימים, אני הייתי קצין במילואים בצבא שרבין, היה הרמטכ"ל שלו. אפילו שלא החזקנו באותן עמדות, אפילו שהיו ביננו מחלוקות קשות, ידענו שאנחנו משחקים באותה הקבוצה. קבוצת הרוצים בטובתה של המדינה, קבוצת הרוצים בטובתו של העם היקר הזה, גם אם אנחנו חלוקים על הדרך. ידענו שאנחנו קשורים זה בזה, ערבים זה בזה, לטוב ולמוטב."

צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא סיים ואמר: "יוצא לי לחשוב הרבה, בתקופה הזאת, על המונח הזה, "ערבות הדדית". על הערך היסודי והעתיק הזה, שמלווה את עמנו כל כך הרבה שנים. ערבות הדדית, איננה גזירת גורל. היא ייעוד. ערבות הדדית, היא ההבנה העמוקה שאין לנו פּריבילגיה להפנות עורף לאחינו ולאחיותינו,ִ גם אם הם נמצאים בצידו השני של המתרס – המתרס הפוליטי, המִתרס הדתי, המתרס העדתי. ערבות הדדית היא ההבנה שאנו מנווטים יחד את הספינה הזאת. חוגגים את הישגיה, כואבים את כישלונותיה, מתווכחים, אך שומרים על מרחבי ההסכמה בינינו, על הערכים היסודיים שעליהם מושתתת השותפות שלנו. התעקשות על קיומו של יום הזיכרון הזה, היא הדרך שבה אנחנו מצהירים שזכרונו של יצחק רבין, שייך לנו, לכולנו. יהי זכרו של יצחק רבין, חייל, לוחם, מפקד, וראש ממשלה, חרות על לב האומה מדור לדור."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח