משפטי/פלילי

הפרקליטות מערערת על גזר דינו של יצחק בטיטו, שהורשע בביצוע עבירות מין כלפי קטינים באינטרנט

המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה הגישה היום (שלישי) לבית המשפט העליון הודעת ערעור על גזר דין מקל של 10 חודשי מאסר בפועל בלבד שהוטל על הנאשם שהורשע בביצוע עבירות מין כלפי קטינים ברשת האינטרנט.

לעמדת הפרקליטות, מעשיו של הנאשם הינם חלק מתופעה במימדים מדאיגים של תקיפות מיניות כלפי קטינים ברשת האינטרנט, תוך ניצול הפלטפורמה הווירטואלית לסיפוק דחפים ומאווים מיניים. "קלות ביצוע המעשים, בעידן בו כל קטין עושה שימוש תכוף במחשב, פלאפון או טאבלט, מחייבת יצירת מנגנוני הגנה, שיסייעו להורים להגן על ילדיהם, מהסכנות האורבות להם גם כשהם בחדרם, המוגן לכאורה, מאחורי דלת סגורה… מדיניות הענישה הראויה לעבירות מסוג זה, חייבת לבטא את הסלידה העמוקה מהמעשים, בניסיון לייצר הגנה לקטינים ברשת, ועל אחת כמה וכמה עם עליית השימוש בפלטפורמות טכנולוגיות ונגישותן לקטינים מגיל צעיר מאוד", צוין בנימוקי הערעור.

המדובר בנאשם, יצחק בטיטו בן 54 במועד ביצוע העבירות, אשר ניצל את הקלות, הזמינות והאנונימיות שמספקת רשת האינטרנט וחדרי הצ'ט בכדי ליצור קשר עם מי שסבר שהינן קטינות בנות 11 ו-13.5, מתוך ידיעה כי בשל קטינותן יקל עליו להשפיע עליהן. הנאשם, שהיה מונע מרצון לסיפוק מיני, באופן מניפולטיבי, במספר הזדמנויות שונות לאורך תקופה של מספר חודשים, לעיתים מספר פעמים ביום, יצר מיוזמתו קשר עם שתי סוכנות שהופעלו על ידי המשטרה לאיתור חשודים במרחב הווירטואלי, ושב וניסה לשכנע אותן לשתף עמו פעולה, הדריך אותן כיצד לבצע בעצמן מעשים מיניים, שלח אליהן תמונות עירום שלו ושל קטינות אחרות, ואף ביקש מבת שיחו, שכאמור סבר כי מדובר בקטינה, לבצע בעצמה עבירות מין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הנאשם הורשע על סמך הודאתו במסגרת שני כתבי אישום שאוחדו, בביצוע עבירות של ניסיון לגרם אינוס בקטינה מתחת לגיל 14, ריבוי עבירות של ניסיון למעשה מגונה בקטינה מתחת לגיל 14 ועבירות של ניסיון להטרדה מינית של קטינה מתחת לגיל 15.

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע בגזר הדין כי המעשים המיניים של הנאשם אינם מצויים ברף הגבוה של החומרה, שכן לא נעשו תוך שימוש בכוח או באיומים, והטיל על הנאשם עונש של 10 חודשי מאסר בפועל ומאסר על תנאי.

מכאן הערעור, במסגרתו מבקשת הפרקליטות מבית המשפט העליון להחמיר באופן משמעותי בעונש המאסר שנגזר על הנאשם, שכן לעמדת הפרקליטות, מעשי הנאשם, בנסיבות ביצועם, הינם חמורים ביותר ועונש מאסר של 10 חודשים בלבד, אינו הולם אותם. "הגנה על שלומם של קטינים וגופם ברשת, מחייבת הטלת ענישה ומרתיעה, בין היתר כיוון שמטבע הדברים יכולתם של הקטינים והאחראים להם לשמור על זכויותיהם במרחב הווירטואלי, הינה פחותה באופן משמעותי", צוין בנימוקי הערעור.

מנתוני יחידת הסייבר 105 של משטרת ישראל, עולה תמונה מדאיגה, לפיה רק מתחילת שנת 2020, התקבלו וטופלו מעל ל-1,000 אירועים במוקד, כשמחציתם בעניין פגיעות על רקע מיני, כשטווח גיל מרבית הנפגעים הוא 14-12 והרוב המוחלט של הנפגעים, כ-2/3, הן נפגעות ילדות ונערות. עוד עולה מהנתונים, כי ישנה מגמת עליה בממדי התופעה, כשמספר האירועים הנפתחים מדי חודש במוקד 105 בשנת 2020, הוכפל לעומת 2019.

לעמדת הפרקליטות בהודעת הערעור, ממדי התופעה, כמו גם הקלות בביצוע העבירות, מחייבים ענישה אשר תרתיע את אלו המבקשים להסתתר תחת האנונימיות של המרחב הווירטואלי, לביצוע עבירות חמורות בקטינים, כשהם נעזרים בריחוק הפיזי בכדי לפתח אדישות למעשיהם והשלכותיהם ההרסניות.

אילוסטרציה. קרדיט: freeimages
Back to top button