בריאותחדשות הארץ

עשרות פניות לשימור ביציות בבי"ח רמב"ם: "להנגיש את האפשרות הנפלאה הזאת לכלל הציבור"

עשרות פניות של נשים המעוניינות בשימור ביציות הגיעו אל יחידת ה-IVF של רמב"ם בחודשיים האחרונים, חלקן הארי כבר נמצא בתהליכים מתקדמים לביצוע ההליך הרפואי.

מדובר בקפיצה גדולה במספר הנשים המעוניינות בשימור ביציות מבחירה ולא על רקע רפואי.

"נראה שהמודעות לנושא הולכת וגדלה בתקופה האחרונה", מסביר דר' עופר פאינרו, מנהל יחידת ה-IVF של רמב"ם, "אם עד לאחרונה ההליך היה יותר פופולארי בחו"ל ובארץ נעשה בעיקר בנסיבות רפואיות, הרי שהיום מדובר בנושא חם בארץ שהופך לסטטוס קוו בקרב נשים צעירות שרוצות ליהנות מהאפשרות של אימהות בגיל מאוחר יותר".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בין השגרירות הבולטות של שימור ביציות בארץ ניתן למנות את מעיין אדם, נטלי דדון ושפיטה אשר החליטו להקפיא לאחרונה ביציות ודיווחו על כך ברשתות החברתיות. "השיח על פוריות בכלל וסוגיות שונות שקשורות בו הפך לפתוח ומקיף בחברה הישראלית", מציין דר' פאינרו ומוסיף, "הפן החיובי הוא שנשים מקבלות מידע ופרספקטיבה אחרת על הליכים שבעבר היה קושי לדבר עליהם או לקבל עליהם נתונים. השיתוף בחוויה וההבנה שיש עוד אפשרויות בהחלט מניע רבות לפעולה".

הקפאת ביציות או שימור ביציות הוא תהליך שמאפשר לנשים לשאוב ביציות מגופן בגיל צעיר יותר ולשמר אותן בהקפאה עד שהן מחליטות לנסות ולהרות. בעתיד הנשים הללו תוכלנה להפוך לאימהות גם בגילאים מאוחרים יותר, באמצעות הפריה חוץ גופית ובעזרת ביציות צעירות יותר.

"שימור ביציות חברתי עוסק בעצם בבחירה של האישה", אומר דר' פאינרו, "אנחנו ברמב"ם הרמנו את הכפפה והחלטנו לסייע לנשים לממש את האפשרות הזו במקום שמרכז ידע, ניסיון ורב-מומחיות. כיאה לסוגיה חברתית, גם למחיר ולתנאים שאנחנו נותנים למטופלות שלנו יש ביטוי חברתי", הוא מוסיף בחיוך, "אנו מרכז רפואי ציבורי ומשכך אנו רואים בזה שליחות להנגיש את האפשרות הנפלאה הזאת לכלל הציבור ולא רק לנשים מבוססות כלכלית".

כיום עושים שימוש בשיטה חדשה המאפשרת הקפאה מהירה יותר של הביציות, באמצעות זיגוג (או ויטריפיקציה בלעז). מדובר בטכניקה שטומנת בחובה יתרון משמעותי נוסף – לעומת השיטה הישנה, היא למעשה מגינה על הביציות מפני נזקי תהליך ההקפאה ומאפשרת הצלחות רבות יותר בשימוש בביציות הללו בהמשך. לדבריו של דר' פאינרו, עם הידע והניסיון שנצברים יש היום יותר עוברים, הריונות ולידות בסופו של התהליך הזה.

על פי נהלי משרד הבריאות, בישראל מתאפשר שימור פריון מסיבות שאינן רפואיות, לנשים אשר מלאו להן 30, אך טרם מלאו להן 41 והן יכולות לעבור תהליכי פוריות ושימוש בביציות המוקפאות עד גיל 54. לפי הנתונים הקיימים כיום, ככל שהביציות מוקפאות בשלב מוקדם יותר, כך הסיכוי להרות בשימוש בהן עולה.

צילום: הקריה הרפואית רמב"ם
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח