חדשות הארץ

תוך דקות: כ- 80 יעלים חצו את כביש 90

אתם בסגר? כי הם לא: עדר שמונה כ-80 יעלים תועד השבוע כשהוא חוצה את כביש 90 בבקעת ים המלח מצד לצד, תוך כמה דקות. הסרטון המיוחד צולם על ידי אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, שחזר מסקר שנערך לא רחוק משם. "מכיוון שמדובר בעונת הייחום, היעלים מרוכזים בקבוצות גדולות בימים אלו וזכרים רבים מחזרים אחר נקבות בתוך הקבוצה. מה שבטוח, בעלי החיים הרוויחו קצת שקט מפעילות האדם והחופשיות בתנועתם מורגשת היטב באתרים מסויימים, שלרוב מלאים במטיילים ונופשים", הוא אומר.

עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, מסביר כי סתיו היא עונת הייחום של היעלים במדבר יהודה, בנגב ובאוכלוסיה הקטנה ברמת הגולן. סדר היום של היעלים כולל ירידה השכם בבוקר ממצוק ההעתקים לעבר אזורי המרעה שנמצאים בנחלים. הם שותים שם ובשעות החום הם נחים באזורים המוצלים, ובשעות הערב עולים חזרה למקומות המסתור שבמצוקים. "בעונה הזו, הנקבות עדיין מסתובבות בעדרים עם הגדיים משנה שעברה והזכרים, בעיקר הרווקים הצעירים, רודפים אותן לכל מקום. הזכרים הגדולים עסוקים בקרבות ביניהם ובקרוב הם יזדווגו, מה שבמבטיח שבאפריל הבא יהיו גדיים".

בחברה להגנת הטבע מציינים כי היעל הוא אחד מסיפורי ההצלחה של שמירת הטבע בישראל, כיוון שהיה בסכנת הכחדה והודות לשורה של צעדים ובהם הקמת רשת שמורות טבע, הוא ניצל, והאוכלוסייה שומרת על יציבות. "העדר שחצה את הכביש מדגים עד כמה הפיתוח מהווה אתגר גדול בכל הקשור לקיטוע של בתי גידול והודות לסגר ולתנועה השקטה בכבישים, יש סיכוי פחות שיעלים יידרסו. למרות זאת, אנחנו עדים ליעלים שנדרסים כשהם מגיעים לאכול את הירק שצומח בצידי הכבישים. כאשר הסגר ייגמר ונחזור לתנועה רגילה בכבישים, יש לשים לב במיוחד לחיות הבר שהתרגלו לנוע בחופשיות יחסית. כך היה גם בסיום הסגר הקודם, בו ראינו דריסות רבות מהרגיל", מסכם בלבן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע

2 תגובות

Back to top button