בריאות

סקר חדש: חשש מהדבקה בקורונה בשל שימוש לא נכון במסכות

מכון המחקר RotemAR , בשיתוף עם חברת עמוס גזית בע"מ, ערך סקר במטרה לבחון את הרגלי השימוש במסכות הפנים בישראל, בדגש על סוג המסכות ותדירות ההחלפה. הסקר נערך בקרב מדגם מייצג כלל ארצי של תושבים מהמגזר היהודי, בגילאי 18 ומעלה.

מהסקר עולה כי מעל 75% מהאוכלוסייה משתמשים במסכות חד-פעמיות, ולפיכך פחות מ-25% משתמשים ברב-פעמיות. פחות מאחוז מעידים כי כמעט ולא משתמשים במסכות בכלל.

מבין המשתמשים במסכות חד-פעמיות, יותר מ-25% העידו כי הם מחליפים פחות ממסכה אחת ביום (כלומר יתכן שלובשים את אותה המסכה במשך כמה ימים ואף מעל שבוע). כמעט מחצית ממשתמשי המסכות החד-פעמיות העידו כי הם מקפידים להחליף מסכה כל יום, כחמישית מחליפים מסכה אחת במהלך היום (כלומר לובשים 2 מסכות ביום), ופחות מעשירית משתמשים ב-3 מסכות ביום ומעלה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מכאן עולה כי בעוד שההמלצה הרווחת של מומחים היא החלפת מסכה חד-פעמית פעם בשעתיים, מעל 90% מהציבור מחליפים מסכות בתדירות נמוכה הרבה יותר. הסכנה הטמונה באי-החלפת מסכות היא העובדה שהמסכות החד פעמיות הסטנדרטיות הופכות למצע גידול לחיידקים ולווירוסים. כך, למעשה, כאשר אדם שלבש את אותה מסכה מספר שעות ברצף מוריד את המסכה, המגע בחלקה החיצוני של המסכה חושף אותו להדבקה בקורונה ובשלל חיידקים ונגיפים אחרים.

מעבר לכך, בזמן לבישת המסכה אחד האזורים המרכזיים שנותר ללא כיסוי הוא אזור הצוואר. אזור זה נוטה לצבור חיידקים ונגיפים שאנו נתקלים בהם במהלך היום, וביום רגיל אלו היו נשטפים מטה בעת מקלחת. הסכנה הטמונה במסכות החד-פעמיות היא, שכאשר אנשים מורידים את המסכה ושמים אותה על הסנטר או על הצוואר, חלקה הפנימי של המסכה "אוסף" את כל אותם החיידקים והנגיפים שהצטברו שם, וכאשר מחזירים את המסכה לפנים בעצם נושמים את כל אותם חיידקים ונגיפים שמהם ניסינו להימנע.

בהמשך הסקר, נשאלו משתמשי המסכות החד-פעמיות לגבי ההוצאה החודשית של משק הבית שלהם על מסכות. כמעט שני שליש מהמשיבים העידו כי הוצאות אלו לא עוברות את רף ה-50 שקלים, בעוד רבע העידו שהוצאות אלו נעות בין 50 ל-100 ₪. פחות מעשירית מהמשיבים העידו כי הם מוציאים יותר מ-100 ₪ בחודש על מסכות חד-פעמיות.

ומה הפתרון? המלצתנו היא שימוש במסכה רב-פעמית בעלת יכולות אנטי-ויראליות, הן בצד הפנימי והן בצד החיצוני, כגון מסכת livinguard. מעבר להגנה המרבית שמסכה כזו מספקת, ובהתחשב בכך שהיא מחזיקה יותר מחצי שנה, עלותה הכוללת זולה בהרבה מעלות המסכות החד-פעמיות שהיו נדרשות במקומה.

אופציה נוספת היא החלפת מסכות חד-פעמיות כל שעתיים, אך הדבר כרוך במחיר גבוה בהרבה ובהגנה מעוטה משמעותית בפני נגיף הקורונה.

צילום: יח"צ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח