איראןחדשות חוץ

אמנסטי: הוצאתו להורג של המתאבק האיראני נביד אפקרי היא "עיוות צדק נוראי"

'אמנסטי אינטרנשיונל' גינתה היום (שבת) את הוצאתו להורג אלוף ההיאבקות האיראני נביד אפקרי, בחשאי, מבלי שקיבל הודעה קודמת על גזר הדין הצפוי לו או לבני משפחתו ופרקליטיו, לאחר משפט שהיה בלתי הוגן באופן חמור. אמנסטי סבורה שההוצאה להורג היא כי עיוות מחריד של הצדק שדורש פעולה בינלאומית מיידית.

מטעם התנועה נמסר: "נביד אפקרי היה אדם צעיר עם עתיד מבטיח לפניו. הוצאתו להורג תוך בוז מוחלט וביטול העקרונות הבסיסיים ביותר של צדק מדגימה באופן נוסף את אכזריותו של עונש המוות. סדרה של שופטים בבתי דין שונים השתמשו ב'הודאות' שנסחטו בכוח תחת עינויים, ובאופן עקבי לא חקרו את תלונותיו של אפקרי בדבר עינויים", אמרה דיאנה אלתהאווי, סגנית מנהלת אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.

לפני הוצאתו להורג, נביד אפקרי בן ה-27 היה נתון למגוון מחריד של הפרות זכויות אדם ופשעים כלפיו, בהם: העלמתו בכפייה, עינויים ויחס בלתי הולם שהובילו ל"הודאות" כפויות, שלילת גישה לעורכי דין ועוד ערבויות למשפט הוגן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נאמר מטעם התנועה: "האיש הצעיר הזה חיפש נואשות עזרה בבתי המשפט ומשפט הוגן שבו יוכל להוכיח את חפותו. ישנן הקלטות שדלפו אל מחוץ לאיראן וחושפות שהוא התחנן בקולו שלו בבית המשפט שהשופטים יחקרו את תלונותיו בדבר עינויים, ושיובא אסיר אחר שהיה עד לעינויים על מנת שיעיד – ותחינותיו זכו להתעלמות באופן בלתי חוקי ואכזרי", הוסיפה דיאנה אלתהווי. לפי שהוצא אפקרי להורג דלפה עוד הקלטה שלו מתוך הכלא, שבה אמר "אם אוצא להורג אני רוצה שתדעו שאני חף מפשע, ושאף על פי שניסיתי ונלחמתי בכל כוחי כדי שאשמע – הוצאתי להורג. בהתחשב במדיניות החסינות מעונש שמנהיגה איראן, אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית, לרבות גופי זכויות האדם של האו"ם והמדינות החברות באיחוד האירופי, לפעול בעוצמה כדי להתערב בנעשה באיראן באמצעים ציבוריים ופרטיים", הוסיפה אלתהווי. "אנחנו מבכים על השימוש החוזר ונשנה של הרשויות באיראן בעונש המוות, מה שהקנה לה את התואר המגונה של אחת המוציאות הגדולות והעקביות להורג בעולם. אין כל הצדקה לעונש המוות, שהוא עונש אכזרי, בלתי הומני ומשפיל באופן אולטימטיבי ואנחנו קוראים לרשויות באיראן לחדול ממנו".

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח