חדשות הארץ

נתניהו: הזהירו אותנו שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מידיים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (ראשון) במסיבת עיתונאים על הסגר שהחליטה הממשלה בעקבות המשך העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה ואמר כי המתווה כרגע הוחלט לשלושה שבועות, עד שמחת תורה עם אפשרות שזה יימשך.

נתניהו פתח עם נסיעתו לוושינגטון הלילה לטקס הסכם השלום עם איחוד האמירויות ואמר: "אזרחי ישראל, הלילה אני יוצא בשליחותכם למשימה היסטורית: להיפגש עם נשיא ארצות הברית ועם נציגי איחוד האמירויות ובחריין. אני יוצא להביא שלום תמורת שלום, שלום מתוך עוצמה. שני הסכמי שלום בחודש אחד. זהו עידן חדש של שלום שאני פועל למענו 25 שנים. ההסכמים הללו יהיו איחוד של שלום מדיני ושלום כלכלי – הם יזרימו למשק שלנו מיליארדי דולרים בהשקעות, בשיתופי פעולה כלכליים, במיזמים וזה תמיד טוב אבל זה טוב במיוחד בקורונה."

נתניהו המשיך עם הסבר על התפשטות הקורונה בכל העולם ועל ההישגים של ישראל לבלימת המגיפה, "זה שישה חודשים שמגפת הקורונה מכה בכל העולם. קרוב ל-30 מיליון איש נדבקו, קרוב למיליון בני אדם מתו. כאן בישראל היינו בין הראשונים בעולם להבין את גודל הסכנה: סגרנו את השמיים והנהגנו גם סגר בתוך המדינה. בזכות ההחלטות הנכונות הללו, מספר החולים הקשים בישראל הוא מן הנמוכים בעולם ביחס לאוכלוסיה. גם מספר הנפטרים, אף על פי שכל אחד הוא עולם ומלואו, הוא בין הנמוכים בOECD ביחס לגודל האוכלוסייה. כיוון שהיינו בין הראשונים לסגור את הכלכלה, יכולנו להיות בין הראשונים לפתוח אותה. נתנו הלוואות ומענקים לכם, אזרחי ישראל, לעצמאים, לעסקים, למובטלים. וכיוון שהיינו מן הראשונים לפתוח את הכלכלה, הכלכלה שלנו במצב טוב יותר מרוב כלכלות העולם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נתניהו הדגיש את מצבה של ישראל מול מדינות אחרות בעולם, "אני יודע שיש עוד המון בעיות ויש קשיים, ואנחנו עובדים בלי סוף כדי לעזור לכם, אזרחי ישראל. אבל חשוב לי להראות לכם מה קורה כאן. התכווצות הירידה בתוצר – תראו איפה נמצאת ישראל. ארה"ב, גרמניה במצב יותר קשה, ממוצע האיחוד האירופי כמעט כפליים מאיתנו – איטליה, צרפת, בריטניה, ספרד. כלומר, זה שפתחנו מוקדם את הכלכלה ופתחנו אותה מהר, היה לזה צעד כלכלי מובהק. ההחלטה שלנו הביאה לכך שיש לנו פחות חולים קשים, פחות נפטרים ופחות פגיעה בכלכלה ביחס לעולם. אבל כשפתחנו את הכלכלה, בסוף מאי, אני אמרתי, ואני מצטט את עצמי: "זה יהיה כמו אקורדיון, פותחים כשהתחלואה יורדת, מכווצים כשהתחלואה עולה". וזה בדיוק מה שקורה עכשיו בכל העולם, בכל המדינות האלה, וגם במדינות אחרות. באוסטריה ובאוסטרליה, בספרד ובצרפת, בגרמניה ובריטניה, בכל המדינות הם פתחו, התחלואה עלתה, ואז הם מתחילים להגביל ולסגור. באזורים מרכזיים באוסטרליה, במדינה כמו ויקטוריה, שהיא כמעט בגודל של מדינת ישראל פשוט הנהיגו סגר, כך בניו-זילנד, בספרד, אזורים שלמים שנמצאים כבר בסגר של הגל השני."

"כשעלתה התחלואה אצלנו שאלתי את הפרויקטור, את פרופ' גמזו, ואת צוות המומחים שלהם: "איך אנחנו נדע מתי שוב נצטרך לסגור את האקורדיון?" והמומחים הרפואיים אמרו לי דבר ברור, הם אמרו: "נסגור כשמערכת הבריאות תניף דגל אדום". אני חייב לציין לזכותם שהם אמרו: "בואו, אפשר להמשיך למשוך", אף על פי שהתחלואה גבוהה, במשך חודשיים היא הייתה על גובה של קרוב ל-2,000 חולים ביום. אבל הם אמרו שאין לנו חולים קשים, והנפטרים הם בקצב עדיין יחסית נמוך, ולכן משכנו עם הגבלות מינימליות עד לשבוע שעבר. ביום חמישי הם הניפו דגל אדום. בכירי משרד הבריאות ומנהלי בתי החולים הזהירו אותנו שמצב התחלואה מחייב נקיטת צעדים מידיים. חלק מהצוותים הרפואיים ובתי החולים נמצאים בעומס יותר."

נתיהו הבהיר כי "זו לא בעיה של מכונות הנשמה – נתנו להם. זו לא בעיה של מיטות – נתנו להם, דאגנו לכל זה. זאת בעיה של שחיקה אנושית של הצוותים הנפלאים הללו שעובדים במסירות בלתי רגילה סביב השעון. אף על פי שתגברנו אותם, אין אפשרות להחזיק מצב של חולים קשים מבחינה אנושית. הם גם מזהירים אותנו מזינוק פתאומי במספר החולים הקשים. היית ב-2,000, פתאום הגעת ל-4,000, מי יודע לאן תגיע עכשיו. וזה גם יגבה מספר נפטרים שלא הכרנו. כולנו גם מבינים עוד דבר שהם אומרים לנו: "החורף מתקרב, ואז ייתכן שאנחנו נעמוד בפני סכנה משולבת, גם של מגפת קורונה וגם של מגפת שפעת". ולכן, אנחנו נערכים מראש. הנה מה שהרופאים אומרים: "הדקו את ההגבלות עכשיו". וגם הכלכלנים אומרים: "אם אתם צריכים להדק אז תעשו את זה עכשיו, בתקופת החגים, כי בחגים הכלכלה ממילא עוברת להילוך נמוך".

קרדיט: חיים צח / לע"מ

"היעד שלנו הוא לבלום את העלייה" הסביר ראש הממשלה והוסיף, "להפחית את התחלואה, לצאת לשגרת הקורונה, לשגרת הרמזור, כשגרת הקורונה, יחד עם יכולת קיטוע שכבר עכשיו קיימת ועובדת, והיא תעבוד עוד יותר טוב בעוד שבועיים-שלושה. לכן היום בישיבת הממשלה אנחנו קיבלנו את ההחלטות למתווה מהודק לשלושת השבועות הקרובים עם אפשרות שזה יימשך, אבל כרגע אנחנו מחליטים עד שמחת תורה.

אני מבקש להראות מה אנחנו החלטנו. דבר ראשון, המגזר הציבורי יפעל במתכונת מצומצמת על בסיס מתכונת מארס-אפריל. אתם זוכרים את זה. המגזר הפרטי יעבוד כרגיל, אבל ללא קבלת קהל, חוץ מאשר שירותים חיוניים שימשיכו לעבוד כרגיל. יהיה מתווה מיוחד לתפילות בחגים. הסופרמרקטים, בתי המרקחת, והמשלוחים ימשיכו לפעול. תהיה דרישה להימנעות מהתקהלויות – זה אולי הדבר הכי חשוב, להימנע מהתקהלויות, שם ההדבקה הגדולה. ואנחנו מבקשים 10 אנשים בחלל סגור, 20 אנשי בקפסולות בחוץ. וכן, גם הגבלת תנועה של 500 מטר. כן, אנחנו נאפשר ספורט יחידני, זה יהיה בתקנות שמעבדים לזה, ולכל מה שאמרתי כאן יש תקנות מפורטות שהממשלה תאשר ביומיים הקרובים."

בנוגע לקושי הכלכלי העצום בו נתונים אזרחים רבים כתוצאה מהמצב אמר נתניהו, "אני יודע שהצעדים הללו כרוכים במחירים קשים לכולנו. זה לא החג שאנחנו רגילים לו, בטח לא נוכל לחגוג עם כל בני המשפחה המורחבת, ויהיו גם מי שיפגעו מהסגר, בעלי עסקים ואחרים. ולכן, אני הנחיתי את שר האוצר לגבש חבילת סיוע כלכלית למי שנפגע מהסגר, והוא יעשה זאת, הוא יגיש זאת לממשלה עד יום חמישי הקרוב. אגב, יהיו עוד תוכניות, חלקן כבר מוכנות. למשל, היום כבר ישבתי שוב עם שר האוצר, עם נגיד בנק ישראל, עם פרופ שמחון, עם מנכ"ל משרדי ואחרים. אני מבטיח לכם – אנחנו נעבור את זה יחד: חילונים, חרדים, יהודים, ערבים, דרוזים, כולנו."

לסיכום אמר ראש הממשלה, "אני קורא לכולם להישמע להנחיות משרד הבריאות. זה אומר מסכות, שמירת מרחק, מניעת התקהלויות מסוכנות. אלה הצעדים הבסיסיים. אם לא נקפיד עליהם המגפה תתפשט, והנגיף יכה בנו. הוא יכה בנו, הוא יכה בהורים, הוא יכה בסבא ובסבתא. אבל אם נקפיד על הכללים, ובזה אני גם בטוח, אנחנו ננצח את הנגיף. אני רואה כבר את החיסון בדרך, ואני רואה גם בדיקות מהירות שמשנות את הנגיף ואת אורח חיינו – זה בדרך. בעוד כמה ימים אנחנו נחגוג את ראש השנה. בתפילת הימים הנוראים אנו מבקשים: "אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך, מי ייתן ותפילתנו זו תתגשם"."

Back to top button