צבא וביטחון

שר הביטחון: כמו במלחמת יום כיפור, נתפסנו לא מוכנים גם למגפת הקורונה

שר הביטחון בני גנץ נשא דברים הבוקר (שלישי) בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים בהר הרצל, שנערך במלאות 47 שנים למלחמה. השר גנץ הודה כי ישראל נתפסה לא ערוכה למגיפת הקורונה, בדומה למלחמת יום הכיפורים ב- 1973, והשווה בין ימי המלחמה למאבק בקורונה. "בימים אלה אנחנו עומדים בפני מלחמה בשדה קרב שונה לגמרי", אמר. "צריך להודות ביושר, גם הפעם נתפסנו לא מוכנים".

הטקס נערך לראשונה ללא קהל בשל מגיפת הקורונה ולקח בו חלק, בין השאר, גם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין.

השר גנץ אמר: "גם בימים המורכבים האלו החלטנו לאפשר, וטוב שכך, ביקור בקבריהם של יקירנו ובהתייחדות משפחתית עמם. אנא מכם, עשו זאת לאורך הימים אך עשו זאת באחריות ובזהירות, כפי שהם היו רוצים. "מחר… נעלה לבית הקברות", כתב סרן בארי חזק זיכרו לברכה במכתב להוריו, ערב יום הזיכרון, תקופה לפני שנפל בקרב בחזית המצרית במלחמת יום הכיפורים. "שוב לחוש אותם רגעים מיוחדים במינם של התייחדות… עם זכרם של הבנים שהמשק והעם שכלו. תוגת הדומיה הזו נשארת בי במשך כל החג… מתוך שאתה רואה את אלה שהלכו מהחיים, אתה חודר אל תוכנם של חייך אתה… מטה אני שכם למעמסת הכבד של תוגתכם ועצבונכם הרב, ואך שקשה לי, אתכם אני ברגעים כאלה". והשנה, כולנו, כל אזרחי ישראל, נעטוף אתכם מרחוק בתפילות ובאהבה, בתקווה לימים טובים יותר. נאחל לשובם של נעדרי המלחמה ההיא ונתפלל שיבוא ולו קצת מזור לכאבכם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

עוד אמר שר הביטחון: "אני זוכר מילדותי את האווירה בבית הכנסת, את יראת הקודש שהוחלפה ביראת קולות המלחמה. את הגברים שהמירו את הטליתות במדים ויצאו לשדה הקרב. המלחמה ההיא, הקשה שבמלחמות ישראל, על אף אתגריה ועל אף המחיר הכבד שגבתה מאיתנו, הסתיימה בניצחון. בזכות קורבן עצום ונורא, בזכות ההקרבה, הסולידריות והאמונה של אלו שלא חשבו פעמיים ויצאו להגנת המולדת. הוכחנו אז, הוכחתם אתם הלוחמים, לאויבינו שמדינת ישראל אינה ניתנת להכנעה, ובכך היה המסד הראשון להשתנות המציאות האזורית. לא רק בגלל הכוח, גם בגלל הרוח. היה זה אכן בזכותה של עוצמה וזה היה לא פחות בזכותו של מוסר. וכדאי שנזכור שעוצמה ומוסר, עוצמה ודרך ארץ, עוצמה וצניעות, חייבים לדור ביחד."

השר גנץ הוסיף: "גם אותנו שינתה המלחמה. למדנו ממנה להתכונן למלחמות הבאות, למציאות המשתנה. למדנו, וכדאי שנקפיד על זה, להיות צנועים יותר. למדנו גם שיעור בסולידריות חברתית. מאז התגייסתי והפכתי לקצין ולמפקד, לראש המטה הכללי ולשר הביטחון, אני נושא עמי את לקחי המלחמה: להשתנות, להגיב למציאות ולחתור תמיד לשלום. אף פעם לא לנוח על זרי הדפנה. תמיד להיות מוכן לרגעים קשים, להחזיק בכוח, להחזיק ברוח ולחתור לשלום. גם שדה הקרב מאז השתנה, בנינו עליונות טכנולוגית שמתעצמת גם בימים הללו, כאשר אויבינו בגבולות הקרובים והרחוקים ממשיכים להפעיל טרור ולהתחמש, לפעול נגדנו בסייבר ובמקומות אחרים, בבניית כוח רקטי ויכולת חדירה אווירית. מחכים לשעת כושר. מולם, אנחנו עומדים מוכנים ודרוכים כל העת, פוגעים ופוגעים במאמצי ההתעצמות שלהם מקרוב ומרחוק. אני באופן אישי למדתי מהמלחמה ההיא להקשיב לכל קצין או חייל, לכל נותן עצה מהמטה ומהשטח. לעולם לא לזלזל בבלתי נראה, בדעת המיעוט. כך אנו נוהגים היום במערכת הביטחון ובצה"ל."

צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון

שר הביטחון ציין לסיום: "בימים האלה אנו עומדים בפני מלחמה בשדה קרב שונה לגמרי. צריך להודות ביושר: גם הפעם, נתפסנו לא מוכנים. הרעבנו את מערכת הבריאות המצוינת שלנו לאורך שנים. לא הגבנו כראוי. גם הפעם המחיר שאנחנו משלמים ונשלם בחיי אדם כבד מאוד. אבל גם הפעם אנחנו ננצח ונעשה זאת כשכולם יירתמו למאמץ, ביחד. אני זוכר בזמן המלחמה ההיא, איך יצאנו אנחנו הנערים והאמהות שנותרו בעורף, לסייע בתחזוקת המושב, איך ישבנו מול מקלט הרדיו ונשמענו להוראות. גם היום יוצאים אלפים רבים אל הקרב – לבושים בחלוק רופאים, במדי צה"ל ומשטרת ישראל, עם תג של ארגוני ההצלה השונים ורשויות הרווחה. לכל מי שנמצא בעורף עומדת היום משימה אחת – להישמע להנחיות ולנהוג בערבות הדדית. לדאוג לשכנים, להישאר בבתים ולצמצם מגעים. גם כאן, אני מאמין, הימים שאחרי המלחמה לא יהיו כפי שהיו לפניה. מדינת ישראל תשתנה, אין ברירה. נאחה את השברים ונפעל ביחד לשיקומה של חברה מלוכדת."

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח