חדשות הארץ

מנכ"ל משרד האנרגיה: המטרה – ייצור 30% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2030

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, קיבלה היום (שני) את סקירתו של מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אודות ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת, כמתחייב בחוק. היו"ר מרגי פתח את הישיבה ואמר כי העולם כולו עובר לשימוש באנרגיה מתחדשת, ובכוונת הוועדה לברר האם הנעשה בישראל עומד בציפיות והאם ישנם חסמים שיש להסיר. לדבריו, שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, הצליח להקדים את העמידה בייעד, אך ללא תכנית רב שנתית לעשור הקרוב, שתתווה מדיניות ודרכי פעולה, לא ניגמל משימוש בדלקים מזהמים.

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מתן שחק, הציג בפני חברי הוועדה את עיקרי מסמך הרקע של המרכז, ואמר כי נכון לסוף 2019 6% מצריכת החשמל בישראל מיוצרים מאנרגיה מתחדשת. הוא הוסיף כי אין תכנית אסטרטגית לקידום השימוש באנרגיה מתחדשת, וכי עד היום לא הושגו היעדים שנקבעו. לדבריו, ב-2019 הושגו היעדים שנקבעו לשנת 2014.

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, עד סוף השנה משק החשמל יעמוד ביעד שקבעה הממשלה, לייצור 10% מצריכת החשמל מאנרגיה מתחדשת. הוא הוסיף כי השר שטייניץ עדכן את היעד, והשלב הבא הוא להגיע ל-30% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת עד 2030. לדבריו, מדובר ביעד שאפתני ומורכב ויש למשרד נכונות לעמוד בו. "כדי להגיע לזה צריכים שמספר תחנות הכוח הפועלות באנרגיה מתחדשת יהיה זהה לתחנות הקונבנציונאליות. ב-2019 30% מהחשמל יוצר מפחם וכ-5% מאנרגיה מתחדשת, ואנחנו רוצים להחליף את היחס כך ש-30% מיצור החשמל יהיה מאנרגיה מתחדשת. המהלך יפחית למעלה מ-90% בזיהום האוויר המקומי מייצור חשמל. אם נצליח לעשות את זה בתחבורה ותעשייה ישראל תהייה מדינה נקייה מזיהום אוויר", אמר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר מרגי ביקש לדעת האם נקבעו יעדי ביניים, ואדירי השיב שלא, מאחר והכוונה היא לרוץ הכי מהר שאפשר בכל הכיוונים. "אנשים רוצים הרבה אנרגיה מתחדשת, אבל לא רוח או לא בשטחים פתוחים ולא ליד הבית, אבל אם רוצים צריך הכל. לצערנו אנחנו נתקלים ביותר ויותר התנגדות לאנרגיה מתחדשת והיא נתפסת כגורם בעייתי ואם לא נרוץ בכל הכוח לא נגיע לשום מקום", אמר המנכ"ל אדירי.

ממלא מקום יו"ר רשות החשמל, יואב קצבוי, אמר כי ישנה תנופה גדולה בתחום. עם זאת הוא ציין כי בשל הקורונה 2020 תהייה מעט בעייתית והמיזמים שהיו אמורים לקום השנה יושלמו בחציון הראשון של 2020 – אז יחצה רף 10% ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. היו"ר מרגי העיר ואמר כי ממשלה שחפצה להיגמל ממזהמים צריכה תכנית לא רק ל-2030, אלא תכנית רב שנתית ל-2050 שנמצאת בפתח.

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי צריך להנגיש את המידע גם לאוכלוסייה הערבית ולאוכלוסיות נוספות ולתמרץ את היזמים. ח"כ קרן ברק אמרה, כי "טוב שאנחנו יושבים כאן, ולא בוועדה של כאלה שחושבים שהגז היה צריך להישאר באדמה, ובכל זאת השאלה למה עדיין צריך לראות מספרים כאלה גבוהים של שימוש בפחם?". ח"כ טופורובסקי הוסיף ושאל האם יש כוונה להציג יעדי ביניים ומה החסמים לשימוש במתקני אגירה. מ"מ יו"ר רשות החשמל קצבוי התייחס לנושא האגירה ואמר כי הוא בחיתולים בכל העולם. מנכ"ל משרד האנרגיה אדירי הוסיף כי כל טכנולוגיה שתצליח יותר אותה יקדם המשרד.

מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, איתן פרנס, אמר כי יש בישראל לא פחות ממהפכה של אנרגיה מתחדשת, שמייצרת הכנסה גם בתקופות קשות. לדבריו, "בשביל ליצור תחרות טובה יותר ולהעסיק הרבה יותר עובדים, אנחנו צריכים תכנית רב שנתית – לדעת מה יקרה בכל שנה כדי לראות אופק וצמיחה. צריך לאמץ אסדרה שמאפשרת לצרכן לקרות את כל גודל הגג באנרגיה סולארית, בנוסף חייבים להאריך את הפטור מהיטל השבחה, שייפוג בסוף השנה והייתה כוונה להאריכו בחוק ההסדרים שנעצר".

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי המדינה הציבה יעד נמוך ביחס לעולם, שכן יש מדינות שכבר היום הגיעו ליעד שמציבה ישראל ל-2030. לדבריה, "עדיף יעד נמוך שאפשר לעמוד בו מאשר פנטזיות, והחשש שלי שגם היעד הנמוך הזה הוא פנטזיה. לקבוע יעד ל-2030 בלי יעדי ביניים זה כמו לא להגיד כלום. משבר האקלים, כמו הקורונה, מתקדם ואי אפשר לעבוד עליו. לכן האחריות של כל מי שיושב על הכיסא היא לפרוט תוכנית שאפשר לעמוד בה".

היזם יוסף אברמוביץ טען כי ממנכ"ל משרד האנרגיה מציג מונופול של 70% ייצור חשמל משריפת דלקים מזהים ומרעילים שלא מסיבות סביבתיות. ראש אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, נתנאל היימן, אמר מנגד כי צריך לקחת בחשבון שאם ישתנה התמהיל ל-50-60 אחוז ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת הדבר ישפיע על עליית מחירי החשמל. הוא הוסיף כי צריך לקחת בחשבון גם את השיקול של המינות ההספקה.

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, אמר כי 10 מדינות כבר מייצרות 35% מהחשמל מאנרגיה מתחדשת ועוד 61 מדינות קבעו בחקיקה יעד של 100%, ועל רקע זה היעד של ישראל הוא מינורי. באשר לאגירה אמר ספיר כי "מי שאומר שהטכנולוגיה לא בשלה לא מבין מה הוא אומר, היעד הישראלי צריך לעלות ל-50% לכל הפחות".

נציג אגף התקציבים באוצר, עידו מור, הזכיר כי בעבר האגף התנגד לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בשל המחיר. הוא הוסיף כי כיום המחירים ירדו, גם בזכות עבודת רשות החשמל, ובאוצר רואים בזה קטע צמיחה משמעותי במשק.

היו"ר מרגי סיכם ואמר כי הוועדה מבקשת ממשרד האנרגיה להעביר אליה בכתב את המלצות הוועדה הבין משרדית, שהוקמה לפי חוק. עוד הוא הוסיף: "הוועדה קוראת למשרד האנרגיה לגבש תכנית עבודה רב שנתית מפורטת להגעה ליעד שקבע השר, שתכלול התייחסות ללוחות זמנים לביצוע, יעדי ביניים והתייחסות לפיתוח משק החשמל. הוועדה סבורה שעל משרד האנרגיה למנות פרויקטור ולהקים מטה שירכז את הטיפול בנושא, בשילוב כל המשרדים הרלוונטיים. הוועדה דורשת לעגן בהחלטת ממשלה מחייבת את היעד ל-2030 ולקבוע לה יעדי ביניים. הוועדה דורשת מרשות החשמל להגיש תכנית לחיבור המיזמים לרשת החשמל ודורשת מתן פטור מהיטל השברה על המתקנים והקרקע".

אילוסטרציה. צילום: חדשות MivzakLive
Back to top button