כלכלה

אושרה בכנסת הגדלת תקציב המדינה לצורך מימון תוכנית הסיוע הכלכלית

לאחר שנדחו עשרות הסתייגויות, מליאת הכנסת אישרה הערב (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק-יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) (תיקון מס' 6). מכיוון שמדובר בתיקון לחוק ייסוד נדרש רוב מיוחד של 61 חברי כנסת, ואכן החוק זכה לתמיכת 66 ח"כים מול 19 מתנגדים.

ההצעה קובעת את הגדלת מימון ההוצאות הדרושות לצורך הרחבת התוכנית הכלכלית, שאושרה במליאה מוקדם יותר. ההצעה קובעת את הרחבת מסגרת ההוצאה לשנת 2020 לצורך הרחבת סכומי הרכיבים הנוגעים ל: בריאות, רווחה, סדר ציבורי, ביטחון הפנים ומתן מענה לצורכי משרדי הממשלה, לשיפוי המוסד לביטוח לאומי, מענק וסיוע לעסקים ולעצמאים.

לצרכים בריאותיים במשרדי הממשלה הוקצו 100 מיליון ₪, לביטוח לאומי הוקצו – 1.6 מיליארד ₪, עבור תחזית לגידול באבטלה, מענקים, שימור עובדים, והגדלת הוצאות קבועות הוקצו 800 מיליון ש"ח. – סה"כ 2.5 מיליארד ש"ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד פתח את הדיון ואמר: "אני באתי הנה כדי לברר אם עדיין מותר לי לדבר במליאה, כי זה השלב הבא שיגידו לנו שבגלל הקורונה. אם אוסרים היום על ההפגנה במכוניות ועל הפגנות באוויר הפתוח שזה הרבה פחות מסוכן מאשר בחלל סגור, למה שלא יגידו לי שאסור לי לעמוד פה ולדבר בשמה של האופוזיציה? אני חושב שיש משהו לא בסדר עם הממשלה הזו אז אני חשוב לי לבוא לפה ולנצל כל הזדמנות לדבר במליאה כל עוד אתם מרשים לי, כל עוד הממשלה הזאת מתירה לנו לעמוד פה ולהגיד שזו ממשלה איומה שנכשלה בטיפול בקורונה. אני שואל את חבריי בכחול לבן תסבירו לי מה יקרה לכם אם תיכנסו היום למליאה ופשוט תגידו לא? תגידו לנתניהו מצטערים, לא מוכנים. לא בשביל זה הלכנו לפוליטיקה, לא בשביל זה אנחנו פה, זה מנוגד לכל ההסכמים שחתמנו עליהם".

צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני מוטרד מאוד ביומיים האחרונים ולאו דווקא מהקורונה. הקורונה היא אתגר גדול מאוד, אתגר בריאותי, אתגר כלכלי אתגר חברתי, אבל מדינת ישראל עם ישראל ידע אתגרים גדולים קשים ומורכבים מאלה וצלח אותם בשלום בזכות הלכידות החברתית. במשבר הזה אנחנו לא רואים את הלכידות החברתית הזו וזה הדבר שמטריד ומפחיד הרבה יותר. אז בואו לא נאשים אחד את השני. ניקח כל אחד אחריות על עצמו ועל המחנה שלו. נמשיך לחלוק ולהתווכח אבל בכבוד ובאהבה כי יש לנו עם אחד ומדינה אחד."

צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה

ח"כ אחמד טיבי: "לא נורא שיש הפגנות בכל משטר, לא צריך להיכנס לבונקר בגלל ההפגנות בבלפור. לא יקרה כלום אנשים יפגינו אבל תוך כדי שמירה על ההוראות ,גם בתפילות גם בהפגנות ובכל התקהלות. לא צריך לעשות התקהלויות שיש בהם הפרה של ההוראות, אבל אין למנוע מאנשים למחות באמצעות הכלי הדמוקרטי ביותר נגד המשטר – ההפגנה."

צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה

ח"כ מתן כהנא: "ניסנקורן חייב הפגנות לבייס שלו, ולנתניהו נמאס מההפגנות. אז מה עושים? עושים חוק, איזה חוק? הפגנות רק בסגר מלא. מה קורה מיד אחרי זה? הפתעה, סגר מלא. למרות שגורמי המקצוע אמרו במפורש שאין בכך צורך ואפילו לגמזו הייתה בחילה מההחלטה הזו. אז אני שואל אתכם ממשלה, אתם השתגעתם לגמרי? עד לאן תגררו אותנו עם הטרלול הזה של המריבות ביניכם? תנתקו את הכלכלה מההפגנות, תנו לאזרחים להתפרנס תחשבו קצת על העם."

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "מה ההיגיון מאחורי שיטת הסאלמי הזו שעובדים לפיה? מה שעושים זה לחוקק את תקציב המדינה, אמנם לא רוצים ולקרוא לזה תקציב המדינה, אלא נותנים כל פעם עוד אפשרות להרחיב את התקציב, להיות בגירעון יותר גדול, כל פעם מוסיפים עוד קצת ועוד קצת. וכשבאנו ושאלנו בשביל מה אתם הם צריכים את ה2.5 מיליארד, מה הן סדרי העדיפיויות? אתם מביאים את זה בלי שיש דיווח ברור איך השתמשתם בכספים עד היום, כולם יודעים שבתקציבים שכבר ניתנו, הרבה מההקצאות התקציביות שאמורות היו לתמול בנפגעי הקורונה, לא מומשו."

צילום: דוברות הכנסת – יהונתן סמייה

ח"כ אורלי פרומן: "כשהאזרחים מרגישים שהאדמה נשמטת מתחת לרגליהם, שהממשלה מתעלמת מהם – הם יוצאים למחאה. עשרות אלפי מכוניות הגיעו היום לכנסת להפגין. להפגין בעד חופש הביטוי, בעד הזכות להפגין ולהיאבק על הדמוקרטיה. כיצד חושבת ממשלת ישראל להגביל אותם להפגין עד קילומטר מהבית? מדובר פה בפגיעה ישירה בזכותם הבסיסית של כל אזרח ואזרחית במדינת ישראל! הזכות להפגין".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח