פוליטי / מדיני

הרפורמה למיגור עושק קשישים אושרה בממשלה

הממשלה אישרה הבוקר (ראשון) את ההחלטה העוסקת ברפורמה למיגור עושק קשישים. החלטת הממשלה, אשר כוללת חבילת חקיקה, יזמו שר הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת עמיר פרץ והשרה לשוויון חברתי וגמלאים, חברת הכנסת מירב כהן.

עיקרי הרפורמה:

– פגיעה ו/או ניצול של קשישים תהווה הפרה בנסיבות מחמירות בגינה ניתן יהיה להטיל עיצום כספי מוגדל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

– בחינה של הטלת אחריות אישית על העומד בראש חברה שעושקת קשישים או על מחזיק במשרה ניהולית בחברה כאמור, ולא רק על החברה עצמה.

– חברות אשראי יחויבו להפסיק סליקה לעסק שהוגדר כעושק קשישים, ואם הכסף הועבר לחברת האשראי וטרם עבר לעסק – הוא יחזור ללקוח הנפגע.

– תיבחן אפשרות להטיל עיצומים כספיים על חברת אשראי שלא תעצור סליקה של חברות שעושקות קשישים.

– הפסקת תיקי הוצאה לפועל שנפתחו ע"י חברות עושק נגד הקשישים הנעשקים. כלומר, אם חברה איימה ופתחה הליך הוצאה לפועל נגד הקשיש הנעקץ, התהליך יופסק עם הימצאה של החברה כחברת עושק, לא ייפתחו תיקים חדשים וייסגרו הקיימים.

– חברות שיקבעו יחוייבו להקליט ולמסור את כל שיחותיהן עם הצרכנים.

– חקיקה של סמכויות לרשות להגנת הצרכן, לרבות סמכות לחפש ולתפוס חומר מחשב מהחברות העושקות לצורכי חקירה.

– ייקבע כי שפת החוזים תהיה בשפת עסקת המכירה.

– יוקם מאגר ממשלתי אשר ביחס לכל מי שיירשם בו, יאסרו שיחות שיווק טלפוניות על פי חוק (מאגר "אל תתקשרו אליי").

– ייעשו פעולות הסברה וקמפיינים להעצמת הקשישים ומניעת עושק קשישים ועוד.

במסגרת הרפורמה המשרד לשוויון חברתי וגמלאים יעסיק סטודנטים במלגה במטרה ללוות ולסייע לקשישים בעוולות צרכניות. מאחורי מהלך זה עומדים מאות סיפורים של קשישים שנעשקו והפסידו מאות אלפי שקלים. הרפורמה נועדה למגר תופעה נפסדת זו.

שר הכלכלה והתעשייה, חבר הכנסת עמיר פרץ, אמר: "עושק הקשישים הפך למגיפה, ממנה סובלים אלפי קשישים מדי שנה, וזאת כשהחוק הקיים אפשר לעבריינים לחמוק מעונש והשאיר את הקשישים חסרי אונים ולפעמים גם חסרי כל. אישור החוק היום בממשלה, ישים לזה סוף. כל מי שינסה לעשוק קשישים ישלם על זה בחומרה. מגפת הקורונה, גזרה על קשישים בדידות וריחוק חברתי, אבל לא את ההגנה שלנו כמדינה מפני אותם עבריינים"

השרה לשוויון חברתי וגמלאים, חברת הכנסת מירב כהן, אמרה: "אחרי שנים של מאבק בעושק הקשישים וטיפול באינספור מקרים קשים ביותר, אנחנו מביאים לאישור הממשלה רפורמה מקיפה שתוביל לכך שמי שעושק קשישים ישלם מחיר כבד. הגיע הזמן לחסל את תעשיית הניצול המזעזעת הזו. זו החלטת ממשלה מאד חשובה ועבורי באופן אישי גם מאד מרגשת. המלחמה בעושק הקשישים זה נושא שאני עוסקת בו כבר שנים וכל מקרה ומקרה שטיפלנו בו נחקק בליבי."

עוד אמרה השרה כהן: "מאחורי כל סעיף בהחלטה הזו עומדים שמות ופרצופים של אנשים שפגשתי ונפגעו מתעשיית הניצול הנוראית הזו. ההחלטה הזו נכתבה עבורם. יש לפנינו עוד מלאכה רבה כי בסופו של דבר ההחלטות והחוקים צריכים להיאכף, ובדיוק בשביל זה אני כאן, כי חייבים לייצר הרתעה. אני רצה להודות מכל הלב לשר עמיר פרץ על שיתוף הפעולה הזה. רק בזכות שיתוף הפעולה בינינו הרפורמה הזו יוצאת לפועל."

שר הביטחון ויו״ר כחול לבן בני גנץ, אמר: ״אני מברך את השרה כהן והשר פרץ על הובלת רפורמה משמעותית ומקיפה בנושא חשוב כל כך. גוש כחול לבן ימשיכו לדאוג לאוכלוסיית הקשישים במיוחד בימים מאתגרים אלו וגם בעתיד, וכך גם לחברה הישראלית כולה״.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

Back to top button