בריאות

מחקר: בדיקת דם פשוטה מזהה את הגורם השכיח ביותר להפלות טבעיות

מחקר חדש שפורסם ב- Human Reproduction, אחד מכתבי העת הנחשבים ביותר בתחום הפריון, מצא כי בדיקת דם פשוטה מזהה את הגורם השכיח ביותר להפלות טבעיות ואובדני היריון חוזרים.

פרופ' יובל ירון, מנהל היחידה לאבחון טרום לידתי במרכז הרפואי איכילוב ת"א מסביר: "למעלה מ- 60% מההפלות הטבעיות נגרמות בשל הפרעות כרומוזומליות אקראיות בעובר (כגון עודף או חסר של כרומוזום). נשים החוות אובדני הריון חוזרים (3 הפלות ומעלה) נדרשות לעבור בירור מורכב וממושך הכולל בדיקת כרומוזומים בדם להורים (קריוטיפ), הערכת חלל הרחם (צילום רחם או היסטרוסקופיה), ובדיקות דם (להפרעות הורמונאליות, לבעיות במערכת החיסון ולהפרעות קרישה). ברם, בירור זה אינו מגלה את הגורם ביותר ממחצית המקרים. זאת משום שגם באובדני הריון חוזרים תקלות כרומוזומליות אקראיות אחראיות ליותר מ-50% מהמקרים."

עוד אומר פרופ' ירון: "אחת הדרכים לזהות הפרעות כרומוזומליות אקראיות במקרים של אובדני הריון חוזרים היא על ידי בדיקת כרומוזומים בחומר ההפלה. זיהוי הפרעה אקראית בעובר יכול לחסוך את כל הבירור שכן התקלה במקרים כאלה היא בעובר עצמו ולא באם. אולם, בדיקת חומר ההפלה אינה בסל הבריאות ועלותה גבוהה. יתר על כן, לא תמיד ניתן להשיג דגימה של חומר ההפלה כי בחלק מהמקרים ההפלה מתרחשת באופן לא מבוקר או באמצעות טיפול תרופתי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' ירון מוסיף: "במחקר בדקנו את האפשרות לערוך בדיקת דם פשוטה לאיתור הפרעות כרומוזומליות בעובר בהתבסס על חומר גנטי של העובר המצוי באופן טבעי בדם האישה ההרה (cfDNA). המחקר כלל 86 נשים שחוו הפלה בשליש הראשון להריון. מכל המטופלות נלקחו דגימות דם ל- cfDNAובמקביל נלקחה דגימה של חומר ההפלה. תוצאות המחקר הראו כי ב- 55 מקרים זוהתה הפרעה כרומוזומלית בחומר ההפלה. כמו כן, בדיקת הדם זיהתה בהצלחה 83% מהמקרים."

"לפיכך הצעתנו לבירור אובדני הריון חוזרים היא לבצע את בדיקת הדם הפשוטה ל- cfDNA: אם מזוהה הפרעה כרומוזומלית אקראית, הרי שהבירור המורכב להפלות חוזרות אינו נדרש. רק במידה ולא מזוהה הפרעה כרומוזומלית בעובר, יש לערוך את הבירור השגרתי. גישה זו תמנע בדיקות לא הכרחיות, ובזבוז זמן ומשאבים", מדגיש פרופ' ירון.

צילום: pexels
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח