בריאות

המעבדה המיקרוביולוגית של ביה"ח כרמל ממשיכה להילחם בקורונה

יותר מ 40,000 בדיקות קורונה נעשו כבר במעבדה המיקרוביולוגית של ביה"ח כרמל והמספרים רק ממשיכים לעלות. התארגנות במהירות שיא, ציוד רובוטי מעבדתי חדיש עבודה מסביב לשעון ובעיקר צוות עובדות מעבדה מסור ומחויב הם הגורמים להצלחת המעבדה של כרמל. ד"ר פנינית שקד משען מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית בכרמל – " יש לנו כאן שילוב מנצח של כוח אדם איכותי ומסור יחד עם טכנולוגיה מתקדמת ואנו עושים הכל כדי לתת את המענה המהיר והאיכותי ביותר למלחמה של כולנו בקורונה " .

המעבדה המיקרוביולוגית של כרמל הייתה מהחלוצות מעבדות בתי החולים בישראל שהצליחה לבצע בדיקות מעבדה לקורונה עוד בתחילת המגיפה בחודש מרץ, כל זאת בזכות הנחישות והתושייה שגילו מנהלות המעבדה ד"ר דינה פרין שכטר מנהלת המעבדות במרכז הרפואי כרמל מקבוצת הכללית וסגניתה ד"ר פנינית שקד משען מנהלת המעבדה המיקרוביולוגית המבצעת את בדיקות הקורונה. " פעלתי ליצירת קשר עם המעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות כדי לקבל מהם את זני הקורונה הנדרשים להעמדת הבדיקה מספרת ד"ר שקד משען . כל זה התרחש בתזמון מושלם מכיוון שיום לאחר מכן נסגרה המעבדה המרכזית עקב תחלואת צוות ואנחנו יכולנו לבצע את הבדיקות בצורה עצמאית ".

צילום: אלי דדון

השילוב של נגיף הקורונה ונגיף השפעת בחורף המתקרב מדליק נורות אזהרה גדולות אצל כל מי שמתעסק בקורונה ובמיוחד אצל מנהלי המעבדות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"לקראת החורף אנו פועלים למוכנות במלחמה הן בקורונה והן בשפעת העונתית, לשם כך התחלנו בתהליך הצטיידות של מכשיר אוטומטי המסוגל לבצע מאות בדיקות ביום של קורונה ושפעת במקביל, מעדכנת ד"ר שקד משען . מכשיר זה פועל בשיטה של אוטומציה מלאה שתקל מאוד על עבודת המעבדה עם קיצור זמן מתן תוצאה למטופלי המיון הרספירטורי. במקביל למען שיפור בדיקות הקורונה לקהילה יוצב מכשיר רובוטי חדש נוסף בעל קיבולת של פי 5 ממה שעשינו עד כה, כלומר כ – 1200 בדיקות ביממה. מכשיר זה יוכל לשפר את ההתמודדות שלנו באזור חיפה שהפכה לעיר אדומה לאחרונה ".

ד"ר שקד משען שומרת על האוצר שלה של עובדות המעבדה כמו על אתרוג בצמר גפן. עד היום לשמחתה למרות העבודה הצמודה עם נגיף הקורונה אף עובדת מעבדה בכרמל לא נדבקה או יצאה לבידוד כתוצאה מהידבקות במעבדה.

"צוות המעבדה שלנו בכרמל לבדיקות קורונה מורכב מנשים מסורות באופן בלתי רגיל, מספרת ד"ר שקד משען, רובן אימהות ורעיות שהתגייסו מיד ללא היסוס לביצוע הבדיקות תוך כדי שינוי סדרי העבודה עד השעות הקטנות של הלילה ולחץ מטורף. כולן ללא יוצא מן הכלל לא התלבטו, השאירו בבית בסגר ילדים ובני משפחה והתייצבו לעבודה שלעיתים גם כרוכה בסכנה ובהחלט כרוכה בהקרבה אישית. לולא הכוח האנושי המדהים המרכיב את המעבדה לא יכולנו לבצע את הבדיקות הן למאושפזים והן לאנשי הקהילה בצורה המקצועית והאמינה שבה הן מתבצעות. בסופו של דבר במלחמה הזו בנגיף אני מבינה שהכח האנושי הוא המניע את המאבק וגילינו צוות מחויב באופן מעורר הערצה ", אמרה.

המעבדה למיקרוביולוגיה קלינית בכרמל המבצעת את בדיקות הקורונה מבצעת גם בדיקות לזיהוי חיידקים ובדיקות רגישות לאנטיביוטיקה בנוזלי גוף, תרביות דם, משטחי פצעים, משטחים ממערכת הנשימה, משטחי עיניים, משטחי אוזניים, כיח, הפרשות גוף ותרביות מניתוחים. כמו כן מבוצעות בדיקות סקר שגרתיות לניטור זיהומים נרכשים במחלקות בית החולים בשיתוף היחידה למניעת זיהומים.

המעבדה בכרמל מהווה מרכז ארצי של הכללית של בדיקות שעלת ו – HPV , בדיקות אלו ובדיקות נוספות למדידה ישירה של רמת מגוון נגיפים בנסיוב ובנוזלי גוף שונים מבוצעות בטכנולוגיה מתקדמת המאפשרת קבלת תשובה מהירה ומביאה למניעת טיפולים פולשניים בחולים. המעבדה מבצעת גם מחקרים בשיתוף יח' הכבד, יח' הריאות, מח' ילדים, יח' צוואר הרחם ונשים, המח' האורולוגית ומח' אא"ג של ביה"ח. במעבדה מבוצעות גם בדיקות מולקולריות מתקדמות לאיתור פתוגנים חיידקים ופטרייתים ממגוון דגימות, פתוגנים הגורמים למחלות מין והגורמים למחלות נשימתיות.

צילום: אלי דדון

המעבדה מבצעת זיהוי מחלות אוטואימוניות, ממאירות ומדבקות על פי אופי התגובה הנוגדית בנסיוב ובשיטה של מיקרוסקופ פלורוסאנטי. כמו כן, מבוצעות מגוון בדיקות לאיתור נוגדים בדם לפטוגניים נגיפיים וחיידקיים.

וכששואלים את ד"ר משען שקד מה הערכתה לאן פנינו בתחום הבדיקות בפרט ובתחום הקורונה בכלל היא עונה, " תחום הבדיקות לאבחון קורונה משתפר ומתחדש כל הזמן, לצד קיצור זמנים של הבדיקות לאיבחון הימצאות הנגיף עצמו, יש התקדמות בשינוי מקור לקיחת הבדיקה כמו רוק למשל ובדיקות מהירות מאוד לזיהוי אנטיגן של הנגיף המזוהה ע"י המערכת החיסונית שלנו שיכולות לקצר את זמן האבחון בצורה משמעותית במיוחד בחולים סימפטומטיים. כמובן שכולנו מחכים בקוצר רוח להפצת החיסון לנגיף שיוכל להחזיר את חיינו למסלולם, כרגע הצפי הוא בעוד כמספר חודשים לקראת סוף החורף ".

צילום: אלי דדון

מי שמובילה את המעבדה המיקרוביולוגית בכרמל בהצלחה רבה במאבק בקורונה ובחזית הבדיקות המתקדמות בכלל, היא ד"ר פנינית שקד משען מנהלת המעבדה.

ד"ר משען שקד, ילידת חיפה, סיימה את לימודי הדוקטורט שלה בביולוגיה בטכניון בשנת 2004 ולאחר מכן התחילה את דרכה המקצועית במעבדות בית החולים רמב"ם. בשנת 2009 מונתה לנהל את המעבדה למיקרוביולוגיה בכרמל ובהמשך גם את המעבדה לסרולוגיה ואימונולוגיה קלינית. כיום היא ממלאה תפקיד גם כסגניתה של מנהלת מערך המעבדות בבית החולים ד"ר דינה פרין שכטר.

"מתחילת המגיפה חיי סובבים סביב הקורונה 24 שעות ביממה ועברו מהפך משמעותי ומטלטל, הרגשתי כחיילת בחזית הקרב מול הנגיף. החל בהקמת המעבדה והבדיקות כולל כל המשתמע מכך שכרוך באלפי פרטי פרטים וכלה בתמיכה בצוות שלי ומתן שירות מקצועי ומיטבי למטופלים ואנשי הצוות שלנו בבית החולים ובקהילה.כל זה לא היה אפשרי לולא המשפחה התומכת והמבינה שלי, ילדי שיודעים וגאים באמא שלהם שעסוקה בכך כל שעות היום וגם הלילה, טלפונים שלא פוסקים ועבודה תובענית שדורשת מסירות אין קץ. כמובן שכל מה שצויין עד כה מלווה אצלי בתחושות שליחות וסיפוק שממלאות אותי ורצון עז לעזור לחולים ולשפר ולו במעט את בריאות הציבור שלנו ", מסכמת ד"ר פנינית.

ד"ר שקד משען מתגוררת בקיסריה ואימא מסורה ל3 ילדים מדהימים, הבכור חייל לוחם בסיירת גבעתי, האמצעית מתגייסת בקרוב לשירות משמעותי והקטנה תלמידת כיתה ח'.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח