פוליטי / מדיני

1500 עובדי רשויות מקומיות יוכשרו כחוקרים אפידמיולוגיים

ועדת המשנה למדיניות ואסטרטגיה בכנסת, בראשות חבר הכנסת צבי האוזר, קיימה היום (ראשון) דיון נוסף בנושא היערכות צה"ל ומשרד הביטחון לסיוע במאבק בנגיף הקורונה, בו השתתפו משה אדרי, עוזר שר הביטחון להתגוננות, ותת אלוף איציק בר, ראש מטה פיקוד העורף.

ישנם 300 חוקרים אפידמיולוגיים במפקדת 'אלון' לקטיעת שרשרת ההדבקה בפיקוד העורף, הפועלת תחת הכוונה ומדיניות של משרד הבריאות. חוקרים אלה פועלים במקביל ל-500 החוקרים של משרד הבריאות ו-35 אחיות אשר מבצעות את החקירות המורכבות והמסובכות. אותם 300 חוקרים הם עתודאים, אשר נמצאים בין שנות הלימודים האקדמיות, ושובצו בתפקיד זה עד סוף חודש אוקטובר הקרוב. כיום יש מכרז לספק אשר יפעיל 300 חוקרים אזרחים במקומם, לכשישובו ללימודים.

בנוסף, לאחר סיכום שהושג עם משרד הפנים והשלטון המקומי, נמצאים כעת כ-1500 עובדי רשויות מקומיות בהליך הכשרה לבצע גם הם חקירות אפידמיולוגיות. עובדים אלה יישארו בתפקידם ברשות, ובנוסף על תפקידם, בהסכמתם, ישמשו גם כחוקרים באותה רשות מקומית, תמורת תמרוץ כספי נוסף. ברשויות בהן עד 10,000 תושבים יהיו 3-5 חוקרים, עד 40,000 תושבים 7-10, ומעל זה עד 20 חוקרים – הכל לפי שיקול דעת ראש הרשות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סך הכל, בעוד כחודש, צפויים להיות כ-2300 איש אשר יעסקו בחקירות אפידמיולוגיות. על בסיס זה היעד שהוצב לאיתור כל המגעים של חולה מאומת, הוא 6 שעות, במקום כ-24 שעות כיום. עד סוף החודש תוקם מערכת אחודה לכל החוקרים, אשר תעדכן 'און ליין' עם כל זיהוי חולה מאומת חדש, ותאפשר לבדוק את קצב ביצוע החקירות, וכן לרכז מאמץ אל מול אירוע נקודתי ככל שיהיה צורך, ולייצר למידה, הסקת מסקנות וניתוח נתונים.

השלב הבא הוא לאפשר לחוקרים לקבל החלטה במסגרת החקירה האפידמיולוגית, כי אדם שבא במגע עם חולה מאומת, הוא, בסבירות גבוהה, כבר חולה גם כן, ובו ברגע להוציא לו הפנייה לבדיקת קורונה. זאת, במקום לשלוח אותו לקופת החולים לקבל את ההפניה, ובכך לקצר את זמני הזיהוי של הנדבקים, ולעצור אותם מלהדביק אחרים מוקדם ככל האפשר.

יושב ראש הוועדה החמיא על השיפור המסתמן במערך החקירות האפידמיולוגיות והוסיף כי ככל שאכן ייראה שיפור שכזה בביצוע החקירות, הרי שהדבר יהיה קריטריון חשוב בבואה של הוועדה להחליט אם יש עוד צורך בשימוש בשב"כ לאיתור מגעים.

בנוסף, נמסר לוועדה כי כ-6000 משרתים בצה"ל נמצאים היום בבידוד. לאור זאת, פנה יו"ר הועדה, ח"כ האוזר לעוזר שר הביטחון לבחון ביצוע בדיקת קורונה לחיילי צה"ל שנמצאים בבידוד ביום ה-9 לבידוד ולשחרר כל מי שנמצא שלילי בבדיקה ביום ה-12 לבידוד. משמעות של פעולה זו היא קיצור בפעול של רבע מזמן הבידוד הממוצע.

סוכם כי משרד הביטחון יבחן, למול משרד הבריאות, דפוס פעולה זה שהוצג בדיון קודם של הועדה על ידי ד"ר בועז לב, ראש צוות הטיפול במגפת הקורונה. יושב ראש הועדה הבהיר כי על הצבא לאמץ עקרון קיצור הבידוד בכפוף לקיום בדיקה ובצורה כזו לשמש כפיילוט מקדים לאישור הסדר דומה לכלל הציבור. יושב ראש הועדה הדגיש שמה-1 ביולי נכנסו לבידוד קרוב ל-900 אלף ישראלים וקיצור תקופת הבידוד תחסוך למשק 150 מיליון ש"ח בחודש.

קרדיט: pixabay
Back to top button