פוליטי / מדיני

"בשביל עוד 1,200 ש"ח בן אדם יצא לעבוד? יעדיף ללכת לים"

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות חבר הכנסת חיים כץ קיימה הבוקר (רביעי) דיון בנושא אבטלת צעירים ושחרור חסמי כניסה לצעירים בשוק העבודה. הדיון התקיים ביוזמת חברי הכנסת יוראי להב הרצנו ומנסור עבאס.

בפתח הדיון אמר חבר הכנסת להב הרצנו: "יש היום בישראל מעל 510,000 מובטלים, למעלה מ-169,000 מהם צעירים מתחת לגיל 35. מתווה החל"ת מתמרץ צעירים ללכת לים או להישאר בבית. אני לא מכיר עוד מדינה שמתמרצת אבטלה במקום עבודה, אנחנו בדרך לקטסטרופה, עלולים מאבדים פה דור שלם שנמנע מלהיכנס לשוק העבודה".

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר אמר: "צריך לראות אנחנו מעודדים עובדים לחזור לעבודה כי יש היום מצוקה אמיתית למעסיקים. הרבה עובדים נקראים לחזור לעבודה ולא מעוניינים – זה צריך להיות בגדר התפטרות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יושב ראש הוועדה ח"כ חיים כץ הסכים: "בנאדם יושב בבית ומקבל 4,800 ש"ח במקום 6,000 ש"ח. הוא אומר לעצמו- בשביל עוד 1,200 ש"ח אני אצא לעבוד 200 שעות? הוא יעדיף ללכת לים. העסק לא עובד, צריך למצוא פתרון אחר".

חבר הכנסת אלכס קושניר סיפר כי מעסיקים מתריעים בפניו שעובדים לא מסכימים לחזור, אלא אם יעבדו ב'שחור', כדי לא לאבד את דמי החל"ת.

ד"ר סוזי סופר-רוט, פסיכולוגית ראשית של שירות התעסוקה ציינה: "אנחנו מוטרדים מתופעה שאנחנו מכירים בעולם מהמשבר של 2008 שכאשר יש תקופה שבה לא עובדים לאנשים אין אפשרות להתפתח, לרכוש ארגז כלים ולנתב את עצמם לתעסוקה עתידית, זה זמן שלא חוזר".

אורי מתוקי, הסתדרות הנוער העובד והלומד אמר: "אני לא חושב שיש תופעה נרחבת של עובדים שלא רוצים לחזור לעבוד, אבל בלי מודל העסקה גמיש נראה צעירים רבים נשארים מובטלים. הענפים של צעירים- מסעדות, אולמות אירועים, הדרכות נוער- הולכות ונמחקות. בשגרה הרבה צעירים עובדים לתקופות קצרות כדי לטוס לחו"ל. עכשיו אין טיסות והמשמעות היא שכולם כאן וחסרות משרות".

לסיכום אמר יושב ראש הוועדה ח"כ חיים כץ: "הוועדה קוראת לאוצר לעשות מסלול חדש, שיתגמל על חזרה למקום העבודה, יותר מהחל"ת. גם המדינה תצא נשכרת וגם העובדים. לצד זאת נוצר מצב שרבים שנכנסו לאבטלה לפני ינואר 2020 ולא נכללים במתווה החל"ת מגיעים לפת לחם כי אי אפשר למצוא עכשיו עבודה. לכן אנחנו קוראים להרחיב את מעגל הזכאים לדמי אבטלה לאנשים שפוטרו החל מה-30.9.19, זה ייתן מענה לכ-50,000 משפחות".

Back to top button