פוליטי / מדיני

מנכ"ל חברת החשמל: הוזלה של מחירי הגז ב- 25%, תגרום להוזלה של רק כ-2% במחירי החשמל

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט בכנסת בראשות חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד) שמעה היום (רביעי) סקירה מאת נציגי רשות הגז, חברת חשמל וחברת נתיבי הגז הטבעי.

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר בדיון, כי לפי הנחיית שר האנרגיה עד סוף 2025 כל ששת יחידות ייצור החשמל יעברו לייצור על גז. "אנחנו מתכננים להשאיר ארבע יחידות פחם שנפעיל אותם רק למקרה חירום במידה ותהיה תקלה באספקת גז. אנחנו מכינים תוכנית שימור להפעלת יחידות חירום תוך שבועיים מרגע ההחלטה. יש שאלות של יעילות השימור והעלויות הכרוכות בכך. אנחנו בדיון על כך מול רשות החשמל." לדבריו, יחידה שמופעלת על גז, מייצרת כ-10% פחות מיחידה שפועלת על פחם.

המנכ"ל השיב לשאלת חבר הכנסת מתן כהנא כי לטענת חברות הגז, ועדי עובדי חברת החשמל מונעים את האצת המעבר לייצור חשמל מפחם לגז ואמר כי זה שקר גס. אנחנו עובדים בקצב המהיר ביותר. ולפי תכנית סדורה שלטענת המהנדסים של החברה, היא מאוד אגרסיבית. לדבריו, לא יהיו הבדלים משמעותיים בהיקף העסקת כ"א בין ייצור בגז לפחם, וכי לוועדי העובדים זה לא משנה. בסוף 2024 נעבוד עם כ-9,000 עובדים, אמר המנכ"ל. בעניין מחירי החשמל מנכ"ל חברת החשמל השיב לחבר הכנסת אוריאל בוסו ואמר כי בהנחה שתהיה הוזלה של מחירי הגז ממאגר תמר ב-25%, ההנחה תגרום להוזלה של רק כ-2% במחירי החשמל לצרכן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנכ"ל איגוד חיפושי הגז והנפט בארץ מר אמיר פוסטר סבור שחברת החשמל יכולה לייצר חשמל רק מגז כבר בסוף שנת 2023, שנה לפני התכנית של חברת חשמל. לדבריו, צריך למנות פרוייקטור שיקדם את הצריכה בגז ויוריד חסמים במשרדי הממשלה.

נציגת לובי 99, מירב דוד, טענה שחברת חשמל יכולה וחייבת לשלם לספקיות הגז מחירים נמוכים יותר מאלו שמשולמים היום, ובכך להוזיל את החשמל לצרכן.

מנכ"ל חברת חשמל דחה את דבריהם ואמר ביחס למחירי הגז, כי החברה מכבדת הסכמים. וביחס להסבת יחידות ייצור החשמל לגז, טען בלוך כי החברה פועלת על פי תכנית רב שנתית סדורה.

ייושב ראש דירקטוריון חברת נתיבי הגז הטבעי איתן פדן אמר בעניין מאגר גז בארץ, כי עניין אחסון הגז בארץ, תלוי בסדרי עדיפויות, הקצאת משאבים וניהול סיכונים. אנחנו חושבים שצריך שיהיה לנו מאגר למקרה חירום. בחנו את מאגר ים טטיס, במחשבה להפוך אותו למאגר. אולם מסתבר שהוא נפגע ע"י כניסת מי-ים למאגר.

ראש תחום כלכלה ברשות הגז הטבעי, שרה הדר, אמרה שנושא אחסון הגז, חשוב מבחינת ביטחון אנרגטי למדינת ישראל ואנחנו עובדים על זה.

נציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת עמי צדיק הציג בדיון מסמך תחזית הכנסות לקרן וחסמים לצריכת גז. בעניין מחירי הגז בארץ, אמר צדיק, כי קיים מעין ניגוד עניינים מובנה בין האינטרס של הקרן, לאינטרס הציבורי. לדבריו, מחיר הגז בישראל גבוה יותר ביחס לעולם. החסם העיקרי הוא חיבור תשתיות החלוקה וההולכה. בהתאחדות התעשיינים טוענים לאורך שנים שקיימים חסמים שמונעים חיבור מפעלים לגז. למדינה יש אינטרס ברור להגברת צריכת הגז הן מבחינת המחיר והן מבחינת זיהום האוויר. אולם בהיקפי הצריכה הנמוכים בארץ, אנחנו דומים למדינות שמייבאות גז ולא למדינות שמייצרות גז. לעומת זאת, העלייה בצריכה בשנים 2008-2018 גדלה בקצב מהיר מאוד ביחס לעולם. צמחנו בכ-192% (כ-11.3 bcm בשנת 2019 לעומת 3.8 בשנת 2008). רק סין שצמחה ב-245%, גדלה יותר מאיתנו.

יושב ראש הוועדה חבר הכנסת דיכטר הודיע שהוא יזמן ישיבה מיוחדת לבחון כיצד ניתן להאיץ את צריכת הגז לתעשייה מתוך מטרה לגרום לצמיחה בהכנסות התגמולים בקרן העושר, והוזלת מחירי היצור בתעשייה, הוזלה שתשפיע על מחירי הצריכה למשקי הבית בארץ.

אסדת הגז. צילום: המועצה האזורית חוף הכרמל
Back to top button
אפשר התראות מסכים לא תודה