פוליטי / מדיני

"כשהמשק יחזור לעבוד, נגלה שאין מקום לילדים"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, התכנסה היום (שני) לישיבה בנושא מצוקת הגנים הפרטיים והמעונות נוכח הסגירות החוזרות ונשנות בעקבות ההגבלות במשבר הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח: "לא מתקבלות החלטות מדיניות שיאפשרו ניהול של הקורונה לצד החיים. כל התפיסה שרואה את הכל דרך שיעורי התחלואה, נכונה שצריך להימנע מקווים אדומים של מערכת הבריאות. אבל שיעורי ההידבקות בגילאים האלו לא מצדיקים ומכלכלים את הכנסתם בתוך כל הסגרים. זה צריך להיות הדבר האחרון שסוגרים אך לצערנו היד קלה על ההדק."

עוד אמר ח"כ שלח: "משרד האוצר מפריח מספרים לאוויר שמוקצים למעונות ים וגנים פרטיים אך בסוף שמענו בדיון שזה לא מוקדש בפועל לשום דבר. הדאגה שלנו לגני הילדים הפרטיים ומעונות היום זה המפתח החינוכי לילדים וגם תעסוקתי לחברה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושבת ראש איגוד הגנים הפרטיים, עו"ד קרן איוס, אמרה: "את המשבר הראשון הגנים צלחנו בשן ועין וכאשר אלפי מסגרות נסגרו. שנת הלימודים החדשה נפתחה עם אחוזי רישום נמוכים וילדים שנשארו בבתים בשל האבטלה הגבוהה במשק, וכך הגנים נשארו עם הרבה הוצאות בשל מגבלות ובשל חובות רגולטוריות כגון נושא המצלמות. בשל כך שהמדינה הודיעה שבמהלך החגים תהיה כניסה לסגר, הורים רבים לא רשמו את הילדים מראש לפני תחילת שנת הלימודים."

עו"ד איוס הוסיפה: "ניתנו מענקים נמוכים שאפילו לא כיסו שכירות, בנוסף לסכומי כסף גבוהים שהגנים נאלצו להחזיר להורים בשל התקופה בה הגנים לא פעלו. הגנים הפרטיים מספקים מענה ל-350 אלף ילדים המהווים מעל 70 אחוז מסך המעונות בישראל כאשר מעונות היום הציבוריים נותנים מענה ל-27 אחוז – קובעי המדיניות חייבים להבין שאם לא יתנו מענה לגנים הפרטיים, המשבר יהיה גדול מאוד והורים רבים ישארו ללא מענה לילדיהם במקביל לקריסת גנים רבים. נציגי הגנים הפרטיים נתקלים בדלתות סגורות הן מצד משרד האוצר שמתכחש להבטחות שניתנו כבר במהלך הסגר הראשון".

לוסי חדידה יושבת ראש גנים "ברמה אחרת", זעקתה בדיון את כאבה: "במשך יותר מ-20 שנה אני בעלת גן ילדים, אני מדברת על זה באמת בדמעות. כואב לי שאני אמורה לוותר על אהבת החיים שלי, שהשקעתי בה את כל החזון והייעוד שלי. יש מצב שאני נאלצת לסגור את השער הזה כי המדינה פשוט הפקירה אותי וזרקה אותי ואמרה 'לכי תתמודדי. כיום אני צריכה לבכות להורים שאין לי את הכסף להחזיק את המקום הזה כמו שצריך, כי המענק של ה-6 אלף שקל לא כיסה אפילו את השכירות בבית. כלום. זאת פשוט בדיחה."

עוד אמרה חדידה: "אל תשחקו איתנו משחקים, אל תבואו אלינו במשא ומתן קר כזה כי יש פה את הדבר הכי חם בעולם – ילד קטן שצריך את המסגרת החינוכית שלו. מספיק שהוא עובר משברים, טראומות, פרידה, עוד פעם הסתגלות. איפה דואגים פה לדור שעתיד להחליף את הכיסאות האלה שלכם, איפה? אין פה מקום לקור רוח. זו לא עבודה שעובדים בה בקור רוח. מדובר בילדים, אלה הנכדים שלכם. אז בבקשה לשים את כל השיקולים הקרים האלה ולהבין את המהות של מוסד חינוכי וכל מה שמשתמע מכך. אני במתח ולחץ קיומי, אני כל הזמן בודקת עם רואה החשבון שלי שלא פספסתי מענק".

מנכ"ל איחוד גני הילדים, חנן דגן, אמר: "גן ילדים הוא עסק אבל הוא לא כל כך כדאי והמרווח נשחק ואנשים עושים אותו באהבה מתוך רצון לשנות . על פי חשבון כלכלי טהור כשלושת רבעי מהגנים היום כבר צריכים להיסגר. בקרוב לא יהיה מקום לילדים עם חזרת ההורים לעבודה בשל גנים רבים שנסגרו. מר דגן ציין שכ-20 אחוז מהגנים נסגרו. חייבים להגדיר את הגנים הפרטיים כמוסד חינוכי וכמקום חיוני. דורשים תשלומים רבים שמתגלגלים על ההורים במשך השנים המרווח הלך והצטמצם כי אי אפשר להמשיך ולהשית תשלומים על ההורים."

אביעד שוורץ רפרנט תעסוקה באגף התקציבים במשרד האוצר, הוסיף: "הסכום שנקבע לפיצוי לוקח בחשבון את גודל המעון ומספר הילדים בו. אין למשרד האוצר נתונים מדויקים על מספר המעונות. עד כה הועברו כמה עשרות מיליוני שקלים ובזמן הקרוב יועברו עוד סכומי כסף נוספים. אין כוונה להקשות על קבלת המענק ויש לזכור שישנם משפחתונים של 6-7 ילדים שלא הושפעו כל כך מהמצב. תעשה בדיקה בהקשר לדחיית תאריך סיום העברת הבקשות לפיצוי שקבוע ל-31 באוקטובר 2020".

אילוסטרציה. קרדיט: freepik
Back to top button