פוליטי / מדיני

ח"כ כהנא: "כולנו רוצים לחזק את הרבנות הראשית"

השדולה לשיפור שירותי הדת התכנסה היום (רביעי) יחד עם הארגונים השונים אשר עוסקים בנושאי דת ומדינה לדיון במערך הכשרות לקראת הגשת תכנית המדינה ליישום פסק דין תכנית הגינות שלטונית.

באירוע שהתקיים בזום עקב מגבלות הקורונה הציג יועץ השדולה, עו"ד עמיחי פילבר את תכנית השדולה לשיפור מערך הכשרות בישראל.

עו"ד עמיחי פילבר אמר כי "הפתרון שהצגנו נותן מענה למכלול הסוגיות והכשלים של מערכת הכשרות , הוא יצור מערכת כשרות מקצועית יותר, השגחה טובה יותר לאורך כל שעות היום, עלויות הכשרות לעסקים דומים יהיו אחידים וזולים יותר. שכר המשגיחים יהיה הוגן והם יקבלו את מלא הזכויות. הפתרון המוצע יסדיר את הפעלת מערכת הכשרות ברשויות ללא מועצה דתית ובישובים לא יהודיים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד ירון קטן, לשעבר יועמ"ש הרבנות הראשית הוסיף בדיון כי "מוסכם שיש לשפר את מערך הכשרות. הרבנים, שאחראים על התחום, צריכים לקבל כלים חוקיים ומשפטיים. כאשר מנסים לשפר את מערך הכשרות חשוב שלא יבוא על חשבון היבטים הלכתיים. כל שינוי שיעשה צריך להבחן בקפידה שלא לפגוע במעמדם ובסמכותם של הרבנים וביכולתם לתת כשרות כראוי".

יעל דניאלי, מנכ"לית התאחדות המלונות ברכה על הכינוס החשוב ועל השיח בנושא וציינה כי "המצב היום הוא שאנו נאלצים לרכוש ירקות "גוש קטיף" יקרים ואנו נתקלים בהחמרות והגבלות שהן תוצאה של מערך כשרות לא יעיל. אנו מאמינים שפתיחת השוק לתחרות זה הפתרון הנכון או לחילופין לפתוח את מתן הכשרות לפי אזורים גיאוגרפים. כל רב מוסמך יוכל לתת כשרות באזור מגוריו".

הרב אהד טהרלב מארגון רבני ורבניות בית הלל התייחס בדיון לקשיים בכשרות ולמשבר האמון שיש כלפי הרבנות הראשית והרבנים בכלל ואמר כי "כדי לתקן את המצב צריך לפתוח את השוק לתחרות בכל הארת ומי שיהיה אחראי יהיה הרב המקומי. הרבנות הראשית תפקח מלמעלה".

הרב משה כץ מארגון "כושרות" אמר כי "צריך להתאגד כדי לרומם את התורה ואת שירותי הדת בישראל. לא צריך לנגח את הרבנות. אפשר להתאחד ולמצוא פתרונות.

תומר בן צבי מ"כושרות" הוסיף כי "צריך שתהיה חברה שתרכז את מערך הכשרות ע"י נהלים אחידים שיהיו שקופים, העסקת המשגיחים תהיה בתוך גוף אחד שקוף ומקצועי".

יצחק וזאנה מארגון "חותם" העביר בדיון ביקורת על חוקי הכשרות ואמר כי הם "נתפרו בצורה של טלאי על טלאי." לדבריו, "צריך לייצר חקיקה מסודרת שתבטא את היחס של מדינת ישראל לנושא. הכל צריך להיעשות יחד עם הרבנות הראשית. הממשק בין הרבנות הראשית לרבנות המקומית אינו ברור והגיע השמן לעשות סדר בנושא".

עו"ד אלעד קפלן, מנהל ארגון 'עתים', אמר בדיון: "עלינו להודות שמונופול הרבנות על תחום הכשרות כשל ופגע הן באמון הציבור והן בטיב השירות. כעת צריך להשיב את האמון הציבורי ולדאוג לשירותי דת ראויים. לשם כך צריך לשנות את המנגנון הריכוזי, להסיר את חסמי הכניסה ולאפשר לאלו שרוצים לפעול למתן שירותי כשרות, לצד הרבנות, להתחיל לעבוד. מרגע שיש לגופים שונים אפשרות לתת כשרויות לצד הרבנות הראשית, ניתן לדאוג להגנת הצרכן על ידי שדרוג מעטפת החקיקה הקיימת, יחד עם פיקוח ממשלתי למניעת הונאה בכשרות. בצורה זו נשיג יותר חופש בחירה ויותר כשרות ויהדות גם יחד".

תני פרנק מנאמני תורה ועבודה אמר כי "הדיון כאן מתבסס על הנחה שיש צורך בחקיקה. אני חייב לציין שאני לא רואה אפשרות בטווח הקצר לחקיקה בכנסת לצערי ולכן לדעתי צריך לדבר על אפשרויות נוספות. צריך לנצל את משבר הקורונה בו עסקים קורסים תחת נטל הרגולציה ולספק פתרונות שיקלו על העסקים, גם בנושא הכשרות".

שוקי פרידמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה הבהיר כי "כשרות זה שירות שהמדינה יכולה לתת, אך היא לא בהכרח צריכה לקבוע את הסטנדרט של הכשרות." לדבריו, "את הביצוע צריך להוציא לשוק החופשי. יש ליצור תחרות בכשרות ולא להקים עכשיו מערך שיבצר את מונופול הרבנות. צריך למצוא את הדרך להוזיל את הכשרות אבל לשמור על הרמה שלה. הדבר הכי חשוב שצריך לעשות עכשיו בשוק הכשרות הוא ליצור חובת שקיפות בכשרות. כך כל מי שנותן כשרות יגלה באופן מפורט מה הסטנדרט שלו וכך אזרחים ידעו מהי הכשרות שהם צורכים. יש לייצר סטנדרט אחיד ושקוף של כשרות".

יו"ר השדולה ח"כ מתן כהנא סיכם: "כולנו רוצים לחזק את הרבנות הראשית. כמעט כולנו מסכימים שיש לחזק את כוחה של הרבנות המקומית, המרה דאתרא. התכנית שאנו מקדמים כעת היא הקומה הראשונה שאותה להבנתי ניתן כעת לקדם בשיתוף פעולה. ייתכן כי בהמשך נבין שאפשר לעלות קומה ולקדם דברים נוספים. אני שמח על השיח החשוב שהיה פה ואני רוצה שתראו בי ובלשכתי כתובת לנושאים חשובים אלו. השדולה בראשותי תמשיך להציף ולקדם סוגיות בנושאי דת ומדינה למען ייעול ושיפור שירותי הדת עבור אזרחי ישראל".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח