פוליטי / מדיני

מנכ"לית הרלב"ד: בקרוב יוחלט לאסור ישיבת ילדים עד גיל 13 במושב הקדמי ברכב

ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון מהיר שעסק בנושא השימוש בכיסאות בטיחות, לבקשת חברת הכנסת מיכל וונש וחברי הכנסת מנסור עבאס ובועז טופורובסקי. זאת על רקע דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המצביע על עיכוב ביישום המלצות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים באשר לכסאות ומושבי בטיחות.

ח"כ בועז טופורובסקי, שעמד בראש הישיבה, אמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 11 ילידם מתחת לגיל 14, כשהאחרון נהרג אתמול ככל הנראה בתאונת פגע וברח באשקלון. הוא ביקש לדעת מדוע המלצות הרלב"ד משנת 2016, באשר לעדכון כללי השימוש בכסאות בטיחות, לא יושמו עד היום ותוך כמה זמן יסתיים הטיפול בנושא.

ח"כ מנסור עבאס אמר כי לצערו בכל הנוגע לילדים ההמלצות לא מיושמות. הוא הוסיף כי בחברה הערבית יש זלזול של הורים בבטיחות ילדיהם וצריך גם לקחת אחריות הורית וחברתית. ח"כ מיכל וונש הוסיפה: יש פער בין מה שצריך לעשות לבין הביצוע. צריך לקחת אחריות אישית, אבל עוד קודם לכן צריך מדיניות ברורה שניתנת לאכיפה, ולא ייתכן שמסקנות מ-2016, שמצריכות תיקונים מינוריים, עדיין לא טופלו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"לית הרלב"ד, רחלי טבת ויזל, אמרה כי המלצת הרשות הייתה לחייב שימוש בכסא בטיחות לילדים עד גיל שנתיים, להעלות את הגיל המחייב שימוש בבוסטר מ-8 ל-10 ולאסור על ילד מתחת לגיל 13 לשבת במושב הקדמי ברכב. לדבריה, הסיכון של ילדים עד גיל 13 היושבים במושב הקדמי להיפגע בתאונה הוא גבוה ב-40% לעומת ילדים היושבים במושב האחורי.

עם זאת, טבת ויזל ציינה כי משרד התחבורה החליט שלא לקדם את התיקונים באשר להעלאת גיל השימוש בכסא בטיחות ובוסטר, ומתכוון לקדם רק את העדכון לאסור על ילדים מתחת לגיל 13 לשבת במושב הקדמי ברכב, בתנאי שקיים מקום פנוי מאחור.

סגנית היועצת המשפטית במשרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, התייחסה לזמן שחלף מאז הוגשו ההמלצות ואמרה: "אני לא יודעת לומר מה קרה בין 2016 ל-2018, אבל ב-2018 התחלנו לטפל בזה וכולנו יודעים מה קרה בסוף 2018 מבחינת אפשרויות חקיקה. בסוף את ההחלטה מה מקדמים לחקיקה מקבלים שרים". עוד ציינה ראובני כי במשרד סבורים שלא נכון לחייב חגירת ילדים עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה, מאחר שהדבר יכול לגרום לאי נוחות לילד ולבעיות שיובילו בסופו של דבר להיסח הדעת של הנהג, וכך גם לגבי העלאת גיל החובה לשימוש בבוסטר מ-8 ל-10 שנים.

בתשובה לשאלת ח"כ טופורובסקי אמרה ראובני כי התיקון בנושא האיסור על ישיבה מקדימה של ילדים עד גיל 13 יובא לאישור הוועדה עד סוף השנה, או בראשית 2021. ראש תחום ממשל בארגון בטרם, יעל מיטלמן, אמרה כי הארגון רואה לנכון לצמצם ככל האפשר את הפער בין החוק בישראל להמלצות בטיחות בינלאומיות, וסבור שצריך להעלות את גיל הישיבה נגד כיוון התנועה לשנתיים, את גיל השימוש בבוסטר ל-10 ולהחיל את האיסור על ישיבה מקדימה של ילדים מתחת לגיל 13.

ח"כ טופורובסקי סיכם את הדיון ואמר כי חיי ילדנו זה הדבר היקר ביותר, ואסור להקל בכך ראש. לדבריו, העובדה שישנן מסקנות מ-2016 ועד היום לא התקבלה החלטה בעניינן אינה מקובלת על הוועדה. לדבריו, "הוועדה קוראת למשרד התחבורה ולשרה להביא לאישור את התקנות בעניין הישיבה מקדימה עד סוף 2020. הוועדה מבקשת מהשרד להגיש גם תקנות בעניין הישיבה נגד כיוון התנועה והשימוש בבוסטר, ואם החליטה שלא לאשר זאת הוועדה מבקשת מהשרה לדעת על סמך מה התקבלה אותה החלטה. הוועדה מבקשת מהרלב"ד להמשיך בפעולות הסברה בעניין ומהמשטרה להגביר את האכיפה גם בתוך היישובים ובחברה הערבית והחרדית".

צילום: freepik.
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח