חדשות הארץ

נתניהו: קנונייה פוליטית ומושחתת להפיל ראש ממשלה

ראש הממשלה נתניהו התייחס הערב (שלישי) לפרטים שחשף אמש העיתונאי עמית סגל בערוץ 12 בנוגע לחוקרים בתיקי רה"מ ואמר: "בעקבות הפרסום המטלטל של עמית סגל, הדבר הראשון שהתגלה כאן זה דבר מדהים, התגלה כאן שיש פה חקירות פוליטיות, חקירות שהיו מזוהמות מהרגע הראשון. תפירת תיקים שהמטרה להפיל ראש ממשלה מכהן. למה המטרה להפיל אותו באמצעים האלה? כי לא מצליחים להפיל בדרכים אחרות. אבל מה שכולנו ראינו אתמול זה בכירים במשטרה ובפרקליטות מטייחים חקירות, משבשים חקירות, קוברים חקירות, מכסתחים אחד את השני והכל למען מטרה פוליטית."

נתניהו התייחס גם לאירוע הדריסה באום אל חיראן ואמר: "אני קיבלתי דיווח, שאלתי 3 פעמים את המשטרה וקיבלתי דיווח מלשכת המפכ״ל שהאירוע באום אל חיראן היה דריסה של פיגוע טרור. אז אני קודם כל רוצה להביע בשמי התנצלות בפני משפחת אל-קיעאן, שאבי המשפחה, אזרח ישראל נהרג, אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי. אני אמרתי באותה העת שיש כשלים קשים מאוד בעבודת המשטרה, והם אמרו חלילה שהתקשורת תחשוף את הכשלים הללו כי אז ניתן גיבוי לטענות של נתניהו."

"אבל זה הרבה יותר גרוע ממה שאמרתי" הוסיף נתניהו והסביר "כי המחלקה לחקירת שוטרים רצו לחקור את האירוע, ושי ניצן פרקליט המדינה סירב. הוא קבר את זה. הוא שלח אימייל בו אמר: ״המפכ״ל אכן פעל באופן שערורייתי אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול, זה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת המערכת ודי לחכימה.״ זה הציטוט. שחור על גבי אימייל. הוא אומר לך – לא נתניהו – לא חוקרים, ועכשיו, אם זה עוזר לנתניהו -קוברים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות, מעוותים את הצדק, מעוותים את האמת מסיבות פוליטיות לפי מה שנוח להם." אמר נתניהו.

"אתמול הייתה עוד דוגמא בדיוק לדבר הזה, שגם היא נחשפה. חוקר בכיר בתיקים נגדי ונגד רעייתי נמצא בניגוד עניינים חריף. יש לו יחסים קרובים עם מישהי שהיא לא בדיוק אוהדת אותנו. הוא חוקר את רעייתי, שופך את דמה. מביא אישה בשם סבטלנה שעובדת אצלנו בבית, ומאיים עליה, שאם היא לא תיתן עדות שקר בענייני היא תלך לכלא באותו ערב. זה החוקר שאח״כ גם עוסק בתיקים שלי." ציין רה"מ והמשיך, "זה עוד יותר גרוע, משום שמח״ש רוצים לבדוק את גם את המקרה הזה. ושוב, גם במקרה הזה, המשנה לפרקליט המדינה, מומי למברגר קובר גם את זה, שחור על גבי אימייל: ״אני לא רואה מצב בעת הזאת שמח״ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק אלפיים מסיבות מובנות…״. זה פשוט לא יאומן, הוא אומר – אנחנו לא נחקור את העבירות של החוקרים בתיקי נתניהו כי אנחנו רוצים להפליל את נתניהו."

נתניהו הדגיש כי "כל שרשרת הפיקוד בפנים", לדבריו, "חוקרים בכירים, המפכ״ל, פרקליט המדינה – והכל באישור ובסמכות של היועץ המשפטי לממשלה. מי יחקור אותם? הם יחקרו אחד את השני? הרי הם מחפים אחד על השני."

"זהו מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה" תקף נתניהו בחריפות, "זאת לא הייתה חקירה, זאת קנונייה פוליטית, מושחתת, להפיל ראש ממשלה, זה תיק עשרת אלפים. תראו מה יש פה: טיוח, שיבוש חקירות, תפירת תיקים, מרמה, הפרת אמונים, הטעיית הציבור, ויש פה עוד משהו – הפרקליטות והמשטרה לקחו אזרח ישראלי שבפעם הראשונה נהרג בטעות, ובפעם השנייה עשו לו רצח אופי לאחר מותו. הפכו אותו למחבל רק כדי לפגוע בי. ולמה הם קברו את החקירה הזו? ולמה הם קברו החקירות לגבי הקצין בתיקים שלנו? הם אומרים את זה. הם הפעילו סמכות שלטונית בדרך עבריינית כדי למנוע סיקור שלילי וכדי לקבל סיקור חיובי. לשיטתם, זה שוחד."

"אני אומר לכם אזרחי ישראל, אם זה מה שעשו לי, וזה מה שעשו למשפחת אל-קיעאן, מה הם עושים יום יום לאזרחי ישראל? אם זה מה שהם כותבים באימייל, מה הם אומרים אחד לשני בחדרי חדרים? אני חושב שמה שחשוב שיהיה כאן מיד זה חקירה עצמאית, בלתי תלויה, חקירה אמיתית שתביא לבירור האמת כי זו הדרך היחידה להחזיר את האמון לשלטון החוק ולהבטיח גם את הדמוקרטיה שלנו." סיכם נתניהו.

בפרקליטות הגיבו אמש לפרסום של עמית סגל בערוץ 12 ומסרו את תגובתם באריכות: "נבקש להבהיר, לאחר בדיקת הדברים, כי הכתבה כולה מגמתית, מסולפת ומוציאה דברים מהקשרם.

בתמצית: בניגוד לנטען, קצין המשטרה רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000; החלטות החקירה בתיק 2000, כמו גם ביתר תיקי ראש הממשלה, התקבלו משיקולים ענייניים בלבד של בירור האמת; כך למשל בתיק אחר, בו לא היו ראיות שקשרו את ראש הממשלה לחשדות, הוא גם לא נחקר כחשוד; הטיפול של מח"ש בתלונה בעניין רוטנברג נעשה אף הוא משיקולים ענייניים בלבד – ההחלטה נומקה בספק בדבר קיומו של חשד לעבירה פלילית; פרקליט המדינה לשעבר לא "גונן" על מפכ"ל המשטרה לשעבר מטעמים הקשורים לחקירת תיקי נתניהו. זוהי הצגה מניפולטיבית של העובדות." ציינו בפרקליטות והבהירו אין להם אלא אלא להצר על האופן בו הוצגו הדברים וביקשו להעמידם על דיוקם:

1. בניגוד גמור לנטען בכתבה, החוקר בדימוס רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000, בו נאשם מר נוני מוזס. למעשה, הוא עזב את היחידה החוקרת בחודש יוני 2016, כחצי שנה טרם החלה חקירת הפרשה, בשלב בו נגבתה רק עדות מקדמית ראשונה ויחידה, שאינה עדות של מי מהחשודים בתיק, ואף בה הוא לא נמנה על צוות החוקרים. למעשה די בכך כדי לשמוט את עיקר הבסיס מן הפרסום.

יצויין, כי עניינו של רוטנברג פורסם עוד בשנת 2017 ע"י העיתונאי רביב דרוקר.

2. חוות הדעת שצוטטה ע"י הכתב, שלפיה יש כביכול מקום לפתוח בבדיקה (ולא בחקירה, כפי שפורסם) בעניינו של רוטנברג, היא חוות דעת ראשונית בלבד. בחוות הדעת עצמה הובהר כי כלל לא ברור מהו חלקו בחקירת פרשה 2000 (ואכן כאמור לא היה לו בה כל חלק). לאחריה נכתבו עוד חוות דעת שונות.

הקביעה בכתבה כאילו במח"ש "קבעו כי אין מנוס מחקירה", היא כוזבת. כל שהוצע הוא לקיים בדיקה להבהרת העניין בהיותו "מעורפל". בשום שלב לא הומלץ על פתיחה בחקירה על ידי מי ממנהלי מח"ש דאז.

בהמשך, במסגרת חוות הדעת המסכמת הומלץ על גניזת התיק. המלצה זו כללה התייחסות לפרישתו של השוטר מהמשטרה, לצעדים הפיקודיים שננקטו בעניינו עוד קודם העברת העניין לבחינת מח"ש, לעובדה שלא נמצאו אינדיקציות הקושרות אותו להשפעה כל שהיא על החקירה, וביחס לספק הממשי בדבר קיומה של עבירה פלילית בעניין זה. מנהלת מח"ש קיבלה המלצה זו על דעת המשנה לפרקליט המדינה.

נציין, כי אף לו היה מדובר על מי מבין החוקרים בתיק 2000, הרי שמדובר בתיק בו היו מעורבים חוקרים רבים, המלווה ע"י בכירי המשטרה והפרקליטות וממילא ספק אם יש לו יכולת השפעה של ממש. מכל מקום, כאמור החוקר רוטנברג כלל לא היה בצוות החקירה.

3. נדגיש, כי בניגוד לנטען בכתבה, עיון בהחלטת הגניזה מעלה כי ההחלטה שלא לפתוח בבדיקה או חקירה בעניין התקבלה במנותק לחלוטין משיקולים הנוגעים לתיק 2000, בו ממילא החוקר רוטנברג כלל לא היה מעורב. הסיבות היו מקצועיות, ענייניות ואין כל ממש בטענות הקונספירטיביות שנטענו בכתבה גם בהקשר זה.

4. באשר למייל ה"סודי" כביכול של פרקליט המדינה דאז שי ניצן, למנהל מח"ש דאז, אורי כרמל. אין מדובר כלל במייל "סודי", אלא בהתכתבות פנימית בין מנהלים שצוטטה למרבה הצער באופן חלקי ביותר. המייל וההתכתבות כולה עסקו אך ורק בשאלה האם יש מקום שפרקליטות המדינה תתקוף פומבית וחזיתית את מפכ"ל המשטרה, בתגובה להאשמות שהטיח במח"ש. כעולה מההתכתבות, פרקליט המדינה דאז סבר כי יחסים הולמים בין הרשויות אינן עולים בקנה אחד עם התקפות פומביות. בהתכתבות אין כל זכר לתיקי נתניהו והקישור בין הדברים הוא מופרך. לראיה גם מנהל מח"ש בתשובתו פירש את השיקולים המערכתיים עליהם דיבר פרקליט המדינה ניצן כנוגעים לצורך לשמור על יחסי הפרקליטות והמשטרה, ולא לתקוף זה את זו בפומבי. באותה העת פרסם פרקליט המדינה דאז הודעה מתאימה המגבה את מח"ש ודוחה את האשמות המשטרה. גם הניסיון לצייר עניין זה כקשור בתיקי האלפים הוא מופרך, תלוש, ומוציא הדברים מהקשרם באופן מניפולטיבי ומצער.

בפרקליטות מדגישים, כי המייל של פרקליט המדינה לשעבר כלל לא עסק בשאלה אם האזרח שנהרג היה מחבל או חף מפשע. מכל מקום בהחלטה הסופית על גניזת התיק פרקליט המדינה התייחס לכך וקבע כי קיימות אינדיקציות לכאן ולכאן בנושא זה ולא ניתן להגיע למסקנה ברורה בעניין זה.

2 תגובות

  1. זה שש שנים אין שקט ברחוב שלי רחוב קטן ללא מוצא זה התחיל מהדיירים שלנו אנו זוג בגיל השלישי הגרים בבנין בוטיק בהרצליה של שבעה דיירים התחילו להגיע לדיירים שלנו אנשים מהרחוב עולים לכולם כל רגע ומזוודות ומזרונים עולים אליהם הם התחילו לצעוק החיים הטובים ומאז כל הרחוב מזרונים מזוודות עולים ויורדים או נזרקים או נלקחים בחזרה ואפילו שני דיירים שלנו הספיקו לעבור דירות חדשות המצב מסריח מאוד המשטרה מטייחת שאין כלום הרחוב הפך לבלתי נסבל והמשטרת נותנת לפשע לגדול למרות שיש משהו מסריח מאוד ושומרי החוק מתעללים בנו יש צילומים המראים כסף ומזרונים וספות עם כיסים מתחת למושב וזה גדול ורחב אחד קורא לזה החיים הטובים או איחוד משפחות או בורסה

Back to top button