פוליטי / מדיני

ח"כ שאשא ביטון: אנו מאבדים את הצעירים שלנו, המשך לימודיהם בסכנה

תחזית קשה על ההשכלה הגבוהה בארץ בעקבות משבר הקורונה, והערכה כי כ-24% מהסטודנטים יפסיקו את לימודיהם, נשמעה אתמול (שני) בוועדת הקורונה בכנסת. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הזהירה כי "אנו מאבדים את הצעירים שלנו. במקרים רבים הם איבדו את היכולת הכלכלית שלהם –כשהם רק בתחילת דרכם העצמאית: חיילים משוחררים רבים שטרם השלימו די חודשי עבודה כדי לקבל אבטלה, וכן סטודנטים שאיבדו את פרנסתם – ועתה המשך לימודיהם בסכנה. אסור למדינה להיות פטרונית ולהחליט מי מהסטודנטים באמת זכאי לסיוע. אם מחליטים לסייע לסטודנטים אז מסייעים לכולם ולא משנה מאיזה מוסד הם מגיעים".

לדברי יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם) שיעור אבטלת הצעירים הוא כפול משיעור האבטלה הכללי, וכבר היום עומד על 36%. 13.3% מהם לא עומדים בתשלומי השכירות והמשכנתאות, 24% לא מצליחים לשלם חשבונות שוטפים, נוצר דור אבוד לחברה הישראלית, אלו שאמורים להיות מנוע הצמיחה הכלכלי של המדינה. הוא קרא לאפשר לצעירים ללמוד ולקבל הכשרות מקצועיות בחינם, למקצועות נדרשים, כולל עזרה בשכירות ודמי קיום. לדבריו, תכנית דומה קיימת באוסטרליה. בנוסף, הקמת קרן יזמות לצעירים, כולל ערבות מדינה להלוואות גדולות, ולהרחיב את ההיצע של מעונות-יום, זולים וזמינים.

ח"כ יוראי להב-הרצנו סיפר על צעירים רבים ששבו לגור בבית הוריהם בגלל אי-יכולת לשלם דמי שכירות ועל רבים שהפסיקו את לימודיהם האקדמיים בגלל המצוקה הכלכלית, ח"כ יואל רזבוזוב הגדיר את הנתונים כ"כישלון טוטאלי של המדינה. הממשלה צריכה לרדת מהעץ ולהתחיל ליישם את התכנית של לפיד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) האשים כי "המדינה הזניחה את הצעירים במשבר הזה, ובמיוחד את הצעירים הערבים, והדבר מוביל למעורבות בפשיעה", ודרש להפחית את שכר הלימוד האקדמי בגלל הלימודים בזום. ח"כ סונדוס סאלח הזהירה כי "הצעירים הם האחרונים שנכנסו לעבודה – והראשונים היוצאים ממנה". ח"כ יאיר גולן (מרצ) קרא לפתיחת עסקים של צעירים כדי להקל על מצוקתם, מינוי צעירים כפקחים וכמלווי-קשישים וגיוסם למילואים.

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים, הביע תסכול מכך שכבר בקיץ הוצעו שורת הצעות לפעולה לממשלה כדי למנוע את משבר הצעירים – אך הם לא יושמו. לדבריו, רק 15% מהסטודנטים מעדיפים את הלימודים מהבית, 75% מהסטודנטים נפגעו תעסוקתית מהמשבר, ויותר ממחציתם איבדו כליל את עבודתם. בנוסף, 13% מהסטודנטים חזרו לבית הוריהם, 16% מהסטודנטים המתגוררים בשכר דירה, ביקשו הנחה בשכר הדירה ורק 5% קיבלו. 24% מהסטודנטים הזהירו כי אין באפשרותם לשלם את שכר הלימוד – ועלולים להפסיק את לימודיהם.

זאב אלקין, שר ההשכלה הגבוהה, הדגיש את הסיוע הכלכלי הרב, במספר מסלולים, הניתן לסטודנטים. בנוסף לאלו המקבלים מדי קיץ, בקיץ האחרון קיבלו סיוע כלכלי נוסף כ-75 אלף סטודנטים. הוא הדגיש את הפגיעה הכלכלית מהמשבר שאותו חווים הסטודנטים באופן מיוחד, ואפשריים שלושה מסלולים: הנחות בשכר לימוד על חשבון מוסדות-הלימוד, אך הוצאותיהם בשנה האחרונה אינם פחותים משנה אחרת, וגם התרומות ירדו באופן משמעותי. הוא סיפר על פעילותו הרבה למען סטודנטים במוסדות לא-מתוקצבים. הוא הביע תקווה כי יצליחו להגיע להסדר עם מוסדות הלימוד על החזרת חלקית של שכר הלימוד לסטודנטים.

לדברי נעה שוקרון, רכזת השכלה-גבוהה באגף התקציבים באוצר, המו"מ המאומץ בנושא כולל משתתפים רבים, ולכן טרם ניתן לדווח על הסכומים שיוענקו. אך בכוונת האוצר לסיים את המו"מ עד סוף השבוע הקרוב.

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח