חדשות הארץ

מעל 27 אלף ש"ח ליקר ביותר: המכירה הפומבית השנתית של עגלי הרבעה התקיימה בגולן

המכירה הפומבית השנתית של עגלי רבייה מעדרי טיפוח, התקיימה כמידי שנה בגולן, עבור בוקרים מקצועיים, ביזמת 'אגודת מרעה', אך עקב מגבלות הקורונה התכנסו השנה הבוקרים וחברי 'אגודת מרעה' ביישוב יונתן, באירוע בעל מתכונת מצומצמת מהרגיל. כ- 40 עגלי הרבעה מהגזעים סימנטל, שארולה ואנגוס הועמדו למכירה הפומבית המקצועית השנתית המנוהלת על ידי 'אגודת מרעה'. עגלי ההרבעה שנמכרו במכירה הפומבית טופחו בחוות הבקר של רמת מגשימים, בקר מבוא חמה, בקר יונתן, בקר קשת ומחוות הבקר של משק שניידר.

המכירה הפומבית נועדה לטפח ולשמר פרים טהורי גזע וגנטיקה משובחת, המורישים את תכונותיהם לוולדותיהם, במטרה להשביח ולהבטיח את איכות הבשר לצרכנים. עגלי הרבייה מטופחים ובשנה האחרונה כמות העגלים הגדלים בחוות הבקר בארץ עמדה על כ- 250 עגלי רבייה מכל הגזעים.

המכירה הפומבית, שהפכה עם השנים לאבן שואבת למגדלים ובוקרים מהגליל והגולן, מתקיימת זאת השנה השישית. דני ברץ, מנהל השיווק של 'צמח תערובות' ומומחה לבשר אומר: "לבקר הישראלי עדיפות באיכות ובטעם על פני העגלים המיובאים מחו"ל. כיום, מרבית הבשר הטרי הנמכר כמקומי הוא למעשה בשר מעגלים מיובאים, שהם חולים יותר, סובלים מסטרס רב ועל כן גם הבשר שלהם פחות טעים. זה אמנם נשמע כקלישאה, או אגדה, אך זו אמת לאמיתה שאיכות הבשר היא תוצאה ישירה של איכות החיים שהייתה לעגל או לפרה. בתהליך גידול עדר הפרות בשטח המרעה, מפעל 'צמח תערובות' מספק מזון עם ערכים תזונתיים, כאלו המשלימים את מה שהמרעה אינו מספק, במיוחד בעונה החמה, כאשר הצמחייה יבשה וקמלה. לשם כך פותחו ביחד עם בוקרי 'אגודת מרעה', תערובות מיוחדות בעלות ערכים תזונתיים שנדרשים לפרות. בנוסף, לעגלים מוגשות תערובות ללא אנטיביוטיקה וללא זרזי גדילה, שפותחו במפעל 'צמח תערובות', שחרט על דגלו ערכים מחייבים לאורך כל תהליך הגידול והשיווק. לבחירת הגזעים חשיבות רבה באיכות הבשר ופרות שלא מתאימות לתנאי השטח והאקלים, לא ישרדו או יסבלו מפציעות ומחלות. על מנת להבטיח עגלים בריאים וחסונים, משקיעים בבחירת האימהות והאבות שלהם, שיורישו להם תכונות גנטיות ופיזיות כגון גוף גדול עם שרירים מפותחים ועמידות לתנאי האקלים והשטח". "בייחוד בתקופה זו, יש לצרוך בשר מקומי אמיתי שגודל תוך שמירה על רווחת בעלי החיים, איכות הסביבה ובריאות הצרכנים" מוסיף ברץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

העגלים שהוצגו במכירה הפומבית בני 15-18 חודשים, שוקלים בממוצע כ- 600 ק"ג והיקף אשכיהם מגיע עד 40 ס"מ. הבוקרים שהשתתפו במכירה הפומבית קיבלו נתונים מלאים לגבי כל עגל הרבעה, הכולל תאריך לידה, אופן ההמלטה, נתונים יומיים של עלייה במשקל, נתונים על ההורים של עגל הרבייה, מבנה העטין והיסטוריית ההמלטה של האם. בנוסף, משק מוצא, נתוני ביצועים אישיים, ביצועי הרבעה של אביהם ועוד תכונות הורשה גנטיות, שמתחשבים בהן בעת המכירה.

כל העגלים עוברים בדיקות פוריות לוודא שאינם עקרים ובנוסף, מקבלים העגלים חיסונים ואישורי בדיקות ווטרינריות וזאת על מנת להמשיך את השבחת הגזעים ולטפח תכונות מכריעות לעמידות עגלי ההרבעה בתנאי האזור, כגון חוזק רגליים, מבנה וצורת הליכה, התורמות להשבחת העדר הישראלי. העגלים מוצגים בזירה, סביבה יושבים הבוקרים והכרוז עורך את המכירה הפומבית, כאשר עגלי הרבייה הנבחרים מבניהם שעמדו בכלל המבחנים נמכרים החל מ- 12 אלף ₪ ולכל המרבה במחיר.

מהמכירה הועברו עגלי ההרבעה לחוות הבעלים החדשים ויעסקו בהרבעת הפרות בעדרים ובייצור דור צאצאים בריא בעל איכויות גבוהות יותר לעדר הבקר המסחרי.

תום חזן, יושב ראש 'אגודת מרעה' אמר: "מטרת האירוע היא השבחת העדרים של חברי 'אגודת מרעה', ששותפים בה הן המוכרים והן הרוכשים את העגלים, הנפגשים לאירוע שכולו בירה, בשר ואווירה מפרגנת וטובה. עדרי הבקר בגולן מהמובילים והטובים בארץ ונמצאים כל העת במגמת שיפור וייעול, על מנת לספק את הבשר הטוב והאיכותי ביותר לצרכני הקצה. 'אגודת מרעה' פועלת לאורך השנים על מנת להקל על המגדלים בשטח, על ידי עזרה הדדית הן בשיתוף מידע והן בכיבוי שרפות המתפרצות בשטחי הגולן והגליל. בנוסף, 'אגודת מרעה' מייצגת את המגדלים אל מול הרשויות השונות כגון השירות הווטרינרי, משרד החקלאות וכו'. הבוקרים של 'אגודת מרעה' שומרים במשך שנים רבות על שטחי הגולן ובכוונתם להמשיך עוד שנים רבות למרות הקשיים".

צילום: מתן בן ישי, צמח תערובות
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח