בריאות

עובדי המעבדות הציבוריות: התרענו שהבדיקות אינן אמינות ב-100%

מעבדות ישראל ניצבות בשורה הראשונה של עולם הדיאגנוסטיקה, אבל שוב ושוב מתעלם משרד הבריאות מהעמדות המקצועיות של מנהלי המעבדות הציבוריות, וזורק כספים במקומות לא נכונים.

בהמשך לידיעה, ששידרה הערב, קטי דור, בחדשות 11 על שקילת הפסקת הבדיקות המהירות לזיהוי נגיף הקורונה, עובדי המעבדות הציבוריות התריעו על הבדיקות המהירות כבר ביום 7 באוקטובר וקראו למשרד הבריאות, לוותר עליהן.

למצער, המשרד – בחר להתעלם. זו היתה לשון ההודעה: "בהמשך לדיון בנוגע למעבדות ולבדיקות המהירות, "מכשיר ה- "סופיה" (Sofia), המאפשר זיהוי מהיר בכ-15 דקות של נגיף הקורונה SARS-CoV-2,  אינו אמין ב 100%. רגישות הבדיקה בחולים סימפטומטיים עומדת רק על 84%. המכשיר אמנם מעניק אבחון מהיר של מטופלים חיוביים לנגיף, אך במידה והתשובה שלילית, חובה לבצע בדיקת (PCR) רגילה נוספת, כדי לשלול הידבקות", מבקשת להבהיר אסתר אדמון, יו"ר עובדי המעבדות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אנו, במעבדות מברכים על הרעיון לביצוע בדיקות מהירות לגילוי נגיף הקורונה במלר"דים, המיונים. 

בדיקות מהירות יקלו על אבחון מהיר של מטופלים חיוביים לנגיף, יפחיתו את חשיפת הצוות הרפואי לחולה חשוד ויקצרו את זמן ההחלטה על אשפוז חולים חיובים במחלקות קורונה, אך השמחה מוקדמת מידי, כיוון שהמכשיר נמצא רק בשלבי בדיקה ראשונים, וכבר נמצאו קשיים רבים בהפעלתו ובהבטחת איכות הבדיקות".

"להלן, הסתייגותנו במעבדות הציבוריות בכל הנוגע לשימוש בו:

1. בטיחות:  
בגלל רגישות הבדיקות, מכשיר ה"סופיה" חייב להיות מוצב בחדר נפרד במיון, או להתבצע על ידי מנדף מסוג BSL-II. לא בכל חדרי המיון ישנה האפשרות להציבו בחדר נפרד, או לחליפין להשתמש במנדף הזה. בנוסף, ביצוע הבדיקות חייב להיערך על ידי עובד מיומן במיגון מלא, כאשר כל מי ששוהה בחדר, מחויב בלבוש ציוד מגן מלא.  
 
2. איכות הבדיקה:
חיטוי בין דגימות, דיוק בכמויות הנדרשות בעת הדיגום, רישום קפדני של רשימות העבודה, וכיול המכשיר – דורשים ניסיון רב, לכן צוות רפואי או סיעודי במיון יתקשה לעמוד בדרישות הביצוע הנכון.
חייבים לצוות לכל מכשיר –  עובד מעבדה ייעודי מיומן, שיערוך את הבדיקות בצורה מקצועית ומהימנה.

3. לוגיסטיקה:
כרגע, המכשיר אינו מומשק עם מערכות המחשוב של בתי החולים, ולכן לא ניתן להעביר את תוצאות הבדיקה לתיקי המטופלים ולמעבדות. בנוסף, אין יכולת להעביר נתונים בממשק הקיים לגבי מטופלים חיוביים למשרד הבריאות. זה פתח לבלבול ולאובדן נתונים, שעלול לגרום לפספוס חולים מאומתים, מאחר שנבדקים שלילים מחויבים לבצע בדיקת PCR נוספת".

"בשורה התחתונה, בתי החולים חייבים לדאוג לכך שהמכשיר יופעל על ידי עובדי מעבדה מיומנים, בכל משמרת במרפאות או במיון הנשימתי. הפעלה נכונה של המכשיר אינה מתאימה לצוות סיעודי, או רפואי, המבצע מספר רב של מטלות אחרות, ובטח לא לריבוי משתמשים באותה משמרת".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח